E-motions: echte emoties op het web

Een goede website ontwikkelen voor een stichting, patiëntenorganisatie of andere belangenvereniging is een kunst. Emoties vormen een wezenlijk onderdeel van de drijfveren van je website bezoekers. Voor een sterke binding met je doelgroep, is het slim om deze emoties aan te spreken in je communicatie. En dat kan zonder een doos met tissues.

Wie te maken krijgt met een aandoening of een ernstige gebeurtenis, bij zichzelf, naasten of in de omgeving, wordt vaak geconfronteerd met een breed scala aan emoties. Boosheid over de onrechtvaardigheid van een ziekte bijvoorbeeld, verdriet of de angst er willoos aan te zijn overgeleverd. Deze emoties zijn voor iedereen anders en vaak onderdeel van een proces van coping.

Iedereen reageert met andere emoties, gedachten en acties op een lastige situatie of een moeilijk bericht. De psychologie hanteert zeven copingstijlen:

  1. vermijden
  2. passiviteit
  3. actieve aanpak
  4. sociale steun zoeken
  5. emoties uiten
  6. relativeren
  7. afleiding zoeken.

De één heeft de neiging om moeilijke dingen te vermijden. De ander wil er mee dealen en gaat actief op zoek naar antwoorden. Sommigen vervallen in passiviteit, terwijl anderen sociale steun zoeken voor troost of tips.

Copingstijl verschilt per persoon, maar ook per moment. Iemand die een probleem eerst uitstelt, kan op een later moment alsnog overgaan tot actie of zoekt sociale steun. Welke emoties mensen ook ervaren of hoe ze ermee omgaan: op het moment dat ze bezoekers van je website zijn, doen ze er toe.

Emoties van je bezoekers doen ertoe.

Schiet raak met beeldtaal

Als je weet dat emoties en coping een rol spelen tijdens het bezoek aan je website, laat je ze beter niet links liggen. Een website die enkel informeert, mist zijn doel. Maar hoe geef je op de juiste manier gehoor aan die hoge diversiteit aan gevoelens?

De eerste stap is bezoekers meteen herkenning te geven. Maak emoties daarom visueel. Beeldtaal spreekt direct het emotionele brein aan. Wanneer je gebruik maakt van filmpjes en foto’s, zullen mensen sneller een emotionele relatie kunnen leggen met jouw organisatie.

Uit onderzoek blijkt dat mensen zich gemakkelijker verbinden aan personen dan aan abstracte informatie. En dan het liefst aan mensen die ze aardig vinden. Geef jezelf als organisatie een gezicht. Laat patiënten, donateurs, artsen, psychologen en maatschappelijk werkers vertellen over jouw onderwerp en wat het voor ze betekent.

Grote kans dat bezoekers door deze persoonlijke aanpak herkenning vinden in de verhalen en hun gevoelens bevestigd zien. Of weer nieuwe emoties bij ze oproept.

alleen
emotion2

Laat ze niet stikken?

Bij een hoge mate van emotionele betrokkenheid is de behoefte om er concreet vorm aan te geven groot. Maak daarom aantoonbaar wat een donatie of vrijwillige inzet betekent voor de emoties die je als bezoeker ervaart.

Wat je doet, heeft impact en betekent iets waardevols. Niet toekijken vanaf de zijlijn, maar op zinvolle wijze uiting geven aan hetgeen je bij het onderwerp ervaart. Een positief antwoord op emotie werkt beter dan inspelen op schuldgevoel, ofwel het ‘laat-ze-niet-stikken-argument’. Maak dit antwoord zo visueel en concreet mogelijk.

Verhalen van artsen over wat ze met donaties kunnen doen of van een patiënt die geholpen is met een nieuwe techniek, zeggen zoveel meer. Creëer voor nog meer emotionele betrokkenheid een platform waar mensen hun verhaal kwijt kunnen. Emoties uiten en vinden van sociale steun zijn immers belangrijk bij het omgaan met een lastig onderwerp. Zo worden e-motions ook daadwerkelijk echte emoties op het web.

Conversie optimalisatie specialistWillemijn van der Kamp is communicatiespecialist en afgestudeerd psycholoog. In haar werk zoekt ze voortdurend naar nieuwe wegen om een breed publiek te boeien en binden.

Wil je weten wat de waarde hiervan is voor jouw organisatie? Willemijn maakt graag tijd voor een vrijblijvende kennismakingsafspraak.