Copernica: automation tools langs de meetlat

Wij werken oa voor:

Home » Blog » optimalisatie » Copernica: automation tools langs de meetlat

Vandaag laten we ons licht laten schijnen over Copernica. Misschien een beetje vreemde eend tussen Mautic, Hubspot en ActiveCampaign. Maar dit 100% Nederlandse marketing automation platform verdient je aandacht. Vanuit Amsterdam weet Copernica al jaren prachtige groeicijfers te laten zien. Hoog tijd om te kijken: wanneer is Copernica een goede keuze voor jou? 

Even de credits vooraf: dit artikel is geschreven in nauwe samenwerking met We Have A Plan, één van onze favoriete technische partners. Zeker als het om marketing automation en Copernica gaat.

En dan snel door naar Copernica zelf. We hebben het over een veteraan in het online landschap. Ooit gestart als emailspecialist. Dat klink nu niet heel vernieuwend, maar het was in de tijd dat de verzending van e-mailnieuwsbrieven complete bedrijfsnetwerken plat legde (echt gebeurd, ik was erbij).

Dat is allemaal lang geleden. Nu is Copernica de leverancier van marketing-software met functionaliteiten voor e-mailmarketing, website, mobile en geautomatiseerde campagnes.

De erelijst van Copernica is indrukwekkend. Jaar naar jaar scoren ze uitstekend in de ranglijsten van snelst groeiende bedrijven. En kort geleden zijn ze in de Emerce 100 weer aangewezen als beste aanbieder van email-marketing software. Dan doe je iets goed…

Copernica zelf beschrijft zich als organisatie met een technische focus. Daarnaast blijft ‘email’ het woord dat voorrang krijgt boven ‘marketing’.  Tijd om te kijken wat dit voor jou betekent: wat zijn de voor- en nadelen van Copernica?


Voordelen op een rij

Klaar voor koppeling

Bij Copernica hebben de ontwikkelaars altijd begrepen dat samenwerking belangrijk is. Het partnernetwerk is uitgebreid. En met de REST API wordt iedere onderneming of specialist in staat gesteld om gebruik te maken van Copernica data en functionaliteit.

Van de API maken veel partijen gebruik. Gevolg is dat er veel blauwdrukken liggen voor de maatwerktontwikkeling van hoogwaardige communicatieconcepten. En dat maakt dat je niet zo snel ‘nee’ te horen krijgt als je een vergaand idee hebt.

De mogelijkheden zijn er. De kennis is beschikbaar in de markt. Dus je kunt plannen snel realiseren.

Prijs

Copernica is echt voor de heavy user. Mail je veel en regelmatig? Dan zijn de prijsstellingen zonder meer gunstig. Zeker als je het vergelijkt met email service providers als Mailchimp.

Je betaalt een vaste prijs per maand: € 225. Verder gelden er flexibele tarieven voor mailadressen, api-calls en sms. Om je een beeld te geven: de kosten per verzonden mail blijven beperkt tot € 0,006.

Kijk je naar functionaliteit, support, kwaliteit en betrouwbaarheid, dan is dit een scherp aanbod. Maar nogmaals: vooral voor de iets grotere spelers.

mailflow Copernica
Mailflow klaar? Mailen maar!

Functionaliteit

Als marketeer moet ik een glimlach onderdrukken als ik Copernica.com bezoek. De aanprijzingen van flexibele databasestructuren en REST API/Webhooks getuigen van een grote liefde voor de technische kant van het vak.

Maar die houding heeft zo zijn voordelen. De flexibele opzet van databases helpt je gerichter en effectiever te communiceren. Bounce-management, dynamische / interactieve mails met AMP op basis van je webshopdata: het kan. Het werkt. En het is effectief.

Bonus voordeel: support

De support is echt goed. Vragen behandelt Copernica snel en vakkundig. Daarbij is het – ik geef het toe – ook gewoon prettig dat ze in het Nederlands communiceren. Waardoor het toelichten van een complex issue niet zo snel tot spraakverwarring leidt.

Er is veel documentatie beschikbaar. Directe hulp is nabij. Het is een bedrijf waarmee je laagdrempelig contact opneemt.


Nadelen op een rij

Er is meer dan email in het leven

Copernica heeft een heldere focus op email. Vergelijk je het met oplossingen als ActiveCampaign en Hubspot, dan is dat nogal beperkt. Copernica is daar wel helder over: ze bieden email automation – geen marketing automation.

Er zijn wel verschillende partners die prachtige aanvullingen hebben ontwikkeld, aanvullend op de basisfuncties van Copernica. Zo zijn we erg te spreken over een analyse add-on van We Have a Plan.

Simpel gezegd meten ze het bezoekgedrag (op individueel niveau uiteraard) op je webstie en koppelen dit gedrag aan een mailadres in Copernica. Hiermee heb je een prima basis om met behavorial targeting te starten.

copernica behavorial targeting
Een voorbeeld uit de praktijk van dataverrijking.

Er kan dus heel veel. Maar het wordt niet standaard geleverd.

Gebruiksgemak

Bij het zoeken van een balans tussen features en gebruiksvriendelijkheid is het helder welke keuze Copernica heeft gemaakt. De leercurve van de tool is flink.

Het is dan ook geen toeval dat er veel gespecialiseerde bureaus op de markt zijn die bedrijven helpen het beste uit de tools te halen. Wil je zelf aan de knoppen zitten? Dan vraagt dat enig doorzettingsvermogen.

Dat zie je bijvoorbeeld ook bij het maken van een emailtemplate. Copernica heeft een drag and drop editor, maar deze is bij andere email service providers (ESP) beter ontwikkeld. Zonder HTML / CSS kennis blijf je bij Copernica steken op een nogal basic ontwerp.

Integratie met webshops

Veel automation-systemen zijn klaar voor koppeling aan webshops. Een paar klikken en je bent klaar. Het aanmaken van een campagne om bijvoorbeeld een mail naar de eigenaar van een verlaten winkelwagentje te sturen? Ook een kwestie van enkele kliks. Maar..

… Copernica werkt niet zo. Het vraagt handwerk waarbij programmeerkennis vereist is om koppelingen te maken. En dat geldt ook bij de inrichting van de opvolgende mailflow. Je moet er tijd en expertise in steken. Maar als het werkt, dan is het ook echt solide en betrouwbaar.

Slotconclusie

Copernica is een bedrijf dat keuzes durft te maken. Focus op email. Focus op techniek. Is dat niet wat je zoekt? Dan zijn er betere alternatieven.

Maar wil je alles uit het emailkanaal halen wat erin zit, dan ben je bij de Amsterdamse ESP aan het juiste adres.

Maak je een start met Copernica? Steek dan extra tijd in je voorbereiding. Als je een goede strategie uittekent, dan heb je daar lang plezier van. Je verzorgt eenmalig de technische kaders en kunt dan echt meters maken.

Wil je daar meer over weten? Bel 055 20 32 193 of plan een vrijblijvende kennismaking.

Twijfel je nog over de juiste automation-keuze voor jouw organisatie? Lees dan onze artikelen over Mautic en Hubspot.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."

Meest gelezen

Start met optimalisatie

Van training tot compleet optimalisatieprogramma. Ontdek de mogelijkheden. 

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

Besparen op marketingkosten: doe het met beleid

Besparen op marketingkosten: doe het met beleid

WordPress en marketing

WordPress Marketing automation plugins: wat is er mogelijk?

Onderzoeksruimte

Nu geopend: de Diversions onderzoeksruimte

emotions

E-motions: echte emoties op het web