Online onderzoek: de voor- en nadelen

online onderzoek

Home » Blog » onderzoek » Online onderzoek: de voor- en nadelen

Marktonderzoek is de laatste jaren steeds meer naar online kanalen verplaatst. Logisch. Online onderzoek kan snel worden opgezet. Er is direct contact mogelijk met respondenten. En er worden veel reiskosten bespaard. Toch zijn er ook nadelen. Wij zetten de voors en tegens op een rij.

Online onderzoek kent vele gezichten. Het is mogelijk 1-op-1 interviews te houden, begeleide of ongemodereerde gebruikerstesten op te zetten of een survey te delen.

Vrijwel iedere vorm van traditioneel onderzoek kent nu een online variant. Wat je ook wilt onderzoeken – van reclamecampagne tot klanttevredenheid – het kan online.

Enkele voordelen van online onderzoek

  • duidelijke, no-nonsense projectopzet
  • selecteren en uitnodigen van respondenten is eenvoudig
  • gemiddeld lagere kosten per onderzoek
  • respondenten geven antwoorden in eigen omgeving, wat natuurlijker gedrag bevordert.

In de genoemde voordelen zie je ook de beperkingen. Sommige onderzoeksdoelstellingen zijn zo gelaagd, dat het bijna niet naar een webomgeving te vertalen is.

In kwalitatief onderzoek blijft face-to-face contact ook een echt voordeel. De interactie tussen onderzoeker en respondent is live anders dan online.

Het slechtste van twee werelden

Zeker bij surveys worden de uitdagingen van online onderzoek nogal eens onderschat. Hoeveel organisaties maken gebruik van een enquete in combinatie met een onderzoekspanel? Veel!

Maar van enquetes is bekend dat veel mensen deze saai en vervelend vinden. Van onderzoekspanels weten we dat veel deelnemers alleen meewerken vanwege de beloning.

Een saaie onderzoeksvorm + ongemotiveerde respondenten helpt je natuurlijk niet aan waardevolle inzichten.

Nieuwe alternatieven

Binnen ons onderzoeksbureau werken we daarom graag met nieuwe vormen van online surveys. Zo zetten we meer aantrekkelijke vormen in, zoals chat-surveys. Ook bekijken we de motivatie van de respondent: bijvoorbeeld door inzet van voice- en videotechniek.

Deze nieuwe technieken dragen ook meetbaar bij aan een hoger succespercentage op ingevulde onderzoeken.

Twijfel je over online of traditioneel onderzoek? Neem contact met ons op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken.

Online onderzoek – in het kort

Kenmerkend

  • relatief korte doorlooptijd
  • personalisatie van enquêtevragen
  • respondent beantwoordt vragen in eigen omgeving
  • flexibel: lean onderzoek is mogelijk
  • ideaal voor repeterend onderzoek (oa NPS)

Voorbeelden van toepassing

  • (pre) testen van communicatie-uitingen
  • wensen en behoeften van je doelgroep in beeld brengen
  • meten tevredenheid over jouw service, producten of diensten
  • het in beeld brengen van customer journeys
  • gebruikerstesten van websites en apps
  • etcetera

Online onderzoek in vier stappen

  1. Analyse: wat willen we leren? Welke kaders gelden bij het onderzoek?
  2. Onderzoeksontwerp: bepalen methode, onderzoeksvragen en doelgroepselectie.
  3. Online onderzoek: het daadwerkelijke veldwerk. De uitvoering van het onderzoek.
  4. Rapportage: pasklare presentatie van resultaten en aanbevelingen.

Zo werkt het voor de respondent

De respondent krijgt een verzoek tot deelname aan het onderzoek. Dit gebeurt meestal via de email. Afhankelijk van het onderzoek starten we met een online onboarding. Zo kunnen we bijvoorbeeld de opzet en tools binnen het onderzoek toelichten.

In de meeste gevallen kiest de respondent zelf een goed tijdstip om aan het onderzoek deel te nemen. Mocht er een onderbreking zijn? Dan is dat geen probleem. De gegevens worden tussentijds opgeslagen.

Je kunt met online onderzoek ook verschillende scenario’s doorlopen. Afhankelijk van respondentengedrag of antwoorden wordt zo’n scenario gestart. Vanaf een specifiek kruispunt in het onderzoek slaan we irrelevante vragen over of voegen we juist verdiepende vragen toe.

De resultaten

Diversions presenteert de onderzoeksresultaten compleet en helder. We kiezen daarbij een presentatievorm die uitdaagt om er direct mee aan de slag te gaan. Onze onderzoekers helpen graag inzichten te vertalen naar de prakijk.

Meer weten? Neem contact met ons op voor verdere informatie. 

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

boek Anders dan jij denkt

Anders dan jij denkt: het verhaal achter ons boek over Generatie Z

Neuromarketing sociaal bewijs

Sociaal bewijs: ontdek het breingeheim van neuromarketing

Neuromarketing priming

Priming & de waarde voor marketing

Neuromarketing beperkte keuze

Beperkte keuze & de waarde voor marketing