Mautic: marketing automation tools langs de meetlat

Wij werken oa voor:

Home » Blog » optimalisatie » Mautic: marketing automation tools langs de meetlat

Mautic is een naam die je steeds vaker tegenkomt als je zoekt naar een marketing automation tool. Wat is het verhaal achter dit platform? Laat je niet leiden door eenzijdige verkoopverhalen. Iedere oplossing heeft eigen voor- en nadelen. Wij brengen ze in beeld zodat je bewust kunt kiezen. Tijd voor een kritische blik op Mautic!

Mautic zag het levenslicht in 2014. Naar eigen zeggen met de focus op gelijkheid te bieden. De Mautic-community zet zich in om – ik zeg het in eigen woorden – iedere organisatie te laten profiteren van de kracht van marketing automation.

mauticMisschien klinkt zo’n stelling nu een beetje overdreven, maar denk even terug aan de situatie in 2014.

De grote spelers zoals Hubspot en Infusionsoft (nu: KEAP) boden prachtige diensten, maar tegen een tarief dat voor de meeste MKB-ers te duur was. Met de open source oplossing kreeg iedereen toegang tot de waardevolle automation -functionaliteit.

Zo dominant als open source CMS WordPress is in webontwikkeling, zo sterk is de positie van de open source oplossing Mautic bij marketing automation (nog?) niet. Maar het platform ontwikkelt doorlopend, en biedt een aantal unieke functies.

Tijd om eens scherp naar het aanbod te kijken: wat zijn de voors en tegens van Mautic?

Voordelen op een rij

Zeer flexibel

Open source is – het woord zegt het al – in de basis open. Iedere IT-er kan er zelf mee aan de slag en eigen uitbreidingen en aanpassingen maken. Dat is nogal een verschil met de alternatieven die er op de markt zijn. Eigen functionaliteit ontwikkelen is daar een hele uitdaging.

Het maakt Mautic een zeer flexibele oplossing. Denk dan niet alleen aan functionaliteit, maar bijvoorbeeld ook aan de AVG.

Wil je persoonlijke gegevens niet op een server van een IT-reus zetten, maar zelf in eigendom houden? Dat kan. Wil je geen mails verzenden via een verzendreus in de VS, maar kiezen uit Europese aanbieders? Geen moeite.

Jij zit aan de knoppen bij Mautic. De standaarden zijn geregeld, maar je kunt ze aanpassen zoals je wilt.

Schaalbaar

Veel marketing automation oplossingen hebben een prijsmodel dat gebaseerd is op het aantal contacten dat je beheert. Ga je over een drempel heen, bijvoorbeeld 500 of 1.000 contacten? Dan stijgt de prijs van je abonnement.

Mautic is anders. Je host zelf, en kunt binnen de grenzen van je server probleemloos groeien. Dat is voor organisaties met veel verkeer, maar lage conversiepercentages zeer interessant. Bij de commerciële aanbieders is automation dan al snel onbetaalbaar. Mautic biedt in deze gevallen een oplossing.

Kosten

Open source betekent dat je geen licentiekosten hebt bij Mautic. Dat is een prachtige start. Daarom lees je in een flink aantal artikelen dat Mautic gratis is. Dat is ook weer niet helemaal waar.

Je zult wel voor hosting moeten zorgen en voor beheer van het platform. Is dat geregeld? Dan kun je flink meters maken zonder dat er aanvullende kosten komen.

mautic marketing automation
Voorbeeld van een automation campagne in Mautic.

Voor kleine spelers is soms een abonnement bij ActiveCampaign een goedkopere keuze. Maar meestal wint Mautic op dit terrein.

Bonus voordeel

Wat ik erg prettig vind aan Mautic is de optie om anonieme bezoekers te volgen aan de hand van een digital vingerprint. Dit biedt in combinatie met leadscoring nuttige inzichten en kansen op optimalisatie.  

Nadelen op een rij

Geen support

Vroeg of laat loop je bij iedere tool tegen een probleempje aan. Een fout in instellingen of design is snel gemaakt. Dan is het prettig terug te kunnen vallen op goede support.

Bij Mautic is dit op de open source-manier ingericht: je kunt je vragen stellen in een forum. Veel issues zijn ooit al door anderen opgelost, maat het bij jou passende antwoord kan toch tijdrovend zijn.

Vergelijk dat met de support van verschillende betaalde diensten en je weet: dit is niet het sterkste punt van Mautic.

Gebruiksgemak

Hoe zullen we het netjes zeggen? Mautic werkt niet helemaal intuïtief 🙂 De gebruikersinterface van Mautic verdient enige uitleg voordat je er echt mee aan de slag kunt.

Zeker als je het vergelijkt met Hubspot en Active Campaign, dan is het voor beginners vaak even puzzelen om campagnes op te zetten. Je moet er gewoon rekening mee houden dat je door een learning curve heen moet.

Heb je de logica van het systeem eenmaal door, dan werkt het eenvoudig. Maar de concurrenten scoren echt beter op dit terrein.


marketing automation met Mautic
De interface doet killig aan en is even wennen in gebruik.

Basic

Als je een vergelijking maakt met Hubspot of ActionCampaign, dan doet Mautic basic aan. Het is niet zo vanzelfsprekend om bijvoorbeeld ook Sales- en customer service processen te ondersteunen.

Alles kan, want je zit zelf aan de knoppen. Maar in de basis is deze oplossing dus behoorlijk kaal.


Slotconclusie

Mautic is een ongeslepen diamant. De oplossing is voor verschillende partijen heel aantrekkelijk, als je bereid bent je pragmatisch op te stellen.

Heb je een laag budget, maar veel contacten? Dan is Mautic een zeer slimme keuze. Heb je een complexe organisatie met eigen systemen of hecht je (bijv. vanuit AVG) veel waarde aan het in eigendom hebben van eigen data? Ook dan is Mautic meer dan de moeite waard.

Key is een goede implementatie. We hebben verschillende partijen hierbij geholpen, en doen dat ook graag bij jou. Bel 055 20 32 193 of plan een vrijblijvende kennismaking.


Maak je liever een vliegende start met marketing automation en wil je zonder leercurve zelf campagnes inrichten? Bekijk dan ook alternatieven als Hubspot en Copernica.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."

Meest gelezen

Start met optimalisatie

Van training tot compleet optimalisatieprogramma. Ontdek de mogelijkheden. 

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

hubspot marketing automation

Hubspot: marketing automation tools langs de meetlat

KPI Marketing automation

KPI bij marketing automation

leadgeneratie

Leadgeneratie & marketing automation: de weg naar conversie

marketing automation

Marketing automation 2020 – trends op een rij