Hoe overtuigingsprincipes bijdragen aan je conversie

Als bezoekers op je website komen, dan wil je ze verleiden tot actie. Of het nu gaat om het aanvragen van een brochure of het plaatsen van een bestelling: alles draait om conversie. Er zijn veel verschillende manieren om ervoor te zorgen dat een bezoeker ‘ja’ zegt.  Een effectief hulpmiddel hierbij zijn de bekende overtuigingsprincipes van Cialdini.  In dit artikel zetten we ze op een rij.

 

Wederkerigheid

Geven en nemen, daar gaat het om bij het overtuigingsprincipe wederkerigheid. Wanneer we iets van een ander krijgen zijn we geneigd iets terug te geven of te doen. Dit werkt ook zo in de online wereld. Bezoekers op je website gaan sneller tot conversie over wanneer je eerst iets voor hen gedaan hebt. Wat zou jij kunnen bieden?

 

Commitment en consistentie

Bij commitment en consistentie gaat het om de voorkeur van mensen consistent beslissingen te nemen. Inconsistentie (tegenstrijdigheid) zorgt volgens Cialdini bij mensen voor een onaangenaam gevoel en het maakt hun beslissingsproces moeilijker. Op je website helpt het om de stap naar conversie in kleine stappen te verdelen. Vraag bijvoorbeeld niet direct om een e-mailadres, maar begin met een interactieve test. Wil de bezoeker de uitslag ontvangen? Dan is de consistente vervolg-stap om je e-mailadres in te vullen. Probeer het: de resultaten zijn vaak verrassend.

 

Sociale bewijskracht

overtuigingsprincipesWanneer we een beslissingen nemen kunnen de ervaringen van anderen net even het duwtje in de goede richting zijn. Een duwtje dat het verschil kan betekenen tussen afhaken of conversie. We hechten namelijk steeds meer waarde aan de mening van anderen. Een voorbeeld? Klantenreviews. Deze krijgen online steeds meer waarde. Zelfs al in het zoekproces in zoekmachines.  

 

Sympathie

Het principe van sympathie is gebaseerd op het aardig gevonden worden door je doelgroep.  Mensen die we als aardig beschouwen krijgen sneller zaken voor elkaar. Je website moet ook sympathie uitstralen. Spreek dezelfde taal als je bezoeker en houdt de website persoonlijk.

Wat is jouw schijf van 5?

schrijfv5-2

Onze experts geven je vijf gratis online groeitips.

 

Gratis groeitips

Autoriteit

Een persoon in witte jas die een nieuw product aanprijst komt vaak geloofwaardiger over dan een persoon in een ruitjesblouse. We zijn geneigd af te gaan op autoriteit. Ook online werkt dit principe. Het is belangrijk dat je website autoriteit uitstraalt om het vertrouwen bij je bezoekers te creëren. Maar ook de autoriteit van een ander kun je benutten. Dit hoeft niet altijd een witte-jas te zijn: vloggers en BN’ers zijn uitgegroeid tot ware influencers. Doe er je voordeel mee.

 

Schaarste

Schaarste zorgt ervoor dat mensen sneller beslissingen nemen. Dit geldt in winkels maar zeker ook online. Het ontdekken dat een product bijna uitverkocht is dient als stimulans voor je bezoekers om een product sneller te kopen. Het is bovendien een eenvoudige techniek om te testen. Doe het eens en merk hoe waardevol deze techniek voor jouw organisatie kan zijn.

Niet iedere BN'er is geloofwaardig. Rene Froger werd voor deze commercial genomineerd voor de titel "meest irritante BN’er in een reclame".

Wat Diversions voor je kan doen

Dit zijn de overtuigingsprincipes. Ze helpen je bezoekers online te verleiden tot een conversie. Ben je geïnteresseerd in hoe je jouw bezoekers over laat gaan tot conversie? Dan helpen wij je graag. We verdiepen ons in welke overtuigingsprincipes van belang zijn voor je website en verbeteren hiermee je conversiepercentage. Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.