Wil je een nieuwe website laten bouwen? Dan is een goede voorbereiding onmisbaar. Het komt helaas vaak voor dat de introductie van een nieuwe website uitloopt op een teleurstelling.
De doorlooptijd blijkt langer dan verwacht. Het budget wordt overschreden. Of inkomsten na de site-lancering vallen tegen. Niet alle problemen zijn te voorkomen, maar een goede voorbereiding levert wel veel winst op . Welke 5 aandachtspunten zijn er voor je met de bouw van een website begint?
Punt 1: hebben we echt een nieuwe website nodig?
Wanneer een organisatie z’n website wil verbeteren, wordt vaak gekozen voor nieuwbouw. Maar is dat altijd noodzakelijk? Veel succesvolle websites (Nu.nl, Bol.com, Marktplaats.nl) tonen nog grote gelijkenis met 10 jaar geleden: basisfuncties en design blijven herkenbaar.
Dat wil niet zeggen dat de genoemde partijen niet vernieuwen: ze investeren doorlopend in hun websites. Het accent ligt echter vaker op doorontwikkeling dan op complete vervanging. Stel jezelf de vraag: wat verwacht je van de nieuwe website? Zo wordt het eenvoudiger om te bepalen of (de vaak goedkopere) stapsgewijze ontwikkeling een optie is.
Punt 2: brug tussen Business en IT
Bij de ontwikkeling van websites is het een doorlopend aandachtspunt: IT-ers kennen je organisatie niet en hebben moeite te bepalen hoe belangrijk een bepaalde webcomponent is voor jouw werk.
Omgekeerd geldt hetzelfde: de techniek achter een website is voor veel opdrachtgevers een blackbox. Gevolg: miscommunicatie tijdens de realisatie van websites. Niet zelden resulterend in irritaties. Daarom is het belangrijk iemand aan te wijzen die een brug kan zijn tussen business en IT. Iemand die wensen van je organisatie kan vertalen naar techniek. Maar ook weet wanneer je als opdrachtgever technisch het onmogelijke vraagt.
Punt 3: wat is nodig – een personenauto of vrachtwagen?
Websites kun je realiseren op ontelbaar veel manieren. Ontwikkelplatformen (zoals WordPress), programmeertalen, content managent systemen: het aanbod is enorm. De meeste aanbieders specialiseren zich in een of twee specifieke oplossingen. Risico daarvan is dat ze jouw webvraagstuk realiseren op een manier die verre van optimaal is. Zo hebben (heel) veel bedrijven in Nederland een vrachtwagen aangeschaft terwijl een personenauto een betere oplossing was geweest.
Het klinkt leuk: dat je website in de basis meer kan dan je zelf gebruikt. Maar hou er rekening mee dat kosten voor ontwikkeling, onderhoud en hosting van een vrachtwagen hoog zijn. Twijfel je over ? Vraag niet alleen advies aan je IT-er, maar ook aan een expert die met verschillende platformen heeft gewerkt.
Punt 4: flexibele standaard of maatwerk?
Nog niet zolang geleden was het plaatsen van video’s op een website een heuse IT-uitdaging. Tegenwoordig kan iedereen het via Youtube, gratis. Zo is het met veel functies binnen een website. Met een beetje uitzoekwerk blijken er standaardoplossingen op de markt te zijn. Deze kosten slechts een fractie van het ontwikkelen van een maatwerkoplossing, maar je moet je wel plooien naar de mogelijkheden die de standaard biedt. Accepteer je die beperking? Dan bespaar je veel ontwikkelbudget- en -tijd.
Punt 5: nazorg is een must
Kies je voor de ontwikkeling van een website, reserveer dan in je projectplan voldoende ruimte voor nazorg. Websites blijken zelden een wonderlamp waarmee alle organisatiewensen kunnen worden vervuld. Een site is meer een gereedschapskist: een verzameling technische mogelijkheden waarmee je doelstellingen kunt realiseren. Dat lukt echter alleen als er tijd is om bij te sturen op basis van resultaten. En als er voldoende kennis is om met het gereedschap te werken. Als je de introductie van je website beschouwt als einde van je project, dan laat je kansen liggen.
Tot slot
Bij het ontwikkelen van een nieuwe website komen veel zaken bij elkaar. Het is materie waarmee je niet dagelijks bezig bent. Het is niet vreemd dat tijdens dit proces onverwachte meevallers, maar ook tegenslagen zijn te noteren. Hou hier rekening mee, en laat het de energe van je project niet bederven. Dat is zonder twijfel de belangrijkste succesfactor voor website-ontwikkeling. Succes!
Nieuw licht op je nieuwe website? Maak vrijblijvend een afspraak.
Waarom Diversions?
Jouw startpunt
- Wil je jouw website verbeteren?
Start met een gebruikerstest en ontdek verbeterkansen. - Nieuwe website ontwikkelen?
Breng de wensen van je doelgroep in beeld en creëer een scherpe propositie. - Webdesign beoordelen?
Ga niet uit van buikgevoel, maar vertrouw op een pretest.
Waar mogen we jou mee helpen?
Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.