KPI bij marketing automation

Wij werken oa voor:

Home » Blog » optimalisatie » KPI bij marketing automation

Als organisatie werk je doelgericht. Je hebt verschillende doelstellingen die je wilt bereiken. Niet alleen commercieel, maar ook communicatief. Zowel op de korte als de lange termijn. KPI tonen je of je op de juiste weg bent. Ook op het terrein van marketing automation.

Het is bekend: je kunt je doelstellingen volgen en monitoren met behulp van KPI: Key Performance Indicators, oftewel Kritieke Prestatie Indicatoren.

Aan welke KPI kun je denken bij je marketing automation programma? Enkele voorbeelden.

Vanaf het eerste contact

De kracht van marketing automation is dat je klanten in iedere stap van de customer journey begeleid. Vanaf het eerste contact tot herhalingsaankopen. Voor iedere fase kun je KPI opstellen.

De vereenvoudigde customer journey

Hanteer bijvoorbeeld het See-Think-Do-Care model van Google als raamwerk. Iedere stap zie je terug in je automation programma. Enkele voorbeelden:

See

Het bereik van je boodschap. Denk aan het aantal vertoningen in search console (SEO) of Google Ads (SEA). Maar ook het aantal abonnees van het magazine waarin je adverteert.

Think

Hoeveel mensen tonen echt interesse? Denk aan het aantal bezoekers dat je ontvangt, de kwaliteit van het bezoek (bounce / tijd op je site).
Gaan we een stap verder, dan kun je denken aan de effectiviteit van je leadgeneratie campagnes. Hoeveel leads weet je te werven? Wat is de kwaliteit van deze leads? Hoe vaak keren ze terug op je site?

Do

Hoeveel mensen gaan daadwerkelijk ‘doen’ wat je wilt? Bijvoorbeeld een afspraak maken of bestelling plaatsen? Denk ook aan orderwaarde, winstmarge en kwaliteit van een afspraak.

Care

In welke markt je ook actief bent: binding met je klanten is van groot belang. Denk in deze fase aan KPI als herhalingsaankopen, retentiebeleid, maar ook het plaatsen van reviews of member-get-member percentages.

Over kwantiteit en kwaliteit

Bij KPI ligt de focus als snel op kwantitatieve data. Zoals sommigen het zeggen: ‘als het niet meetbaar is, dan bestaat het niet’. Bij Diversions kijken we graag breder.

KPI Marketing automation

Kwantitatieve data laat je zien hoe je business zich ontwikkelt. Kwalitatieve data laat zien waarom. Enkele voorbeelden:

  • waarom vullen bezoekers het contactformulier niet in? (volg het met exit intent enquêtes)
  • waarom is de bounce op je productenpagina hoog? (volg het met uservideo’s en heatmaps)
  • waarom bestellen mensen niet online, maar pakken ze de telefoon? (analyseer klantreacties doorlopend)

Het is de mix van kwantitatieve en kwalitatieve data die je laat zien op welke punten je marketing automation programma verbetering verdient.

Want houd altijd in gedachten: indicatoren zijn primair bedoeld om je handvatten te geven om online resultaten te optimaliseren.

Wij staan voor je klaar

Wil je een marketing automation programma opzetten? Of investeren in KPI en optimalisatie? Profiteer van de ervaring die we bij klanten als Achmea en het Rode Kruis hebben opgedaan.

Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."

Meest gelezen

Start met optimalisatie

Van training tot compleet optimalisatieprogramma. Ontdek de mogelijkheden. 

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

mautic overview

Mautic: marketing automation tools langs de meetlat

hubspot marketing automation

Hubspot: marketing automation tools langs de meetlat

leadgeneratie

Leadgeneratie & marketing automation: de weg naar conversie

marketing automation

Marketing automation 2020 – trends op een rij