Onderzoeksbureau Zorg: marktonderzoek met meerwaarde
Op welke vragen zoek jij het antwoord?
Diversions geeft onder andere inzicht in:
patient journeys
medewerkers tevredenheid
effectiviteit van communicatie

Gedrag begrijpen door marktonderzoek
Er zit vaak ook groot verschil tussen wat mensen zeggen, denken en doen. Zeker in de zorg. Denk aan het opvolgen van adviezen en het begrijpen van communicatie.
Mensen gedragen zich dus vaak anders dan ze zeggen te zullen doen. Hoe ga je hiermee om in onderzoek?
Bij Diversions focussen we niet op wat mensen antwoorden in enquetes. We gaan op zoek naar achterliggende denkpatronen en gewoonten.
Deze diepere kijk op zorgbehoeften vormt het startpunt voor de ontwikkeling van vriendelijke patient journeys en effectieve communicatie.
Onderzoek met meerwaarde. Dat is onderzoek volgens Diversions.
Drie pijlers van gedrag
In onze onderzoeken maken we vaak gebruik van het Behavior Model van BJ Fogg. Dit model is ontwikkeld om te begrijpen hoe gedrag tot stand komt.
Na uitgebreide gedragdsstudies concludeerde Standford-hoogleraar BJ Fogg dat drie elementen nodig zijn om specifiek gedrag te laten plaatsvinden. Het gaat om trigger x motivatie x gelegenheid.
Op een rij
Gedrag volgens het Fogg Behavior Model
Het is belangrijk te weten dat de genoemde elementen met elkaar samenhangen. Stel: een specifiek gezondheidsadvies is lastig om op te volgen (gelegenheid). Wanneer de patiënt gemotiveerd genoeg is, dan ontstaat er geen probleem. Het wordt echter lastig als triggers niet sterk genoeg zijn en motivatie onder druk komt te staan.
In onze onderzoeken kijken we daarom naar de samenhang. We brengen in beeld wat triggert en motiveert in de zorg. Daarnaast kijken we of mensen in de gelegenheid zijn om het specifiek gedrag te vertonen.
Deze gerichte aanpak levert concrete insights op. Ze vormen de basis voor oa proces optimalisatie en verbetering van communicatie. We tonen hieronder een voorbeeld.
Voorbeeldcase
Een arts schrijft medicatie voor aan een cliënt. Gewenst gedrag is dat de cliënt deze medicatie volgens de voorschriften inneemt. Helaas gebeurt dat niet altijd.
We geven een aantal voorbeelden van aandachtspunten in het onderzoek, gebaseerd op het Fogg Behavior Model.
Trigger: wat zet aan tot gedrag?
Triggers zijn belangrijk bij het aanmoedigen medicatie in te nemen. Hierbij kunnen verschillende partijen een rol spelen.
Arts of apotheker kan een herinnering programmeren. Medicijndoosjes zijn een oplossing voor mensen die veel medicatie combineren. Alerts in zorg-apps kunnen goed werken.
Punt bij al deze voorbeelden is dat het afhangt van de context hoe effectief de triggers zijn. Richt je de boodschap bijvoorbeeld op cliënt, mantelzorger of zorgverlener? Leest in cliënt vaker emails of apps? Etc.
Onderzoek geeft antwoorden op maat.
Motivatie: wensen en drijfveren
Motivatie is heel persoonlijk. Toch is het op basis van wensen en diepe drijfveren goed te voorspellen.
Stel dat iemand gemotiveerd is om te herstellen van een ziekte. Deze basismotivatie kan door verschillende factoren worden beïnvloed. Denk aan het effect dat een medicijn heeft: heeft het een direct positief effect of niet? Denk ook aan de ernst van de kwaal: is het draaglijk of levensbedreigend? Is de cliënt overtuigt van het nut van de medicatie? Etc.
Door te onderzoeken wat speelt bij een cliënt kan motivatie worden versterkt en is het mogelijk ontmoedigende factoren te vermijden.
Gelegenheid: juiste randvoorwaarden
Gelegenheid wordt (helaas) te vaak als factor over het hoofd gezien. Terwijl in zorgvraagstukken juist deze factor zeer bepalend is.
Hoe belastend is het inwisselen van een herhaalrecept? Heeft de client cognitieve problemen waardoor het niet mogelijk is een medicatie-routine te volgen? Zijn de instructies voor gebruik duidelijk genoeg of zorgen ze voor verwarring?
Onderzoek laat zien waar knelpunten kunnen ontstaan.
Dit eenvoudige voorbeeld laat zien hoe we gericht insights verzamelen om gedrag positief te kunnen beïnvloeden. Wat is jouw vraagstuk?
Onze werkwijze
Wil je een onderzoek in de zorg starten? Onderzoeksbureau Diversions helpt je in vier stappen.
-
1. Analyse
Wat willen we leren? Welke kaders gelden bij het onderzoek?
-
2. Onderzoeksontwerp
Bepalen methode, onderzoeksvragen en doelgroepselectie.
-
3. Onderzoek
Het daadwerkelijke veldwerk. De uitvoering van het onderzoek.
-
4. Rapportage en vertaling
Pasklare presentatie van resultaten en aanbevelingen.
Wij werken onder andere voor klanten in de overheid, fondsenwerving, advocatuur, sociaal domein, energie, verzekeringen en reclame/communicatie.
Onderzoeksbureau Zorg: onderzoek op maat
Welke onderzoeksvorm past nu het beste bij jouw vraagstuk? Van belang is te kijken naar het verschil tussen de situatie nu en de gewenste situatie. Wat zijn de oorzaken? Welke oplossingen zijn er mogelijk?
Wij selecteren met jou de onderzoeksoplossing die antwoord geeft op deze vragen.
Diversions start iedere opdracht met een uitgebreide verkenning. We kijken naar de doelstellingen van het project, martksituatie, relevente doelgroepen, actuele data etc.
Is de analyse klaar? Dan formuleren we een centrale probleemstelling en hypotheses. Deze vormen de basis voor een onderzoeksoplossing op maat.
Meest gestelde vragen
Een onderzoeksbureau verzamelt en analyseert informatie. In de zorg voeren we zowel onderzoek uit gericht op cliënten en mantelzorgers als op zorgpersoneel en -management.
Hoe kunnen wij je helpen?
Oeps! We konden je formulier niet vinden.