Conversie optimalisatie: niet alleen online

Bij conversie optimalisatie worden vaak dezelfde uitgangspunten en technieken gebruikt. Dat is logisch en (vaak) effectief. Maar het loont zeker ook om te zoeken naar meer originele vormen van optimalisatie. Bij Diversions prijzen we ons gelukkig met onze kersverse conversiespecialist Celine Berends. Zij gaat ver op het terrein van optimalisatie, en slecht daarbij ook de grens van online en offline. Zoals in haar afstudeeronderzoek uitgevoerd aan de Universiteit Twente. Hier toont ze de invloed van productverpakkingen aan. In dit artikel lees je meer over het onderzoek en hoe productverpakkingen kunnen bijdragen aan conversie optimalisatie. 

Het onderzoek 

Het onderzoek gaat in op de invloed van verpakkingstextuur op de evaluatie van verzorgingsproducten. Daarbij is onderzocht of de textuur van een verpakking invloed heeft op:

  • hoe verzorgingsproducten worden ervaren op de huid;
  • welke associaties de verzorgingsproducten oproepen;
  • hoe het product over het algemeen wordt beoordeeld door consumenten.

 

Wat is jouw schijf van 5?

schrijfv5-2

Onze experts geven je vijf gratis online groeitips.

 

Gratis groeitips

Methode
Om de test uit te voeren zijn twee verpakkingen ontwikkeld. Een potje met een gladde textuur en een potje met een prikkelende textuur. Vervolgens is onder andere gekeken of dit de zintuiglijke waarneming beïnvloedt. Wordt een scrub ruwer ervaren als het in een ruw potje wordt verpakt? En hebben mensen het gevoel dat een bodycrème de huid gladder maakt als deze in een glad potje zit?

Resultaten
Uit het onderzoek bleek dat een body crème in een gladde verpakking zorgt voor een gladde ervaring op de huid. Bij de scrub zorgde juist ook het gladde potje voor een ruwere ervaring. Bij de crème was dus een overeenkomst te zien tussen de ervaring van het verpakkingsmateriaal en de ervaring van het product. Terwijl bij de scrub juist door de gladheid van het potje meer ruwheid werd ervaren. Ook op product associaties liet het onderzoek interessante resultaten zien.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie

Het onderzoek laat zien dat een verpakkingstextuur die aansluit bij het product kan zorgen voor een betere ervaring van het product. Wat uiteindelijk kan resulteren in meer conversie. Conversie optimalisatie kan dus zowel online als offline. Waar dat in dit onderzoek ging over de textuur van een verpakking, gaat dat online over bijvoorbeeld kleurgebruik en woordkeuze op websites. Dit soort details kunnen het verschil maken tussen jou en een andere website. 

Wat Diversions voor je kan doen

Conversie optimalisatie is zowel offline als online mogelijk. Ben je benieuwd wat wij voor jou hierin kunnen betekenen? Neem dan contact op voor een geheel vrijblijvend gesprek.

Wat is jouw schijf van 5?

schrijfv5-2

Onze experts geven je vijf gratis online groeitips.

 

Gratis groeitips