Priming & de waarde voor marketing

Neuromarketing priming

Home » Blog » onderzoek » Priming & de waarde voor marketing

Wil je als marketeer het beslisproces van je klant begrijpen? Dankzij neurowetenschappelijk onderzoek weten we steeds meer over de werking van het menselijk brein. Deze inzichten helpen je om gedrag te verklaren en te beïnvloeden. In dit artikel laten we je zien hoe je dat doet met behulp van priming.

Praktijkvoorbeeld van priming

Stel: je stapt een wijnwinkel binnen. Je wilt een wijntje, kopen maar weet nog niet welke. Het enorme aanbod flessen gaapt je aan. Waar te beginnen?

Je loopt langs de schappen en stopt bij het Franse aanbod. Je denkt even terug aan een vakantie van lang geleden, aan de mooie zomeravonden op een Frans terras…. Toen dronk je meestal Rood, dus daar ga je ook deze keer voor. Je pakt een fles en rekent af.

Voorbeeld van priming
Voorbeeld van priming bij de slijterij

Pas als je naar buiten loopt, hoor je de achtergrondmuziek in de winkel. Was je wellicht in Franse sferen gekomen door de chansons die worden afgespeeld?

Op veel plekken wordt op een subtiele manier een sfeer gecreëerd die je keuzes kunnen beïnvloeden. Zonder dat je het echt opmerkt.

Klanten hebben na een aankoop vaak heldere verklaringen voor hun keuzegedrag. Als je ernaar vraagt, dan hoor je dat de keuze bijv. is gebaseerd op smaak of de prijs. Allemaal rationele verklaringen.

Weinig klanten herkennen dat hun keuze mede is bepaald door de subtiele werking van priming. Het bewustzijn van deze onzichtbare invloed is vaak klein.

Priming: hoe kunnen we het verklaren

Priming werkt vernufitg. De techniek richt zich op het activeren van mentale processen in het brein, waardoor associaties worden opgeroepen. Dit kan specifiek gedrag stimuleren.

Onze hersenen zijn een netwerk van verbindingen. Zintuiglijke prikkels activeren bepaalde delen van dit netwerk.

Wanneer je bijvoorbeeld een foto van een strand ziet, activeert dit delen van je brein die gaan over zee, zon en ontspanning. Als je kort daarna iets ziet dat te maken heeft met vakantie, dan reageert je brein sneller en sterker op deze informatie.

Een foto van een strand is niet slechts een plaatje, maar een portaal naar een wereld van herinneringen, verlangens en dromen.

Dit is priming: het eerste beeld (de foto van het strand) bereidt het brein voor om sneller en sterker te reageren op gerelateerde informatie (zoals een vakantie commercial).

Stappenplan: wat kun je ermee?

Hoe kun je nu inspelen op de onbewuste breinprocessen bij je doelgroepen? Naast priming zijn er meer methodes die je in kunt zetten. Daar gaan we dieper op in aan de hand van het stappenplan: 

  1. begrijp breinprocessen
  2. ken je doelgroep (associaties en -waarden)
  3. ontwerp impactvolle marketing en communicatie
  4. toets met neuromarketing technieken
  5. leer & optimaliseer
Neuromarketing priming stappenplan

Hoe maak je er werk van?

Priming is een techniek om met mate te gebruiken. Een goede sfeer of mindset oproepen kan effectief zijn, maar het vraagt wel inzicht in de ervaringen en associaties van je doelgroep.

Wat roept een warm gevoel op? Waar liggen risico’s op irritatie? Gericht onderzoek helpt je te ontdekken welke kansen priming (evt aangevuld met andere methodes) biedt.

Meer weten?

De inzichten uit neuromarketing helpen je om marketingdoelstellingen te bereiken. Het geeft grip op het vaak ondoorzichtige besluitvormingsproces van je doelgroep.

Diversions helpt je met een mix van onderzoek en marketingadvies. Voordelen voor jou:

  • Betrouwbaardere insights
  • Betere beslissingen – betere resultaten
  • Korte doorlooptijd – budgetvriendelijk

Neem contact op en ontdek de mogelijkheden: 055 20 32 193.

Ontdek meer neuromarketing technieken

· De kracht van framing
· De invloed van priming
· Keuzeprocessen versnellen door keuzes te beperken
· De werking van sociaal bewijs

Meer lezen over priming

Artikel How priming works

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

boek Anders dan jij denkt

Anders dan jij denkt: het verhaal achter ons boek over Generatie Z

Neuromarketing sociaal bewijs

Sociaal bewijs: ontdek het breingeheim van neuromarketing

Neuromarketing beperkte keuze

Beperkte keuze & de waarde voor marketing

Framing in neuromarketing

Framing & de waarde voor marketing