Heatmaps

Om de conversie van je website te optimaliseren is het belangrijk inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers op je website. Heatmaps geven je dit inzicht. Een heatmap laat zien welke elementen van de website de aandacht trekken en hoe bezoekers navigeren op je website. Deze inzichten vormen een goede basis voor A/B testen.

Doelen stellen

Wanneer je besluit heatmaps te gebruiken is het belangrijk vooraf doelen op te stellen. Wat wil je bereiken met de heatmaps? Een doel kan zijn te achterhalen waarom bezoekers afhaken in een bepaalde stap van de funnel. Antwoord krijg je vervolgens door een van de drie soorten heatmaps in te zetten.

Soorten heatmaps

Klik-maps
Klik-maps geven inzicht in de muisklikken van je bezoekers. Op welke elementen van de website wordt geklikt? Voor mobiele bezoekers analyseren de heatmaps de vinger tikken. De heatmaps geven op een duidelijke manier weer welke informatie bezoekers interessant vinden en laten zien waar bezoekers juist geen aandacht aan besteden. Call to actions op je website die niet goed genoeg opvallen worden zo ontdekt en kunnen geoptimaliseerd worden.

 

Wat is jouw schijf van 5?

schrijfv5-2

Onze experts geven je vijf gratis online groeitips.

 

Gratis groeitips

Bewegings-heatmaps
Bewegings-heatmaps meten alleen de bezoekers die via een desktop je website bezoeken. Het meet hoe bezoekers met hun muis over het scherm bewegen. Deze heatmaps geven inzicht in welke elementen van je website de aandacht trekken.

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat bewegings-heatmaps nauw overeenkomen met eyetracking. De plekken op de website waar bezoekers precies naar kijken. Hiermee kunnen niet relevante elementen, die de aandacht van bezoekers afleiden, ontdekt worden. Negatieve invloed op je conversie wordt hiermee verholpen.

heatmaps

De kleuren geven aan welke elementen op de pagina het best bekeken zijn. Hier is te zien dat de productaanbiedingen (rechts) bijna niet worden opgemerkt. Tijd voor verandering!

Scroll-heatmaps
Scroll-heatmaps analyseren het scroll gedrag van je bezoekers. Hoe ver scrollen je bezoekers naar beneden in een pagina? Deze heatmaps maken inzichtelijk hoeveel bezoekers de informatie onder de vouw op je website wel of niet zien. Grote witruimtes wekken bijvoorbeeld de indruk het einde van de pagina te hebben bereikt waardoor de bezoeker relevante content kan missen. Heatmaps zijn een uitstekend hulpmiddel om inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoeker.

Wat Diversions voor je kan doen

Wil je zelf kennismaken met de mogelijkheden? Wij willen hier graag een rol in spelen. Neem contact op voor een gratis trial van 14 dagen.

Wat is jouw schijf van 5?

schrijfv5-2

Onze experts geven je vijf gratis online groeitips.

 

Gratis groeitips