Hubspot: marketing automation tools langs de meetlat

Wij werken oa voor:

Home » Blog » optimalisatie » Hubspot: marketing automation tools langs de meetlat

Op zoek naar een goede marketing automation tool? Laat je niet leiden door een lijst met features of naamsbekendheid. Iedere tool heeft eigen voors en tegens. We leggen daarom verschillende oplossingen langs de meetlat. Vandaag: Hubspot!


In 2006 ging Hubspot van start. Het was de tijd dat de meeste marketeers nog worstelden met het personaliseren van emails. Hubspot verlegde (met partijen als Infusionsoft / Keap) grenzen van personalisatie en inbound marketing.

Het bedrijf maakte al snel naam met haar contentmarketing strategie en toepassing van marketing automation. De Hubspotters delen voortdurend hoogwaardige marketingcontent. Op deze manier werven ze vele leads. Een prachtig voorbeeld van practise what you preach.

Over Hubspot vind je online veel lovende reviews. Dat is geen toeval, maar soms moet je ze met een korrel zout nemen; lees ook ons blokje over het partnerprogramma.

Wij belichten op deze plek graag zowel de voor- als nadelen van Hubspot.

Starten maar!


Voordelen van Hubspot op een rij

Zeer compleet

Hubspot is een echte totaaloplossing. De verschillende tools helpen je ver over de grenzen van marketing heen. Vertrekpunt hierbij zijn je doelgroepen: het customer relationship management vormt de basis van alle activiteiten.

Vanuit het CRM-startpunt ondersteunt Hubspot onder andere:

  • Lead generatie
  • Sales
  • Content management
  • Emailmarketing
  • SEO
  • Live chat
  • Customer support

Een enorme impuls voor de meeste organisaties.

Innovatief

Hubspot is een echte pionier in marketing automation. Lees je blogs over het bedrijf uit Cambridge, dan zie je de vergelijking met Apple regelmatig  terugkomen. Innoveren zit in de kern van dit bedrijf. Dat zie je ook terug in analyses van de organisatie.

Is het altijd noodzakelijk met nieuwe trends mee te gaan? Zeker niet: sommige ontwikkelingen blijken tijdelijk van aard. Maar het is prettig te weten dat je een partner hebt die proactief op nieuwe ontwikkelingen inspeelt.

Gebruiksvriendelijk

Een tool kan je de meest prachtige features bieden, maar je profiteert er pas van als je er op de juiste manier gebruik van maakt. Dat geldt zeker bij marketing automation. De tool is hierbij een randvoorwaarde. Jouw marketingstrategie bepaalt of je echt succescvol bent.

Om je plannen waar te maken is gebruiksvriendelijkheid van een tool wel heel belangrijk. Is het eenvoudig om nieuwe acties op te zetten, te testen en optimaliseren? Dan draagt dat sterk bij aan de succeskans van je activiteiten.

Hubspot scoort uitstekend op usability. Dat is dus een groot voordeel.

Nadelen op een rij

Flexibel binnen kaders

Hubspot kan heel veel; zolang je binnen de kaders van de oplossing
blijft. Heb je een maatwerkwens? Dan is dat geen optie.

Het is begrijpelijk: je kiest voor een SAAS-oplossing. Maatwerk staat op gespannen voet met het op peil houden van de usabitliy en betrouwbaarheid voor alle klanten. Logsich, maar daarmee niet minder hinderlijk voor verschillende bedrijven.

Kijk dus voor je instapt goed welke systemen je nu gebruikt
en ga na of het samenwerkt met Hubspot. Dat voorkomt vervelende verrassingen bij gebruik.

Hubspot is gebruiksvriendelijk
Werken in Hubspot voelt prettig en overzichtelijk.

Vendor-locking

Hubspot is vriendelijk tegen prospects. Je kunt gratis gebruik maken van oa het CRM. Je krijgt een overdaad aan hoogwaardige content aangeboden. De Hubspotters zijn je vriend!

Dat gevoel verdwijnt eenbeetje als je klant bent. De services zijn gebouwd vanuit de strategie een vendor-lockin te creëren: er wordt een grote afhankelijkheid gecreëerd. Staat je CRM-data in Hubspot? Dan is het overzetten van deze data naar andere systemen niet eenvoudig.

De lockin-strategie zie je ook bij de instapprijs. Deze kan heel vriendelijk zijn, maar aIs je programma succesvol wordt? Bijvoorbeeld doordat je meer contacten verzameld? Dan gaat de teller doorlopen.

Zo stijgen je kosten stapsgewijs. Maar omdat de kosten van overstappen hoger zijn, is de neiging de extra licentiekosten te accepteren groot. Zo geven veel klanten op den duur meer uit aan de licenties dan ze vooraf wenselijk hadden geacht.

Partnerprogramma

Korte anekdote. Toen Diversions enkele jaren actief was, werden we gebeld door Hubspot. Ze hadden onze site bekeken en geloofden in onze kwaliteit. Daarom wilden graag een samenwerking aangaan. We mochten certified partner worden van Hubspot. Een hele eer voor een jonge organisatie! Dacht ik 🙂

Al snel bleken de addertjes onder het gras. We bleken niet bepaald het enige bedrijf dat benaderd was. Daarnaast bleek de eerste vereiste om partner te worden niet je kennisniveau te zijn, maar je bereidheid zelf Hubspot-klant te worden.

Verder wilde Hubspot dat we gingen verkopen volgens een vast Hubspot-proof plan. En onderdeel van dit plan was om naast de basistools snel te sturen op upgrades (met bijbehorende kosten).

Ik kreeg het gevoel dat het advies aan mijn klanten niet meer zou starten bij de vraag: wat heeft deze klant nodig? Maar vooral draaide om de promotie van die ene oplossing: Hubspot! Terwijl het – als je kijkt naar kosten, terugverdientijd en flexibiliteit – echt niet altijd de beste oplossing is.

Wij zijn geen partner geworden. Maar bekijk de sites en verkooppresentaties van Certified Hubspot partner eens kritisch. Het is niet moeilijk de blauwdruk van het opgelegde salesprogramma te herkennen.

Prijzig

Hubspot kan prijzig worden met al z’n add-ons, user-tarieven, prijzen-per-contact etc. In combinatie met de vendor-lockin legt dit het bedrijf geen windeieren. Maar is het wenselijk voor jou?

Hubspot duur?
Instappen is goedkoop. Bij opschalen stijgen de tarieven snel.

Slotconclusie

Hubspot is prachtig. Het bedrijf blijft zich ontwikkelen en staat niet voor niets al heel lang aan de top. Een keuze voor deze oplossing opent vele deuren voor de ontwikkeling van je sales- en marketingactiviteiten.

Hubspot is echter niet minder uniek dan enkele jaren geleden. Het niveau van de concurrentie stijgt. Afhankelijk van je wensen zijn er regelmatig betere alternatieven tegen een lagere prijs.

Ons advies: kies je marketing automation tool niet op basis van de featurelijst of reputatie. Bepaal eerst wat je echt nodig hebt en kies daarna de oplossing die bij je past. Wij helpen je er graag bij!

Lees ook over onze ervaringen met Copernica en Mautic.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."

Meest gelezen

Start met optimalisatie

Van training tot compleet optimalisatieprogramma. Ontdek de mogelijkheden. 

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

mautic overview

Mautic: marketing automation tools langs de meetlat

KPI Marketing automation

KPI bij marketing automation

leadgeneratie

Leadgeneratie & marketing automation: de weg naar conversie

marketing automation

Marketing automation 2020 – trends op een rij