Framing & de waarde voor marketing

Framing in neuromarketing

Home » Blog » onderzoek » Framing & de waarde voor marketing

Wil jij het gedrag van je klanten begrijpen? Dankzij neurowetenschappelijk onderzoek weten we steeds meer over de werking van het menselijk brein. Deze informatie helpt je om gedrag te verklaren en om “gewenst gedrag” te bevorderen. In dit artikel staan we stil bij de kracht van framing.

Praktijkvoorbeeld van framing

Stel: je loopt op de markt.

Je wilt een zak appels kopen. Er staan verschillende fruitkramen. Bij de eerste kraam staat een bord: “Appels: boordevol vitamines!”

Framing voorbeeld: gezond of duurzaam
Gezond of duurzaam

De volgende kraam gooit het over een andere boeg: “Verse appels: geteeld met respect voor de natuur!”

Het is duidelijk dat de ene kraam inzet op gezondheidsvoordelen en de ander op duurzaamheid.

Maar zie en proef je echt verschil tussen de appels? Misschien komen ze wel van dezelfde boomgaard…

Door verschillend te framen, spreken de marktkraamhouders verschillende doelgroepen aan. Het product verandert niet. De manier waarop voorbijgangers er tegenaan kijken wel.

Framing is krachtig. Een slimme verandering in presentatie kan de perceptie van een product of boodschap sterk veranderen. Welk frame is voor jou het meest geschikt?

Framing: hoe kunnen we het verklaren

We weten dat framing de impact van je marketing sterk kan vergroten. Je helpt je doelgroep om een – soms complex – beslisproces te vereenvoudigen. Met framing stuur je de hersenreacties van je doelgroep.

Positieve framing activeert de delen van onze hersenen die te maken hebben met beloningen en plezier. Met negatieve framing activeer je juist de delen die te maken hebben met risico en angst.

Met framing activeer je bewust gekozen hersengebieden

Als marketeer is het in je voordeel deze kennis te gebruiken. Het is daarbij van belang te ontdekken welk frame het beste past bij jouw aanbod. Onderzoek helpt je hier verder in. Je kunt bijvoorbeeld:

Stappenplan: neuromarketing

Hoe kun je nu inspelen op de onbewuste keuzes die je doelgroepen maken? Naast framing zijn er meer methodes die je in kunt zetten. Je brengt ze in kaart met het stappenplan: 

  1. begrijp breinprocessen: wat is in jouw situatie van belang?
  2. ken je doelgroep
  3. ontwerp impactvolle marketing en communicatie
  4. toets met neuromarketing technieken
  5. leer & optimaliseer

Hoe maak je er werk van?

Onderzoek helpt je om te begrijpen hoe breingeheimen (zoals framing) de beeldvorming en besluitvorming van jouw doelgroep beïnvloeden.

Leer welke aspecten van je product of dienst het meest aanspreken. Gebruik deze kennis vervolgens om frames te ontwikkelen die inspelen op specifieke emoties of behoeften.

Ontwerp je marketingboodschap door de voordelen van je product te koppelen aan wat belangrijk is voor je doelgroep. 

Meer weten?

De inzichten uit neuromarketing helpen je om marketingdoelstellingen te bereiken. Het geeft grip op het vaak ondoorzichtige besluitvormingsproces van je doelgroep.

Diversions helpt je met een mix van onderzoek en marketingadvies. Voordelen voor jou:

  • Betrouwbaardere insights
  • Betere beslissingen – betere resultaten
  • Korte doorlooptijd – budgetvriendelijk

Neem contact op en ontdek de mogelijkheden: 055 20 32 193.

Ontdek meer neuromarketing technieken

· De kracht van framing
· De invloed van priming
· Keuzeprocessen versnellen door keuzes te beperken
· De werking van sociaal bewijs

Meer over framing

Artikel Five Questions about Framing

Artikel Framing: How to Present Your Product Uniquely

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

boek Anders dan jij denkt

Anders dan jij denkt: het verhaal achter ons boek over Generatie Z

Neuromarketing sociaal bewijs

Sociaal bewijs: ontdek het breingeheim van neuromarketing

Neuromarketing priming

Priming & de waarde voor marketing

Neuromarketing beperkte keuze

Beperkte keuze & de waarde voor marketing