SEO voor Google en Bing: 3 verschillen

Wij werken oa voor:

Home » Blog » SEO » SEO voor Google en Bing: 3 verschillen

google vs bing

Wanneer het gaat over SEO, dan richten we ons in Nederland als snel volledig op Google. Logisch, want de Amerikaanse zoekreus is al jaren heer en meester in zoekmachineland. Maar laten we niet vergeten dat er meer is in de wereld. Bing bijvoorbeeld, vaak ingezet in SEA-campagnes. Waar moet je aan denken als je vindbaar wilt worden in de zoekmachine van Microsoft?

Laten we eerst even kijken naar de cijfers. Op Pure-im.nl vind je ieder kwartaal de marktaandelen van zoekmachines in Nederland. Op smartphone en tablet is het al Google wat de klok slaat. Maar op desktop weet Bing toch een kleine 5% van de markt te claimen.
Is dat de moeite? Bedenk dat de concurrentie in Google groter is. Voor sommige niches kan een Bing-gerichte aanpak dan ook een nuttige aanvulling zijn op je SEO marketing.

Rankingfactoren onder de loep

Google en Bing werken ieder op een eigen manier. De rankingfactoren die bepalen of je vindbaar wordt (of niet) verschillen dan ook. We hebben 5 verschillen voor je op een rij gezet.

1 Visual search

Als er één terrein is waarop Bing zich sterk heeft ontwikkelt, dan is het op het terrein van visual search. De algoritmes van de zoekmachine helpen om afbeeldingen en video goed te interpreteren.
Sites die veel gebruik maken van deze contentvormen hebben dan ook een streepje voor. Interessant om te volgen. Ook omdat Google en Facebook niet bepaald stil zitten op dit terrein…

2 Social media

Het huwelijk tussen Google en social media is nooit heel gelukkig geweest. Dat zie je terug in de rankings: de invloed van Facebook en Twitter content is beperkt.

Bing werk anders op dit terrein. Sociale signalen worden dankbaar opgepikt en verwerkt als ranking factor. Goed om te weten!

3 Backlinks

Google werd groot met het interpreteren van backlinks als bewijs van krachtig content. Er waren de nodige updates noodzakelijk om misbruik tegen te gaan, maar ook na die updates valt de waarde van backlinks maar moeilijk te overschatten. Hoe is dat in Bing?

Ook Bing kent aan backlinks autoriteit en betrouwbaarheid toe. Maar er is een verschil. Bing is minder verfijnd. Daardoor wordt meer waarde toegekend aan algemene kenmerken van een site (extensies als .gov en . org, leeftijd van het domein etc). Meer traditionele linkbuilding kan daarbij van grote waarde zijn.

Vol op Bing?

Bing wordt vaak vergeten in een SEO strategie. Logisch, als je kijkt naar het marktaandeel. Minder logisch als je kijkt naar de kansen die er zijn om goed te ranken. De concurrentie is minder groot. En doordat Bing minder frequent updates doorvoert zijn resultaten vaak duurzaam.

Vol op Bing dan maar? Zoals altijd hangt het sterk af van de markt waarin je opereert. Heb je zoekwoorden met hoge zoekvolumes, een iets ouder publiek en sterke concurrentie? Dan zouden we zeker verder kijken dan Google alleen.

Wil je werk maken van vindbaarheid? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking of bel: 055 20 32 193.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"SEO zie ik als een winstgevend, doorlopend marktonderzoek. Zoekopdrachten bieden onmisbare informatie over de markt en klantmotieven."

Meest gelezen

Hulp bij SEO?

Wij helpen je vindbaarheid & online resultaat te verbeteren. 

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

Google Search Console

Basic SEO: koppel Search Console aan Analytics

google ranking

Je Google rankings meten? Kies uit drie gratis tools

seo resultaten

SEO resultaten meten met Google Analytics

seo waarde

SEO waarde 2019: waarom optimaliseren nooit stopt [tool]