Eye tracking simulatie usability test nieuwe stijl

Voeg onderzoek toe aan je designproces

Ontdek de kracht van artificial intelligence:

 razendsnel resultaat
 vergelijken met concurrenten
 waardevolle insights

eye tracking simulatie

De voordelen van een eye tracking simulatie

Aandacht verdien je niet zomaar. Campagnes en websites vechten om de aandacht van het publiek. Hoe ontdek je al tijdens het creatieproces of jouw design de juiste snaar raakt? 

Tijdens de creatie maak je verschillende afwegingen. Ingegeven door je kennis, ervaringen, maar vaak ook door buikgevoel. Twijfel je over woord- en designkeuzes? Of wil je jouw keuzes toetsen? Dan is eye tracking simulatie iets voor jou.

Zo werkt het

Eye tracking simulatie werkt in vier eenvoudige stappen. De insights helpen je designs en communicatie aan te scherpen.

  • 1. Design

    Je levert de designs.

  • 2. Focus

    We bepalen de focuspunten.  

  • 3. Testen

    De test wordt uitgevoerd.

  • 4. Rapportage

     Je ontvangt een rapportage en aanbevelingen. 

Wat is een eye tracking simulatie?

Eye tracking simulaties doen je wellicht denken aan heatmaps zoals Hotjar en Lucky Orange bieden. Toch is de analyse anders. Hotjar toont mouse-movements. Eye tracking toont wat de bezoeker daadwerkelijk ziet.

De simulatie maakt gebruik van een voorspellingsmodel, gebaseerd op de data van MIT University. Het model is in ontwikkeling, maar heeft een betrouwbaarheid van 90%.

Wanneer zet je het in?
Wat is het niet?

Welke insights ontvang je bij een eye tracking simulatie?

attentie onderzoek

1. Attentie map

Wat zijn de onderdelen in je ontwerp die direct de aandacht trekken? Met behulp van warme (veel aandacht) en koude (weinig aandacht) kleuren wordt dit gevisualiseerd. 

De heatmap-weergave wordt ook vaak gebruikt voor het tonen van muisbewegingen, maar staat in onze simulatie voor eye-movement.

attentie percentage

2. Attentie percentage

De kleuren van de heatmap vertellen geen compleet verhaal. Door percentages van attentie te koppelen aan elementen kun je betere keuzes maken. Beoordeel elementen zoals koppen, navigatie en call-to-actions.

focus analyse

3. Eerste indruk

Een ontwerp is meer dan een serie elementen. Wat is de totale eerste indruk die je met je site of advertentie achterlaat? Deze analyse laat het zien. 

In een tijd waarin iedere communicatie-uiting moet vechten om aandacht is dit een waardevolle rapportage.

vergelijken designs

4. Vergelijking

Wil je een weloverwogen keuze maken tussen alternatieven? Of leren van de slimste toepassingen van spelers in de markt? Met de vergelijking tonen we verschillen in attentiewaarde tussen verschillende ontwerpen. Zo creëer je binnen de simulatie een waardevolle A/B-test.

Extra's

De toepassing van AI in ontwikkeltrajecten biedt steeds meer kansen. Niet om bestaande activiteiten te vervangen. Wel om inzichten te verzamelen die inspiratie bieden en je helpen te optimaliseren. Twee extra's lichten we graag toe:

Video Eye tracking simulaties zijn ook van waarde bij de beoordeling van video’s.

Wil je weten of binnen jouw montage de juiste onderwerpen aandacht krijgen? De simulatie laat het snel en duidelijk zien. Ideaal om onder andere campagnevideo’s te beoordelen en optimaliseren.

Tekst Naast onze oplossingen voor eye tracking zetten we AI ook op andere plekken in. Zoals bij het beoordelen van de kwaliteit van teksten. We werken met de marktleider Textmetrics om je inzicht te geven in leesniveau, leestijd, geloofwaardigheid en gender. Je krijgt hierbij directe aanbevelingen om de teksten te optimaliseren.

Hoe kunnen wij je helpen?