A/B testen Verbeter je online resultaten

Wil je betere online resultaten boeken? Denk niet direct aan extra adverteren of nieuwbouw van je site. Kleine aanpassingen geven resultaten vaak een enorme boost. Dat is de kracht van A/B testen.

Diversions helpt je graag: met advies, training en doorlopende optimalisatieprogramma's.

Welke popup werkt het beste?

Test variant A Test variant B

Een website moet niet alleen mooi, maar vooral effectief zijn. Het is van belang zoveel mogelijk bezoekers aan je te binden. Maar hoe? 

Kleine aanpassingen op een pagina van je website kunnen al voor grote verschillen zorgen. Om te bepalen welke aanpassingen dit dan zijn, gebruiken we A/B testen.

In dit artikel zetten we de hoofdlijnen van ons werk voor onder andere Maag Lever Darm Stichting, Unigarant en Achmea op een rij. 

Wat is een A/B test?

Een A/B test is de ideale manier om verschillende varianten van een webpagina in te praktijk te testen. Deze varianten verschillen door bijvoorbeeld een verschil in design, het gebruik van een afbeelding of het gebruik van een andere tekst. Met onze A/B test software tonen we de verschillende varianten van een pagina afwisselend aan je bezoekers. Vervolgens achterhalen we eenvoudig welke variant het beste rendement heeft. Variant A of variant B.

A/B testen

 

Testproces

Bij een goed testproces doorloop je 4 stappen:

Conversie optimalisatie

Analyse

Conversie optimalisatie start met een grondige analyse.

Conversie optimaliseren

Hypothese

We leggen verbeterideeën vast.

Optimalisatie conversie

Testen

We testen kansrijke hypotheses.

Optimaliseren conversie

Evaluatie

Wat zijn de resultaten? Wat hebben we geleerd?

Meer informatie over dit proces vind je op onze pagina over conversie optimalisatie.

De voordelen van A/B testen

A/B testen bieden voor je website diverse voordelen:

  • Het gedrag van de bezoeker verandert niet omdat de bezoeker niet weet dat hij aan een test deelneemt.
  • Stapsgewijs werk je aan een betere website
  • In de praktijk test je welke variant het beste werkt
  • Iedere test is onderbouwd met statistisch betrouwbare gegevens
  • De doorlooptijd van testen is snel

A/B testen is dus een betrouwbare en efficiënte methode om je conversie te verbeteren.

Praktijktijvoorbeeld: wat denk jij?

Eenvoudige test. Duidelijk resultaat. We testten bij een hobbywinkel een popup. Deze werd getoond aan bezoekers die de site dreigden te verlaten (exit intent).

De test zat in de koptekst:

a) een korte beschrijving ("Ken je ons magazine al") vs

b) de woordgrap ("Voordat je afhaakt...")

 

Test variant A Test variant B

Variant A won de test: 63% meer aanvragen van het magazine. Niet helemaal verrassend. De popup komt voor bezoekers onaangekondigd. Dan blijkt uit vele onderzoeken dat een heldere boodschap - waar je niet over hoeft door te denken - effectiever is. Zo ook hier.

Verschillende doelen

A/B testen worden gemaakt op basis van doelstellingen van je website. Je kunt verschillende doelen definiëren, zoals:

  • het laten groeien van het aantal verkopen
  • de werving van leads
  • het terugkeren van bezoekers
  • selfservice (ter vervanging van inbound calls)
  • etc

Voor ieder doel kun je optimalisaties bedenken.

Pagina’s die vaak onder de loep worden genomen zijn landingspagina’s, contactpagina’s en productpagina’s.

Tools

Er zijn veel tools op de markt die je helpen A/B testen te realiseren. Drie namen domineren de markt. De beste keuze hangt af van je ambities met optimalisatie.

  1. Google Optimize is zeer compleet en gratis. Je krijgt minder kwalitatieve data dan bij betaalde oplossingen, maar voor de meeste organisaties is Optimize een prima oplossing.
  2. Visual Website Optimizer is een totaaloplossing voor je optimalisatieprogramma. Je combineert testen met oa heatmaps en surveys. Prettig in gebruik.
  3. Optimizely is niet voor niets al jaren een marktleider in testing. Vergelijkbaar met VWO, geroemd om de uitstekende support.

Bedenk - hoe goed je tool ook is - succes is afhankelijk van de mensen achter de knoppen. Wil je een succes maken van A/B testing dan maak je het echte verschil met de inzet van energie en tijd.

google-optimize
Visual website optimizer
Optimizely

Automation: de volgende stap

A/B testen leren je veel over de effectiviteit van je website. Maar je kunt een stap verder gaan. Wat als je bijvoorbeeld de volledige opvolging in een leadproces zou testen? Van eerste aanvraag van informatie tot bevestigingsmail en nabellen?

Marketing automation maakt dit mogelijk. Je kunt je salesprocessen vooraf vormgeven en verschillende varianten testen. Dit leidt niet alleen tot betere commerciële resultaten, maar komt ook de efficiency van je organisatie ten goede.

Starten met A/B testen? 3 gratis testhypotheses

Wil je een volgende stap zetten met A/B testen? Dan hebben we een mooi aanbod voor je.

Deel je vraagstuk met ons en onze experts stellen drie testhypotheses voor je op. Gebaseerd op ons boek 37+1 breingeheimen.

Spreken onze ideeën je aan? Dan gaan we graag in gesprek over een vervolg. We helpen organisaties (variërend van startup tot corporate) met:
advies, training en optimalisatieprogramma's.

Breingeheimen

Direct advies?