Wat is een pretest? Zo bespaar je tijd en marketingbudget
Hoe bereid jij je voor op de start van een nieuwe campagne? Vaak is het een drukke tijd. Vol deadlines, ideeën, discussies en gepuzzel met planningen en media-inkoop. Als de campagne dan eenmaal start loopt de spanning echt op: zullen de resultaten zijn zoals je vooraf hoopt?
Het zou natuurlijk heel mooi zijn als die spanning niet nodig is. Als je al voor de start van de campagne zou kunnen inschatten of je creaties optimaal zullen werken.
Een pretest geeft je deze zekerheid. En het goede nieuws is: pretesten is eenvoudiger dan ooit tevoren.
Pretest: betekenis
Laten we eerst bekijken wat de betekenis van een pretest is. Eigenlijk is een pretest een vorm van evaluatie, maar dan al voor de start van je campagne.
Er zijn verschillende soorten van pretesting. Wil je begrijpen wat je doelgroep aanspreekt (of juist niet) in een campagne, dan is kwalitatief onderzoek gewenst.
Wil je puur sturen op voorkeuren en gedrag, dan kun je met AI en kwantitatief onderzoek aan de slag.
Het mooie van een pretest is dat je kunt testen wat je wilt. Van commercial tot social media post. Van billboard tot direct email. Op onze site hebben we twee voorbeelden van een campagnetest en evaluatie beschreven.
Welke inzichten biedt een pretest?
Van een pretest kun je veel leren. De inzichten geven je de kans om concepten te verbeteren, verfijnen en verrijken. Afhankelijk van je wensen kun je met een onderzoek veel inzichten verzamelen, zoals:
- spreken mijn concepten de doelgroep aan?
- welke doelgroep vindt mijn concepten het meest aansprekend?
- welke campagne bouwstenen werken goed en welke minder? Denk aan de inhoud van je boodschap, vormgeving, copy, muziek etc.
- dragen we optimaal bij aan het verleiden van de doelgroep? Denk aan verleiden tot klikken, informatie-aanvraag, bestellen etc.
- wat zijn de beste kanalen bij deze campagne?
- etc.
Opzet: wat is een pretest?
De opzet van een pretest is eenvoudig. In drie stappen zet je het onderzoek op.

Afhankelijk van de doelen kun je verschillende onderzoeksmethoden inzetten. Variëren van AI (razendsnel en goedkoop) tot expertreviews. En van kwalitatief tot kwantitatief onderzoek. Als onderzoeksbureau helpen we je graag de beste keuze te maken.
Vervolg: na de pretest
Heb je de pretest uitgevoerd? Dan is het tijd voor de vervolgstappen.
In de eerste plaats is dat natuurlijk het verwerken van de inzichten. Wellicht moeten een aantal creatieve uitingen en het mediaplan worden aangepast. Zorg dat je dit snel kunt uitvoeren.
Het kan ook waardevol een posttest te plannen. In de pretest kun je eenvoudig kennisvragen toevoegen: is mijn merk bekend? Hoe denken mensen over mijn communicatieboodschap? etc.
De posttest laat je zien of de campagne bij je doelgroep tot een verandering in kennis, houding en gedrag heeft geleid.
Tot slot
Bedenk: een pretest vraagt niet veel tijd en budget. Je kunt zelf de afweging maken: heb je 5% van je marketingbudget over voor onderzoek om de overige 95% effectief in te zetten.
Wil je een pretest laten uitvoeren? Bel: 055 20 32 193.
Over de schrijver
William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions:
"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."