WordPress Marketing automation plugins: wat is er mogelijk?

Wij werken oa voor:

Home » Blog » optimalisatie » WordPress Marketing automation plugins: wat is er mogelijk?

WordPress is waanzinnig veelzijdig. Je kun vrijwel niets bedenken, of er is een kant-en-klare oplossing voor. Van webwinkel tot persoonlijkheidstest. Van kalenderplanner tot complete online magazine. Maar wat zijn de mogelijkheden voor marketing automation? Wij zetten het voor je op een rij.

Goed, je wilt je WordPress website uitbouwen tot marketingmachine. Er zijn veel plugins voor ontwikkeld, meestal door premium aanbieders. Ze bieden je een koppeling voor een eigen, (vaak prijzige) betaalde dienst. Wil je een onbetaalde oplossing? Dan is Mautic een zeer interessante oplossing.

De grenzen van WordPress

Zoals gezegd is WordPress zeer veelzijdig, maar het kent ook een aantal beperkingen. Dat begint op het moment dat je het terrein van CRM (customer relationship management) betreed.

Tuurlijk, je kunt verschillende soorten relaties vastleggen door accounts aan prospects of klanten uit te geven. Maar wil je daarna het gedrag van deze relaties volgen… dan wordt het lastig.

Nog zo’n grens vind je bij de voor marketing automation noodzakelijke verzending van emails. WordPress is daar simpelweg niet voor gebouwd. Er zijn enkele beperkte plugins die het versturen van emailings mogelijk maken. Maar personalisatie, monitoring van klikgedrag en databasemanagament blijven op een laag niveau. Niet vergelijkbaar met de expertdiensten van bijvoorbeeld Mailchimp of Copernica.

De kracht van WordPress en marketing automation

Twee pijnpunten zijn benoemd. Maar het moet gezegd: flexibiliteit is misschien wel de grootste kracht van WordPress. Het is eenvoudig mogelijk om gespecialiseerde diensten aan je site te koppelen. En zo is het mogelijk met je vertrouwde website een reuzensprong te maken op het terrein van geautomatiseerde marketing.

WordPress Plugins automation
Keuze genoeg, maar welke plugin helpt je echt verder?

Er is zo goed als geen automation-oplossing die geen kant-en-klare koppeling met WordPress op de plank heeft liggen. Hubspot, Keap, Pardot van Salesforce, maar ook meer betaalbare diensten als ActiveCampaign en Autopilot koppel je door simpelweg een plugin te installeren. Zoek in de plugin library, en de oplossingen stromen op je af.

Let wel even op als je een marketing automation-dienst kiest. De kosten kunnen – zeker als je profieldatabase groeit – flink stijgen. Is er geen gratis variant waarbij je niet op functionaliteit hoeft in te leveren?

Mautic: in de geest van WordPress

We stellen je graag voor aan Marketing automation oplossing Mautic. Mautic is – net als WordPress – open source ontwikkeld. Gedragen door een community. En doorlopend groeiend met nieuwe functionaliteit. Niet alleen ontwikkeld door het ‘eigen’ ontwikkelteam maar in de vorm van plugins ook door derden. Klinkt bekend toch?

Mautic heeft uitstekende plugins die de koppeling met WordPress mogelijk maken. Een paar aardige opties die je dan ter beschikking krijgt:

  • eenvoudige plaatsing van Mautic-formulieren op je site
  • koppeling met Gravity Forms
  • volop kansen om profielgestuurde personalisaties op je site op te nemen
  • analyse van bezoekersgedrag
  • popups tonen op basis van profielgegevens.

En zo kunnen we nog wel even verder gaan.

Begin met de marketing strategie

De technische koppeling van WordPress aan een marketing automation oplossing is dus relatief eenvoudig. Toch raden we je aan niet te starten bij de techniek. Start met het opstellen van een slimme strategie en kies daar de beste oplossing bij.

Strategie marketing automation

Marketing automation nodigt soms uit tot hobby-isme. Het is superleuk scenario’s te bedenken en op te zetten. Maar is je doelgroep groot genoeg om die inspanning terug te verdienen? En draagt iedere campagne echt bij aan je organisatiedoelstellingen?

Diversions staat voor je klaar

Wil je WordPress omtoveren tot een marketing automation systeem? Wij helpen je graag. We hebben voor verschillende klanten automation-oplossingen ontwikkeld. Variërend van campagne tot marketingfundament voor de toekomst.

Bel voor advies: 055 20 32 193


Kan ik WordPress gebruiken voor marketing automation?

Het korte antwoord is: ja. Er zijn verschillende plugins waarmee je automation-functionaliteit kunt koppelen aan je website.

Moet ik een betaalde dienst afnemen om automation mogelijk te maken?

Marketing automation is technisch complex. Aanbieders als Hubspot bieden de techniek in abonnementsvorm aan. Er er echter ook een volwaardig gratis alternatief.

Hoe kan ik een automation-campagne vormgeven binnen WordPress?

De mogelijkheden zijn zeer ruim. Je kunt werken met formulieren, popups, gepersonaliseerde content en allerhande e-mailflows. Bepaal eerst je strategie. Kies daarna de oplossing die bij je past.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."

Meest gelezen

Start met optimalisatie

Van training tot compleet optimalisatieprogramma. Ontdek de mogelijkheden. 

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

Besparen op marketingkosten: doe het met beleid

Besparen op marketingkosten: doe het met beleid

copernica behavorial targeting

Copernica: automation tools langs de meetlat

Onderzoeksruimte

Nu geopend: de Diversions onderzoeksruimte

emotions

E-motions: echte emoties op het web