Marketing automation Effectief van eerste contact tot verkoop

Maak je marketing effectiever en efficiënter. Diversions helpt je bij het realiseren van een krachtig marketing automation programma.

Wij werken oa voor

Steeds meer organisaties ontdekken de mogelijkheden van marketing automation. Niet vreemd. De techniek is betaalbaar en de meerwaarde groot.

Tot enkele jaren geleden beperkte automation zich voornamelijk tot het plannen van een serie opvolgende emails. Nu zijn er koppelingen met CRM, opties om profielinformatie te verzamelen en campagnes mogelijk te maken in iedere fase van de customer journey.

Bij Diversions helpen we klanten (b2b en b2c) om de mogelijkheden optimaal te benutten. We vertellen je graag alles over onze werkwijze.

Wat is marketing automation?

Bij automation automatiseer je marketingprocessen en -campagnes met behulp van software. Hierbij speel je actief in op het gedrag van je doelgroep.

Belangrijkste doelen: het verhogen van de effectiviteit van je marketingbudget en klanttevredenheid vergroten.

In onze beschrijving zie je al dat we niet de nadruk leggen op de techniek. Techniek is een randvoorwaarde. Maar het succes van automation schuilt in de basis van het marketingverhaal.

Heb je de beste customer insights, scherpe proposities en communiceer je relevant en verrassend? Dan zijn dat de belangrijkste pijlers voor succes.

Juiste boodschap op het juiste moment

Daarmee willen we het belang van de techniek niet tekort doen. Juist door automation tools te gebruiken, kun je de juiste boodschap op het juiste moment delen. Geautomatiseerd, zonder dat je er omkijken naar hebt.

Hoe succesvol dat kan zijn? Uit onderzoek van ROI-specialist Lenskold Group blijkt dat bijna 4 op de 5 succesvolle marketeers marketing automation noemen als belangrijke succesfactor.

Slimme marketing + een geautomatiseerd proces helpt je meer klanten te werven.

De basics op een rij van de One Minute Marketer.

In het kort

Wat marketing automation is

Marketing automation is een tactiek die wordt gebruikt in online marketing. Hiermee kun je als organisatie gericht en gestructureerd communiceren met je doelgroep door middel van relevant en gepersonaliseerde content.

Dit heeft als belangrijkste doel dat je als bedrijf potentiële klanten kunt converteren tot klanten, maar ook klanten kunt converteren tot loyale klanten. Automation kan breed worden ingezet maar is vooral belangrijk om klanten, leads en volgers beter en meer gestructureerd te bereiken.

Hoe het werkt

Voor een bedrijf werpt de inzet van marketing automation duidelijke vruchten af. Je kunt als bedrijf automation inzetten om gerichte content te versturen naar de juiste persoon, op het juiste moment. Dit zorgt in de eerste plaats voor verbetering van je commerciële resultaten. Daarnaast worden leads en klanten niet lastiggevallen met informatie die voor hen niet relevant is.

Het werk begint met het volgen van het gedrag van leads en klanten. Dit gebeurt onder andere door tracking-scripts op de website van je bedrijf. Door interactie van de leads en klanten met je organisatie te volgen, kun je proactief anticiperen op behoeften die ontstaan.  

Hoe je automation inzet

Er zijn verschillende keuzes die je moet maken wanneer je start met de inrichting van een automationprogramma. Het begint bij de doelgroepkeuze. Weet je wie je wilt bereiken? Dan is het belangrijk de customer journey in beeld te krijgen. Welke informatie is in welke fase relevant?

Aan de hand van deze inzichten stel je communicatie-uitingen en campagnes op. De resultaten van deze inspanning volg je met doorlopende monitoring. 

Wanneer je automation inzet

Marketing automation biedt kansen voor iedere organisatie. Maar wanneer in een journey de fases See/Think/Do een langere tijd vragen (zoals in de b2b-markt of bij de aankoop van prijzige producten) dan komt automation het beste tot zijn recht.

Waarom marketing automation?

Wat is het belang van marketing automation? En waarom is dit een aanwinst voor ieder bedrijf? Er zijn enkele belangrijke redenen die voor het toepassen van automation pleiten. We zetten de vier belangrijkste op een rij.

verkopen

Meer leads - meer verkopen

Automation biedt een duurzame vorm van marketing. Programma's die je vandaag opzet, houden lang hun waarde. Zeker als je het kunt combineren met SEO.

Iedere lead heeft een eigen waarde. Met traditionele marketing is het zo goed als onmogelijk iedere geinteresseerde op maat te bedienen. Door te automatiseren kan dit wel.

Gevolg: je kunt meer leads werven en binden. Waarmee je een stevige basis legt voor meer verkopen.

Besparen op marketingkosten

Marketing automation is gericht op het verbeteren van de effectiviteit van je klantenwerving. Bovendien automatiseer je werkzaamheden, waardoor je minder 2do's overhoudt.

