Marketing automation: meer resultaat door slim te werken

Wanneer geef je een klant persoonlijke aandacht? Het is een vraag waarmee veel ondernemers worstelen. Te vaak contact opnemen voelt claimend en ‘commercieel’. Geen contact opnemen voelt als desinteresse en doet je verkopen geen goed. Zou het niet mooi zijn als een (potentiële) klant een signaal afgeeft wanneer extra aandacht gewenst is? Het goede nieuws is: de signalen zijn er vaak al, je moet ze alleen leren herkennen. Welkom in de wereld van Marketing Automation.

Klanten zijn vaak net mensen ;-). Gedrag is in veel gevallen voorspelbaar, en dat maakt het mogelijk om vooraf na te denken over hoe je hierop kunt inspelen. Een voorbeeld. Wanneer iemand een nieuwe laptop koopt, dan weet je dat na levering een aantal nieuwe vragen ontstaan:

 

  1. Krijg ik eenvoudig alle programma’s die ik nodig heb beschikbaar op de laptop?
  2. Krijg ik de laptop aangesloten op netwerk en printers in huis of op kantoor?
  3. Past de laptoptas wel probleemloos bij het nieuwe model?
  4. Gaat het irriteren dat niet iedereen in huis / op kantoor dezelfde Windows-versie gebruikt?
De juiste boodschap op het juiste moment
De juiste boodschap op het juiste moment

En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het vreemde is: de beschreven ergernissen of vraagstukken rondom een nieuw apparaat herkennen heel veel mensen. Maar er wordt bijzonder weinig op ingespeeld. Of toch?

In goeden doeingoedendoenn

Van 0 naar 1 miljoen bezoekers per jaar
zonder marketingbudget.

Sterk concept + doorlopende optimalisatie

Bedrijven als Wehkamp en Dell hebben op dit terrein al jaren hun marketing geautomatiseerd. Wanneer u vandaag bij Dell een computer koopt, dan krijg jede komende periode aangepaste aanbiedingen in uw nieuwsbrief. Randapparatuur zoals printers en nieuwe software worden meer in de spotlights geplaatst. Waardoor er minder ruimte blijft voor andere computers (je hebt er immers net een gekocht). Eigenlijk is dit voor alle partijen goed. De consument krijgt relevante aanbiedingen die kunnen inspelen op een actueel probleem. En, het laat zich raden, de verkopen van Dell gaan omhoog. Iedereen blij.

 

Marketing Automation: meer dan techniek

Er zijn heel veel cases op het terrein van Marketing Automation beschreven. Vaak vooral vanuit een technische invalshoek. We zien dan een leverancier van bijvoorbeeld e-mailsoftware die aanbiedt alle in webwinkels achtergelaten winkelmandjes met een e-mailing op te volgen.

Of advertentieverkopers die retargeting aanbieden, waardoor de schoenen die je besloot niet bij Zalando te kopen, je nog drie weken blijven achtervolgen in banners over het gehele internet.

Bij Diversions maken we ook gebruik van de genoemde werkwijze omdat het vaak effectief blijkt. Maar we gaan liever een stap verder. Marketing automation kan namelijk zoveel meer.

marketing automation

Voorbeeld van een marketing automation flow

In met name Amerika wordt het ingezet om potentiële klanten van eerste kennismaking tot verkoop te verleiden. Dat gaat grotendeels geautomatiseerd, maar ze schromen er niet voor het af te wisselen met bijvoorbeeld een telefonische opvolging of chat-gesprek. Hier wordt niet ingespeeld op standaard klanthandelingen (zoals het gebruik van een online winkelmandje), hier worden klanthandelingen gestuurd.

De gedachte hierachter is altijd hetzelfde:

  1. Ga na welke vragen en behoeften leven bij je klanten
  2. Vertaal deze naar concrete hulp en informatie die je kunt bieden
  3. Richt een geautomatiseerde campagne in zodat het proces loopt zonder dat het je dagelijkse aandacht vraagt

Gerichte ontwikkeling

Marketing automation is toepasbaar voor vrijwel iedere onderneming. Je kunt daarbij aansluiten bij je bestaande online dienstverlening, maar ook kiezen voor gerichte uitbouw. Zo bewijst automation zich vaak als waardevolle aanvulling op contentmarketing.

Juist wanneer je structureel bezoekers informeert, is het mogelijk automatische subcampagnes op te starten. Bijvoorbeeld als iemand een e-book aanvraagt. Of meer dan 2 keer een artikel uit je nieuwsbrief naleest. Bedenk daarom niet alleen wanneer je marketing automation kunt inzetten, maar ook hoe je waardevolle nieuwe processen kunt ontwikkelen.

propositie ontwerp

Wil je werk maken van marketing automation? Wij helpen je graag met slimme concepten en de technische realisatie.  Neem contact op voor een vrijblijvende videocall of kennismakingsafspraak.