Leadgeneratie & marketing automation: de weg naar conversie

Wij werken oa voor:

Home » Blog » optimalisatie » Leadgeneratie & marketing automation: de weg naar conversie

Leadgeneratie is een belangrijk en onmisbaar onderdeel van marketing automation. Zonder leads geen kans op conversie. Maar hoe gaat leadgeneratie in zijn werk?

Leadgeneratie draait om het vinden van potentiële klanten. Een lead is een ongekwalificeerd contact met interesse in jouw dienst of product. Is de lead binnen? Dan start het proces van marketing automation: de conversie van interesse naar contact/koop.

Leads kun je op verschillende manieren kwalificeren. Voor deze kwalificatie stel je criteria op. De criteria kun je bepalen door te kijken naar het gedrag van de lead (herhalingsbezoeken op je site, eerdere contacten etc). Maar ook op basis van kenmerken van de lead (functie, geografische gegevens, besteedbaar inkomen etc).

leadgeneratie

Het genereren van leads begint bij het aantrekken van de juiste bezoekers naar je website. Dit kan onder andere door het plaatsen van goede content (als onderdeel van contentmarketing) of door te adverteren.

Oog voor kwaliteit

Kwaliteit van bezoek is zeer belangrijk voor de effectiviteit van je leadprogramma. Een voorbeeld uit de praktijk.

Een grote verzekeraar bood gratis boeken over arbeidsvoorwaarden, bedoeld voor HR-professionals. Het aanbod werd opgemerkt door een site waar gratis goodies voor particulieren worden aanbevolen. Gevolg: veel aanvragen. Zonder reële conversiekans.

Bij de opzet van een goed leadprogramma sorteer je voor op dit soort risico’s.

Leads converteren naar klanten

De volgende stap: hoe kun je deze leads converteren naar klanten? Dit start bij het analyseren van het gedrag van de lead. Denk hierbij aan het gericht volgen van interesse in nieuwsbrieven, het meetbaar maken van leesgedrag in ebooks of het volgen van gebruiksgedrag op je website.

Een goed marketing automation programma helpt je hierbij. Wil je hier meer over weten? In ons artikel over automation vertellen we er alles over.

Starten met leadgeneratie

Wil je een start maken met leadgeneratie? Wij denken graag met je mee. Een goed startpunt is het maken van een analyse:

  • Wat zijn kenmerken van je klanten?
  • Hoe vinden klanten je nu?
  • Welke gedeelde informatiebehoeften hebben zij?
  • Etc

Door te weten wie je wilt bereiken, leg je een goede basis voor de werving van de juiste leads. Tijdens de creatiefase vertalen we deze inzichten naar een scherpe campagne. En zorgen voor alle randvoorwaarden om leads te converteren naar klant.

Tijdens een vrijblijvende kennismaking nemen we graag de mogelijkheden door.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."

Meest gelezen

Start met optimalisatie

Van training tot compleet optimalisatieprogramma. Ontdek de mogelijkheden. 

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

mautic overview

Mautic: marketing automation tools langs de meetlat

hubspot marketing automation

Hubspot: marketing automation tools langs de meetlat

KPI Marketing automation

KPI bij marketing automation

marketing automation

Marketing automation 2020 – trends op een rij