Propositie ontwikkeling: zo maak je de start [checklist]
Propositie ontwikkeling verdient een prominente plek in iedere organisatie. Heb je een sterke propositie? Dan sluiten je producten en services optimaal aan bij de wensen in de markt. Het is de ideale basis voor effectieve marketingcampagnes, waardevolle salesprocessen en het verbeteren van klanttevredenheid.
Een propositie ontwikkelen vraagt de nodige tijd en focus. Wij bieden je een checklist waarmee je een goede start kunt maken. Maar voor we de checklist delen, kijken we eerst naar de basis van propositie ontwikkeling.
De basis van proposities
Wat is een propositie?
Een propositie is het aanbod dat je organisatie doet aan doelgroepen. Je kunt proposities op verschillende niveaus ontwikkelen. Variërend van het niveau van bedrijfsstrategie tot marketing.
Een propositie is breed. Het draait niet alleen om wat je objectief gezien te bieden hebt. Het gaat (misschien wel: vooral) om de belofte die je kunt doen over de voordelen van je aanbod.
Wat zijn de belangrijkste elementen van een propositie?
Wat krijgen klanten als ze voor jouw organsatie kiezen? Een goede propositie:
- vormt een match met de wensen en behoeften van je doelgroep(en)
- is onderscheidend: anders en beter dan je concurrenten
- maakt duidelijk wat de voordelen van je product/dienst zijn.
Hoe meet je de effectiviteit van een propositie?
Het is belangrijk de effectiviteit van proposities op de voet te volgen. Zo weet je wat goed is en wat beter kan. Je kunt hiervoor verschillende KPI definieëren.
Denk aan conversieratio’s, klanttevredenheid, marktaandeel, en klantloyaliteit. Ook het verzamelen van doelgroepfeedback (bijvoorbeeld met gebruikerstesten of groepdiscussies) biedt waardevolle inzichten.
Nu je weet hoe we naar proposities kijken is het tijd voor de volgende stap: de checklist. Waarom hebben we deze opgesteld?
Een propositie is meer dan een ingevuld Value Propositon Canvas
Als het over proposities gaat, dan zie je al snel het Value Proposition Canvas van Osterwalder verschijnen. Deels terecht. Het is een prachtig hulpmiddel dat ook wij vaak gebruiken. Maar een goede propositie is meer dan een ingevuld schema.
Wij bieden je daarom een handige checklist. Hiermee kun je de eerste stappen zetten in de voorbereiding op het ontwikkelen van een propositie.
Checklist propositie ontwikkeling
-
SCOPE BEPALEN
-
Keuze voor product / service / dienst / merk
-
Definieer de doelen van je project
-
Definieer uitsluitingen: wat doen we niet?
-
Bepaal het benodigde budget
-
PROJECTORGANISATIE
-
Selecteren / uitnodigen leden projectteam
-
Aanwijzen van sponsor / beslisser
-
Selecteren partners
-
Opstellen tijdsplanning
-
DOELGROEPEN
-
Bepalen van klantsegmenten
-
Keuze segmentatiecriteria (demografie, psychografie)
-
Verschil huidige vs gewenste doelgroepen
-
Selecteren vertegenwoordigers (tbv onderzoek, feedback)
-
DOELGROEPEN
-
Analyse beschikbare onderzoeken (extern)
-
Analyse rapportages en dashboards (intern)
-
Concurrentenonderzoek: sterktes/zwaktes
-
Branchevreemde inspiratie: voorbeelden verzamelen
-
WORKSHOPS
-
Kies je methodiek
-
Bepaal deliverables per sessie
-
Verzorg materiaal en vastlegging
-
Zorg voor tijd, rust en focus
Een goede voorbereiding is het halve werk. Het is daarbij goed te weten dat er geen gouden formule voor propositie ontwikkeling bestaat.
Je hebt de ruimte om je project optimaal te laten aansluiten bij wat passend is voor je organisatie. Bekijk hiervoor ook onze waardepropositie template.
Inspiratie voor je projecten
Bij Diversions hebben we veel ervaring met het ontwikkelen van proposities. We helpen zowel startups als gevestigde namen om een scherpe belofte in de markt te zetten.
Graag delen we inspirate voor je projecten.
1. Investeer in kwalitatief onderzoek
De ideale start voor propositie ontwikkeling is kwalitatief onderzoek. Met persoonlijke interviews ontdek je écht wat leeft bij je doelgroep. Welke motieven spelen een rol? Wat zijn drijfveren achter klantgedrag?
Tijdens individuele interviews ontdek je veel inzichten die verborgen blijven in surveys of groepsgesprekken. Je biedt jezelf er een voordeel boven concurrenten mee.
2. Laat je doelgroep meedenken
Bij het ontwikkelen van proposities is het prettig te kunnen afstemmen met je doelgroep zelf. Op verschillende momenten in je ontwikkelproces kun je hen uitnodigen om vragen te beantwoorden, mee te denken of feedback te leveren.
Waar kwalitatief onderzoek je een ideale start voor propositie ontwikkeling biedt, daar geeft de meedenkende doelgroep je creatieproces een belangrijke impuls.
3. Visualiseer
Laat je proposities tot leven komen. Bijvoorbeeld door ideeën te laten visualiseren door een tekenaar of bouw een prototype van een website met bijv. Figma.
Het helpt je letterlijk een beeld te vormen van je proposite. Met de vertaling van ideeën en tekst naar een concreet zichtbare uitwerking ontstaan ook weer nieuwe ideeën.
Aan de slag
In dit artikel hebben we je een aantal handvatten geboden om te starten met propositie ontwikkeling. Wil je meer? We denken graag met je mee om een succesvol project neer te zetten.
Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!
Over de schrijver
William Burghout is oprichter van onderzoeks- en innovatiebureau Diversions:
"Het blijft magisch om een goed idee uit te werken tot een concrete oplossing."