Marketing automation 2020 – trends op een rij

Wij werken oa voor:

Home » Blog » optimalisatie » Marketing automation 2020 – trends op een rij

Wat zijn de trends in marketing automation voor 2020? Dit artikel schreven we in januari 2020, maar we hebben het tijdens de corona crisis aangepast. Want juist binnen de nieuwe marktomstandigheden zal het accent van automation verschuiven. Kijk met ons mee!

Je kunt marketing automation op diverse manieren inzetten binnen je organisatie. Enkele jaren geleden stond ‘automation’ vooral voor ‘geavanceerde e-mailmarketing’. Partijen als Mailchimp domineerden de markt. In Nederland veroverden Copernica en Spotler veel terrein.

Anno 2020 zijn de mogelijkheden van marketing automation veel breder. De ontwikkeling ingezet door partijen als Hubspot en Mautic hebben het vak en de potentie van automation veranderd.

We zetten 4 trends op een rij waarmee je dit jaar het verschil kunt maken.

Trend 1: Besparing marketingkosten

De corona perikelen hebben grote impact op organisaties. Op veel plekken ontstaat de noodzaak om te besparen op marketingkosten. Hoe doe je dat effectief? Zonder de commerciële vitaliteit van je organisatie te beschadigen?

Het is juist nu zaak om met een kleiner bereik (verlagen advertentiebudget) efficiënter klanten te binden en overtuigen. Automation biedt daar alle tools voor.

Belangrijkste is het doorlopend kunnen volgen van aankoopsignalen die een bezoeker / lead achterlaat. Door hier je marketing- en sales op af te stemmen, verlaag je de kosten per contact.

De ervaring leert dat de investering in automation niet in verhouding staat met de reductie van advertentie-, marketing- en saleskosten. Vraag een offerte aan als je hier meer over wilt weten.

Trend 2: ROI: Return on Investment

In het verlengde van trend 1 (besparing) ligt het overall verbeteren van je ROI. Bij de Return on Investment draait het om het bereiken van de meest gunstige verhouding tussen opbrengsten en investeringen.

marketing automation trends

Wanneer je als bedrijf duidelijk je doelstellingen kent, dan is het berekenen van de ROI eenvoudig. Wil je meer leads of betere leads? Wil je meer conversies van leads naar klanten? Of wil je het imago van je bedrijf versterken? Dit zijn allemaal zaken die meespelen in het bereiken van een goede ROI.

Sturen op ROI is eenvoudiger in combinatie met marketing automation. Automationtools verzamelen statistieken die in oplossingen als Google Analytics ontbreken. Data die je helpen effectief te werken.

Trend 3: Customer experience

Het belang van de customer experience is groot. Marketing automation speelt een rol in het optimaliseren van deze experience. Hoe werkt dit?

Ook hier draait het weer om het bieden van de juiste boodschap op het juiste moment. Is duidelijk dat een lead een oriëntatieproces doorloopt? Bied dan – stapsgewijs om de aandacht vast te houden – deze informatie op laagdrempelige wijze.

Met automation volg en ondersteun je leads tijdens een complete customer journey. Stel je hierbij de wensen van de lead centraal, dan verbeter je de overall experience.

Trend 4: Gepersonaliseerde content

Tot slot: automation technieken zijn mooi en waardevol. Maar uiteindelijk draait alles om het verhaal dat je verteld. En de wijze waarop dit verhaal aansluit bij de wensen van je doelgroep.

Marketing automation maakt het mogelijk boodschappen te personaliseren. Je kunt content relevanter maken, en op basis van gebruiksdata aanbieden op het juiste moment.

Zo maak je de verschuiving van bulkbereik naar 1-op-1 marketing mogelijk.

Starten met leadgeneratie

Wil je een start maken met leadgeneratie? Wij denken graag met je mee.

Tijdens een vrijblijvende kennismaking nemen we graag de mogelijkheden door.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."

Meest gelezen

Start met optimalisatie

Van training tot compleet optimalisatieprogramma. Ontdek de mogelijkheden. 

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

mautic overview

Mautic: marketing automation tools langs de meetlat

hubspot marketing automation

Hubspot: marketing automation tools langs de meetlat

KPI Marketing automation

KPI bij marketing automation

leadgeneratie

Leadgeneratie & marketing automation: de weg naar conversie