Beperkte keuze & de waarde voor marketing
Hoe kun je doelgroepen helpen om eenvoudig beslissingen te nemen? Neurowetenschappelijk onderzoek biedt inzichten waar je op kunt bouwen. Hoe? Dit artikel gaat in op één manier: de waarde van een beperkt aanbod.
Praktijkvoorbeeld van “beperkt keuze”
Stel: je bent online op zoek naar een nieuwe laptop.
Je vindt al snel tientallen modellen. Elk met eigen specificaties, prijsklasse en rating. Een ongemakkelijk gevoel bekruipt je naarmate je verder door de pagina’s scrolt.
Gelukkig vind je een slimme gids. Door enkele eenvoudige vragen te beantwoorden over je gebruik en voorkeuren, brengt de gids het aanbod terug tot een beheersbare hoeveelheid.

Je voelt je geïnformeerd en zelfverzekerd. Nu kun je een beslissing nemen, omdat je het gevoel hebt dat de keuze is afgestemd op jouw specifieke behoeften.
De stress van het doorzoeken van talloze opties is vervangen door een gestroomlijnde en prettige winkelervaring.
| Keuzevrijheid is mooi, maar teveel keuze kan leiden tot uitstel van het nemen van een beslissing. Kies je als marketeer ervoor het aantal opties te beperken? Zonder het gevoel op te roepen dat een klant iets mist? Dan is het beperken van keuzes een krachtige techniek. |
Beperkte keuze: hoe kunnen we het verklaren
Onze hersenen moeten iedere dag ontelbaar veel kleine en grote beslissingen nemen. Besluiten variërend van de orde “kies ik voor koffie of thee?” tot ” welke laptop wil ik kopen?”.
Bij grotere beslissingen wil je informatie evalueren, opties vergelijken en potentiële uitkomsten overwegen. Daarbij leidt een overvloed aan keuzes tot overbelasting.
Veel mensen ervaren hierdoor keuzestress. De besluitvaardigheid neemt af. Ook zijn er gevolgen voor na een aankoop. Heb je het gevoel dat niet alle opties goed zijn gewogen? Dan kan dat gevoel blijven knagen, en zo de waardering voor je aangekochte product negatief beïnvloeden.
Het beperken van keuzemogelijkheden heeft in dit soort situaties veel voordelen. Het draagt bij aan:
- snellere beslissingen
- hogere tevredenheid
- relaxter gemoed
- gevoel van controle
We leven in een wereld die bol staat van de keuzes. Het aanbieden van een beperkt, maar doordacht aanbod is een effectieve manier om de klantervaring te verbeteren.
Het aanbieden van een beperkt, maar doordacht aanbod is een effectieve manier om de klantervaring te verbeteren.
Als marketeer kun je deze kennis te gebruiken. Het is daarbij van belang te ontdekken welke selectie van keuzemogelijkheden het beste aansluit bij de verwachtingen van je klanten. Onderzoek biedt je hier inzicht in. Je kunt bijvoorbeeld:
- met een groepsdiscussie verkennen wat leeft bij je doelgroep
- met een gebruikerstest bestaande selecties van productkeuze beoordelen
- testen in de praktijk met een A/B test
Stappenplan: neuromarketing
Hoe kun je nu inspelen op de onbewuste keuzes die je doelgroepen maken? Naast het beperken van keuzes zijn er meer methodes die je in kunt zetten. Je brengt ze in kaart met het stappenplan:
- begrijp breinprocessen
- ontwerp impactvolle marketing en communicatie
- optimaliseer de gebruikerservaring
- toets met neuromarketing technieken
- leer & optimaliseer
Hoe maak je er werk van?
Terug naar het gebruik van het principe: “Beperken van keuzes”. Hoe gebruik je dit in de praktijk?
Het draait erom dat je voor je doelgroep een optimale hoeveelheid keuzes bepaald. Daarin draait het om balans. Je wilt het gevoel van controle en autonomie oproepen. Maar dit moet gecombineerd zijn met het gevoel van overzicht en eenvoud.
We geven vier voorbeelden.
Productaanbod optimaliseren
Optimaliseer het aantal aangeboden producten of opties. Kies bewust het aantal productvarianten of definieer producten in duidelijke categorieën.
Keuzeprocessen vereenvoudigen
Bijdragen aan besluitvorming
Help je doelgroep om door de bomen het bos te zien.
Dit kan door bijvoorbeeld:
- populaire, best geteste of aanbevolen producten te tonen;
- je product of dienst in een pakket aan te bieden;
- standaard keuzes bij een product te tonen.
Personalisatie
Een andere strategie is het personaliseren van de winkelervaring. Op basis van eerdere aankopen, zoekgedrag of klantvoorkeuren geef je jouw doelgroep op maat gemaakte aanbevelingen. Dit:
- vermindert het aantal opties;
- vereenvoudigt het keuzeproces;
- vergroot de kans op een aankoop.
Meer weten?
De inzichten uit neuromarketing helpen je om marketingdoelstellingen te bereiken. Het geeft grip op het vaak ondoorzichtige besluitvormingsproces van je doelgroep.
Diversions helpt je graag met een mix van onderzoek en marketingadvies. Voordelen voor jou:
- Betrouwbaardere insights
- Betere beslissingen – betere resultaten
- Korte doorlooptijd – budgetvriendelijk
Neem contact op en ontdek de mogelijkheden: 055 20 32 193.
Ontdek meer neuromarketing technieken
· De kracht van framing
· De invloed van priming
· Keuzeprocessen versnellen door keuzes te beperken
· De werking van sociaal bewijs
Over de schrijver
William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions:
"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."