Google Optimize: de gratis tool voor conversie optimalisatie
Het is zover: Google lanceert een nieuwe oplossing voor conversie optimalisatie. Het heeft de naam “Google Optimize” gekregen. Een gratis dienst die beschikbaar is voor iedere website eigenaar. Of het een waardevolle aanvulling is op je marketingtoolbox? Dat ga ik de komende week voor je testen.
Conversie optimalisatie is een waardevol traject voor vrijwel iedere website. Je kunt je online rendement verbeteren door simpelweg verbeteringen van je site te testen. Zo ontdek je op welke manier je bezoekers het beste kunt verleiden om een aankoop te doen, een brochure aan te vragen of contact op te nemen.
De meeste tools die je op dit terrein kunt gebruiken (zoals VWO en Optimizely) kun je gratis of met beperkte functionaliteit testen. Maar een gratis testprogramma met volledige testfunctionaliteit was nog niet op de markt. Tot vandaag.
Google Optimize in de praktijk
Sinds afgelopen vrijdag is Google Optimize gratis beschikbaar voor iedere website-eigenaar. Ik heb een account aangemaakt, en voer daarmee deze week enkele testen uit op onze website Ingoedendoen. Van dit testproces doe ik verslag in een drietal blogs.

Wat kun je verwachten?
Google Optimize biedt 3 soorten testen: A/B testen, multivariate en redirect testen (ook wel split runs genoemd). Deze drie testen heb ik vandaag opgezet. De komende week gaan we in de praktijk volgen hoe het testprogramma met de testen omgaat en hoe gebruiksvriendelijk het complete proces is. De eerste beelden geven je een indruk van de interface van Google Optimize.

Mijn eerste indruk
Google Optimize is verrassend compleet. De manier waarop je bezoekers binnen een test kunt verdelen, de previews per device, de mogelijkheid om verschillende doelen in te stellen: het ziet er allemaal zeer uitgebreid uit.
Het mooiste aan de tool is de verregaande integratie met Google Analytics. Bij andere testprogramma’s is het soms een klus om het behalen van doelen goed in beeld te brengen. Bij Google Optimize selecteer je razendsnel de beschikbare doelen in Google Analytics. Dat scheelt veel werk. Daarbij is het ook een betrouwbare meetmethode.
Nog een voordeel: je kunt eenvoudig een specifieke groep bezoekers selecteren voor je test. Alles wat Google over bezoekers weet en meet staat hier ter beschikking: device, GEO, tijdstip en bezoekersbron. Waardevolle segmenten dus.

Het aanmaken van testen gaat ook heel eenvoudig. Het gebruik lijkt sterk op VWO en Optimizely. De drie (eenvoudige) testen die ik wilde maken waren snel ingevoerd. Nu is het afwachten. De komende uren zullen de eerste bezoekers met de testpagina’s in aanraking komen. Morgen hebben we dan een eerste beeld van de statistieken. Ik ben heel benieuwd op welke manier Google Optimize deze resultaten gaat presenteren. Dat lees je in mijn volgende blog!
Zelf starten met Google Optimize?
Je kunt je direct aanmelden bij Google om gebruik te maken van deze nieuwe dienst. Maar bedenk altijd: het succes van optimalisatie zit slechts voor een klein deel in de tools die je gebruikt. Resultaat boek je vooral door slimme testen op te stellen. Wil je daar hulp bij? Neem dan contact met ons op!
Over ons
Onze conversie optimalisatie specialisten laten geen mogelijkheid onbenut om conversie te verbeteren.
Meer over optimalisatie
Over de schrijver
William Burghout is oprichter van onderzoeks- en innovatiebureau Diversions:
"Het blijft magisch om een goed idee uit te werken tot een concrete oplossing."