Multivariate testing

Waarom melden mensen zich niet aan voor de nieuwsbrief op je website? Hoe kan je een groter deel van je bezoekers verleiden klant te worden? En hoe verlaag je jouw bounce-cijfers? Het zijn bekende vragen voor iedereen die in de optimalisatie van zijn of haar website duikt. Het verbeteren van je conversie kan echter soms best wel even zoeken zijn. Dit kun je gaan testen door bijvoorbeeld twee of meer verschillende pagina’s naast elkaar te ontwikkelen (A/B testen). Of te kiezen voor het aanbrengen van (vaak kleinere) variaties binnen een pagina. Dit laatste noemen we multivariate testing.

Hoe werkt multivariate testing?

Webpagina’s zijn opgebouwd uit een combinatie van elementen. Variërend van header tot footer. En van illustraties tot tekst. Bij multivariate testing onderzoek je welke combinatie van elementen op een pagina het beste werkt. Hoe werkt dat concreet?

Stel je hebt een whitepaper op je website waarvan je wilt dat het vaker gedownload wordt. Je denkt dat het voor de bezoekers van je website misschien niet duidelijk is dat het whitepaper downloaden gratis is of dat de download link onvoldoende opvalt. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn om de tekst “download hier” aan te passen naar “download gratis”. Een andere oplossing zou zijn de tekst in een meer opvallende kleur weer te geven. Of de tekst groter af te beelden.

 

Verschillende varianten
Multivariate testingBij een multivariate test wordt er voor elke mogelijke combinatie een variatie op de bestaande pagina gemaakt. Een testprogramma voert de regie: voor iedere bezoeker wordt een geschikte combinatie van pagina-elementen verzameld. Bijvoorbeeld een pagina met de oude tekst “download hier”, maar dan in het rood en in een normaal lettertype. Of juist een variant met “download gratis” in een groot formaat.

Evenredige verdeling
Je bezoekers worden evenredig verdeeld over de verschillende testen. Zo kun je bepalen welke van de test variaties het meeste conversie oplevert.  Tijdens het testen wordt er bijgehouden hoe goed elke variant scoort op het gebied van de door jouw vastgestelde doelen. In het voorbeeld van de downloadbutton was het doel: “meer downloads van het aangeboden whitepaper.

Tijdens de multivariate test wordt bijgehouden welke variant van de pagina getoond werd op het moment dat iemand besluit te downloaden. Hoe meer varianten op een pagina, hoe langer het duurt voordat je betrouwbare test uitkomsten van je multivariate test hebt. Dit omdat het verkeer naar je website over alle verschillende varianten van de test verdeeld wordt en het dus even duurt voordat er een betrouwbaar beeld ontstaat.

Wat Diversions voor je kan doen

Ben je geïnteresseerd in hoe je jouw bezoekers over laat gaan tot conversie? Wij helpen je graag. We verdiepen ons in welke multivariate test je helpt om je conversiepercentage te verbeteren. Neem contact op voor een geheel vrijblijvend gesprek.

Wat is jouw schijf van 5?

schrijfv5-2

Onze experts geven je vijf gratis online groeitips.

 

Gratis groeitips