NPS Enquête nieuwe stijl Basis voor meten en optimaliseren
Hoe effectief is jouw app of website?
Ontdek zelf:
de verwachtingen van bezoekers
hoe gebruiksvriendelijk je site of app is
concrete verbeterkansen
De kenmerken van een gebruikerstest
Bij gebruikerstesten (ook wel: usability testen) gaan we in gesprek met je doelgroep. We verzamelen inzichten, checken aannames en testen concepten. Op deze manier valideren we of een concept of propositie voldoet aan de verwachtingen van de markt.
Tijdens het onderzoek combineren we een kort interview met het daadwerkelijk testen van een app of website. Dit doen we aan de hand van een duidelijk test script.
Je bereikt het beste resultaat als marketeers, productmanagers en designers actief bijdragen aan de gebruikerstest. We zorgen er daarom voor dat iedereen - live of online - kan bijdragen tijdens de gebruikersonderzoek dag.
Zo werkt het
Bij de opzet van een NPS enquete doorlopen we een aantal eenvoudige stappen. Als onderzoeksbureau zorgen we ervoor dat je snel inzicht krijgt in de eerste resultaten.
-
1. Intake
We leggen de kaders van je onderzoeksvraag vast.
-
2. Focus
We bepalen de doelstellingen van de gebruikerstest.
-
3. Testen
We voeren de gebruikerstest uit.
-
4. Rapportage
Je ontvangt opnames, rapportages en aanbevelingen.
Bij een gebruikerstest onderzoek je de gebruikservaring van een digitaal product (meestal website of app). Voor het testen start kijk je naar wensen en verwachtingen van klanten. Vervolgens toets je deze tijdens de test aan gedrag en ervaringen. Hierbij benut je de combinatie van observatie en klantfeedback.
Wat je moet weten over onze NPS enquête
Hoe we werken
- We werven en instueren de respondenten
- Onze interviews zijn kwalitatief en half-gestructureerd.
- We vragen respondenten om spontaan en hardop op je app/site te reageren (‘Denk-Hardop’ techniek).
- Een interview duurt circa 45-60 minuten.
- Online interviews ondersteunen we met ‘Lookback’.
- Live interviews houden we in onze onderzoeksruimte of naar wens bij jou op locatie.
- Interviews worden opgenomen voor analyse-doeleinden.
- Tijdens de testdag delen we ons onderzoeksplatform
- Alle betrokkenen kunnen meekijken en input leveren.
Testcriteria
Gedrag
- Navigatie
- Knelpunten
- Non-verbaal gedrag
Begrip
- Begrijpelijkheid
- Efficientie
- Consistentie
- Aansluiting bij doelgroep
- Toegankelijkheid
Ervaring
- Uitstraling en gevoel
- Logica in gebruik
- Doet de dienst wat het belooft
Inzichten & rapportage
Hoe zorg je ervoor dat je de inzichten die een gebruikerstest oplevert optimaal worden benut? Dit begint al tijdens het testen zelf. We kijken graag samen met jou als opdrachtgever naar de testen. Zo kunnen direct eerste insights, maar ook aanvullende aandachtspunten worden genoteerd.
Daarmee stopt het werk natuurlijk niet. Na afloop nemen we de tijd om interviews en testresultaten grondig te analyseren. We brengen hierbij bevindingen per thema in kaart.
De resultaten verzamelen we in een rapportage. Deze presenteren we vervolgens, inclusief verduidelijkende quotes en thematische trends.
Met onze inzichten kun je direct aan de slag. We bieden actiegerichte inzichten en duiden kansen op basis van het Fogg behavior model (trigger, motivatie en gelegenheid).
Planning
Wil je starten met gebruikerstesten? Houd rekening met een doorlooptijd tussen de 2 - 6 weken. Ieder project is anders: we stellen een offerte en planning op maat voor je op.
Haast?
Heb je direct inzichten nodig, ontdek dan de mogelijkheden van onze eyetracking simulatie.
Verschillende vormen van gebruikerstesten
Veel mensen denken bij gebruikerstesten vooral aan kwalitatief onderzoek. Maar bij onderzoeksbureau Diversions zetten we ook vaak kwantitatieve vormen in. Bij beide geldt: je start met de vraag aan een respondent om enkele taken uit te voeren en kijkt hoe goed dit verloopt.
Kwalitatieve gebruikerstesten
Deze vorm van onderzoek is primair op observatie gericht. Gedrag van de respondent vormt de basis voor gerichte vervolgvragen: waarom zijn sommige keuzes gemaakt en hoe is dit ervaren? Door na het testen gerichte vervolgvragen te stellen worden waardevolle insights verzameld. Hiervoor zijn 5-9 testen nodig.
Kwantitatieve gebruikerstesten
Bij kwantitatieve testen worden meetbare resultaten verzameld. Denk aan de tijd om een taak te volbrengen of slagingspercentages. Meetbaar resultaat is prettig bij vergelijkingen. Bijvoorbeeld wanneer je de effectiviteit van verschillende designs wilt vergelijken. Er zijn tussen de 20-40 respondenten nodig om goede inzichten te verzamelen.
Diversions zoekt steeds vaker de combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Dit doen we met name door traditionele vragenlijsten te verrijken met slimme technisch (zoals geluids- en video-opname). Zo kan na het afnemen van onderzoek gericht, per respondent een verdiepingsslag worden gemaakt op basis van waarneming.
Benieuwd? Plan een kennismakingsafspraak.
Hoe kunnen wij je helpen?
Oeps! We konden je formulier niet vinden.