Anders dan jij denkt: het verhaal achter ons boek over Generatie Z
Na maanden van voorbereiding is het zover: ‘Anders dan jij denkt – Beter samenwerken met Generatie Z’ ligt nu in de boekhandel! Het boek biedt een uitgebreide verkenning van de wereld van Generatie Z, met inzichten die zowel praktisch als inspirerend zijn. Een boek voor docenten, managers en werkgevers die beter willen samenwerken met de jongste generatie.
Waarom dit boek?
Voor ons voelde het schrijven van dit boek als een vanzelfsprekende stap. Tijdens het uitvoeren van een opdracht zagen we dat ons veldwerk sterk afwijkende conclusies opleverde in vergelijking met bestaande (veelal Amerikaanse) onderzoeken. Over Gen Z wordt veel geschreven, maar niet alles lijkt te passen op de Nederlandse context.
Zo kwam het idee: laten we zelf een breed onderzoek opzetten en onze inzichten bundelen in een praktisch boek. Het eerste idee was in vijf minuten geboren. Daarna volgde het grondige schrijfproces dat meer dan een jaar vroeg.
Wat ons boek uniek maakt
We hebben in drie rondes meer dan 100 interviews afgenomen. We gingen in gesprek met Generatie Z: zowel met scholieren, studenten als young professionals. Daarnaast vroegen we professionals – docenten, managers en ondernemers die veel met Z’ers samenwerken – om hun ideeën en ervaringen.
Waarom denkt en handelt Generatie Z anders dan oudere generaties?
Zo combineerden we het zelfbeeld van Gen Z met de helikopterview van oudere generaties. Het levert een uniek boek op dat niet alleen inzichten deelt, maar ook concrete tools biedt om samenwerking tussen generaties te verbeteren.
Wat dit boek anders maakt:
- Gebaseerd op grootschalig onderzoek in Nederland – niet beperkt tot de zorgeloze, bevoorrechte jongeren, maar met inzichten uit alle regio’s, branches en opleidingsniveaus
- Na-corona perspectief – Covid heeft een grote invloed gehad op Gen Z, maar veel generatie-onderzoek is van voor 2022
- Concrete, praktische tools om samenwerking daadwerkelijk te verbeteren
- Gebaseerd op vele voorbeelden uit de praktijk uit Nederlandse organisaties
Van oordeel naar verwondering
We hopen dat lezers minder snel oordelen over Gen Z, en zich meer verwonderen: waarom denkt en handelt Generatie Z anders dan wij?

Als we presentaties geven, beginnen we standaard met de vraag: “Waar denk je aan bij Gen Z?” Dan zie je dat driekwart van de opmerkingen die worden gemaakt negatief of op z’n best neutraal is. Aan het eind van een sessie (waarbij we laten zien hoe Gen Z denkt en handelt) zie je dat beeld echt kantelt. Dan denken mensen: “Hé, er zijn stappen die we zelf kunnen zetten om de samenwerking te verbeteren.”
Precies dat is wat we willen bereiken. We willen van oordeel naar verwondering. Met “Anders dan jij denkt” laten we zien dat achter gedrag dat je misschien eerst niet begrijpt, vaak logische drijfveren en motieven schuilen. En belangrijker nog: dat je er iets mee kunt doen.
Bestellen kan via de boekhandel of online. Meer informatie en concrete tips vind je op Andersdanjijdenkt.nl.
Over de schrijver
William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions:
"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."