Wordt je marketingprogramma effectiever? Dan is minder budget nodig om te adverteren of om verschillende campagnes uit te werken. Onderzoek van Socialmediatoday laat zien dat deze belofte voor 66% van de automation-gebruikers uitkomt.

Vanzelfsprekend is er niet alleen winst. Automationsoftware heeft een prijskaartje, maar er zijn uitstekende oplossingen voor ieder budget. Overall bespaar je dus op een slimme manier kosten.

targeting
customer experience

Het bereiken van de juiste doelgroep

Een derde reden voor het toepassen van marketing automation is de levering van goede leads. Campagnes leveren vaak veel respons, maar helaas worden niet altijd de beoogde doelgroepen bereikt. Gevolg: veel werk. Maar niet per sé een goed resultaat.

Automation is erop gericht het kaf van het koren te scheiden. Hierbij geef je bijvoorbeeld scores aan leads voor bepaalde handelingen, zoals het invullen van een formulier op de website of het downloaden van een e-book.

Je volgt alleen de leads op die voldoen aan een bepaald kwaliteitsniveau.

Het verbeteren van de customer experience

De vierde reden om voor automation te kiezen is het leveren van de beste klantervaring. We ervaren het zelf maar al te vaak: het is vervelend als een bedrijf je tot aankoop probeert te pushen. Of wanneer je iets overweegt te kopen, maar er lijkt geen interesse in jou te zijn.

Met marketing automation herken je koopsignalen, zodat je weet wanneer je commercieel kunt worden. Maar ook wanneer het verstandig is eerst meer te investeren in de relatie.

rich content

Je ziet hoe sterk de nadruk bij marketing automation op verkopen ligt. Toch zijn ook andere toepassingen mogelijk. Denk in tijden van arbeidsmarktkrapte aan de werving van kandidaten. Hoeveel gemotiveerde mensen bezoeken je vacatures zonder opgemerkt te worden? Dat kan effectiever.

Of zet automation in voor het bedienen van klanten. Het is een onderwerp dat veel marketeers vergeten. Volgens Siriusdecisions zet slechts 8% van de B2B marketeers automation in voor bestaande klanten.

Zelf starten?

Deel je ambities en maak kennis met de mogelijkheden van Diversions.

Tools: maak de juiste keuze

De opkomst van marketing automation begon bij de komst van e-mailmarketing. Partijen als Mailchimp en Copernica boden de mogelijkheid om op grote schaal gepersonaliseerde berichten te versturen. En in de loop der tijd kwamen daar opties bij om een serie van emails te plannen.

De oude namen zijn nog steeds actief, maar er zijn nieuwe partijen op de markt gekomen die breder kijken dan naar email alleen. Er zijn complete pakketten die je helpen leads actief te benaderen aan de hand van gedrag op de website, lezersvoorkeuren etc.

Overigens: ondanks alle ontwikkelingen blijft emailpersonalisatie een krachtig middel. Uit onderzoek van Experian blijkt dat gepersonaliseerde e-mails zes keer hogere inkomsten genereren dan niet-gepersonaliseerde e-mails.

Van e-mail marketing tot lead management

Welke marketing automation tool kies je wanneer je de diverse stadia van het inbound marketing proces wilt verbeteren? Er zijn diverse functionaliteiten om op te letten, waaronder:

  • Online en social media: relevante content plaatsen voor relevant bezoek aan de website.
  • Formulieren: online formulieren ontwikkelen en beheren voor binnenhalen van leads
  • E-mail marketing: relevante en gepersonaliseerde mails sturen met lead nurturing als doel.
  • Lead management: leads segmenteren, leads scoring en het ondernemen van vervolgacties.

Zichtbare en meetbare marketingactiviteiten

Met de juiste marketing automation tool kun je het verkeer op je website uitbreiden, betere leads genereren en goede leads naar klanten converteren. Dit alles leidt tot het beter bereiken van de juiste persoon op het juiste moment en op de lange termijn tot een betere verkoop. Marketingactiviteiten van een bedrijf worden niet alleen zichtbaar, maar ook meetbaar.

Welke tool bij jou past? Onze tip is: start niet met het vergelijken van features. Begin eerst met de analyse van wat je echt wilt bereiken. De prijsverschillen in de markt zijn enorm, waarbij de goedkoopste oplossing (open source oplossing Mautic) bepaald niet de slechtste is.

Wij helpen je graag de beste keuze te maken.

Marketing automation tools: krachtige functies

  • contacten128

    Leads

    Bouw een database met leads.

  • profiel

    Profielen

    Verrijk profielen met relevante gegevens.

  • targeting

    Targeting

    Target leads op basis van profiel en gedrag.

  • landing-page

    Landingspages

    Leads werven rondom specifieke thema's.

  • personalisatie

    Personalisatie

    Persoonlijke content integreren op je site.

  • e-mail

    Emailmarketing

    Persoonlijke berichten en mailings.

  • campagnemanagement

    Campagne management

    Plannen, uitvoeren en monitoren van campagnes.

  • jit

    Just in time

    Juiste aanbod voor de juiste persoon op het juiste moment.

  • monitoring

    Rapportage

    Rapportages op maat van alle activiteiten.

3 toepassingen van marketing automation

Marketing automation is niet meer weg te denken bij veel organisaties. De combinatie van marketingcommunicatie en softwaretechnologie zorgt voor effectieve verkoop via online kanalen door het in kaart brengen van leads en klanten. We hebben drie populaire toepassingen van marketing automation op een rij gezet.

1: Lead nurturing

Marketing automation speelt een belangrijke rol in het verzamelen van leads. Deze kunnen met gerichte activiteiten worden aangespoord om klant te worden.

Dit proces noemen we lead nurturing. Dit is het proces waarbij de belangstelling van een lead wordt omgezet in bereidheid om een aankoop te doen. Lead nurturing bestaat bijvoorbeeld uit de verzending van gerichte e-mails met het doel om de interesse in je product of dienst te vergroten.

lead nurturing
leads opnieuw activeren

2: Leads opnieuw activeren

Het proces van nurturing vraagt soms de nodige tijd. Het komt voor dat leads hun interesse volledig lijken te verliezen en niet meer reageren op je uitingen.

In dat geval kun je - na een pauze - marketing automation inzetten om leads te reactiveren. Dit werkt het beste wanneer je jouw aanbod opnieuw, vanuit een verrassende invalshoek onder de aandacht brengt.

Activatiecampagnes vragen weinig inspanning, maar leveren vaak uitstekende resultaten op.

3: Leads scoren

Dankzij marketing automation is het mogelijk leads een score toe te kennen. Zo wordt bepaald waar een lead zich bevindt in de customer journey (See, Think, Do, Care).

Door de getoonde interesse van leads scherp te volgen kun je gepersonaliseerd en op maat communiceren.

lead scoring

Starten met marketing automation

Stap1

Analyse

Wat zijn je doelen? Hoe ziet de markt eruit? Waar liggen je kansen?

Stap2

Strategie

Welke boodschap voor welke doelgroep op welk moment?

Stap3

Implementatie

Creatie en vertaling naar techniek. 

Stap4

Optimalisatie

Sturen op resultaten en uitbreiden van het programma.

Het fundament voor automation

Wil je een start maken met marketing automation? Of je huidige automation programma verbeteren? Start dan bij de basis. Breng in kaart wat je doelen zijn, hoe effectief eerdere campagnes zijn geweest en waar je verbeterkansen ziet.

Zijn de uitganspunten helder? Dan is het tijd voor het bepalen van je aanbod aan de markt. Wat wil je naar wie communiceren? En hoe beschrijf je dit in waardevolle content?

Is dit duidelijk, dan is de tijd gekomen om je marketingprogramma technisch in te richten. Bedenk daarbij dat optimalisatietesten zeer gewenst zijn. Je richt campagnes voor een lange periode in: zorg ervoor dat ze optimaal functioneren.

Bij Diversions hebben we veel ervaring met de ontwikkeling van marketing automation projecten. We helpen je graag om van automation een succes te maken.

 

propositie ontwerpWil je een start maken met marketing automation? Wij nemen graag de tijd om te laten zien wat onze aanpak voor jouw organisatie kan betekenen. Neem contact op voor een vrijblijvende videocall of afspraak.

Veel gestelde vragen

Wat is marketing automation?

Veel marketingprocessen en campagnes kun je automatiseren. Dit krijgt extra waarde wanneer je het koppelt aan kennis over leads en klanten.

Marketing automation helpt je de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon te leveren. 

Waarom zou ik kiezen voor marketing automation?

De drie belangrijkste doelen die je met automation kunt bereiken zijn:

  • het verbeteren van de effectiviteit van je marketingbudget;

  • het verhogen van klanttevredenheid;

  • het beperken van marketingkosten. 

Hoe stel ik een marketing automation strategie op?

Maak niet de fout om te veel op techniek te focussen. Marketing automation draait primair om marketing.

Bepaal wie je doelgroep is. Verdiep je in de customer journey. Als je hier activiteiten en campagnes op afstemd, zijn alle succesfactoren voor automation in huis. 

Wat is de beste marketing automation tool?

Er zijn veel automation tools waaruit je kunt kiezen. Welke het beste bij je past? Dat hangt van je wensen af. In onze ervaring zijn de duurste tools lang niet altijd de beste keuze.

Ons advies: koop geen sportwagen als je een bestelbus nodig hebt. Bepaal eerst wat je wensen zijn. Vergelijk daarna pas welke tool je hierbij het beste kan helpen. Wij helpen je graag de beste keuze te maken.