Gebruikerstest: voorbeelden uit de praktijk
Ben je van plan een gebruikerstest uit te voeren? Met voorbeelden uit de praktijk bieden we je inspiratie. Wij beschrijven een drietal (zeer verschillende) cases. Ze laten zien hoe veelzijdig en waardevol gebruikerstesten kunnen zijn.
Voor we starten is het goed te bekijken wat een gebruikerstest nu precies is.
Zoals wij ernaar kijken is een test een proces waarbij de interface en functies van een website, app, product, of dienst worden getest door echte gebruikers.
Zij voeren tijdens de test specifieke taken uit onder realistische omstandigheden.
Het testen doe je vanzelfsprekend met een doel. Je wilt bijvoorbeeld de bruikbaarheid van een site of app in beeld brengen. Of wellicht wil je bepalen of een product/dienst aansluit bij de wensen in de markt.
Wat je doel ook is: je kunt een gebruikerstest om verschillende manieren vormgeven. We laten het graag zien aan de hand van drie voorbeelden:
- Gebruikerstest kwantitatief: website goed doel
- Gebruikerstest: prototype hypotheken website
- Gebruikerstest diary: study app voor docenten
Voorbeeld 1: kwantitatieve gebruikerstest van een website van een goed doel
De online fondsenwerving van een goed doel verloopt niet naar wens. Op de site komen veel bezoekers. Maar online doneren? Dat gebeurt slechts mondjesmaat.
Het marketingteam wil de site verbeteren. Ze besluiten een kwantitatieve gebruikerstest uit te voeren. Zo kunnen verschillende onderdelen van de site door bezoekers worden beoordeeld.
Het onderzoeksbureau stelt de onderzoeksvragen op. Daarbij ligt de focus op de vragen:
- is de boodschap van het goede doel duidelijk en overtuigend?
- zijn er ongemakken of onzekerheden die een online donatie in de weg staan?
Het is bekend dat met name 65plussers trouwe donateurs zijn. Bij de selectie van respondenten ligt de focus dan ook op ouderen.
Wat levert deze test op?
De respondenten beoordelen verschillende onderdelen van de website. Het is snel zichtbaar waar verbeterkansen liggen. Er leven veel twijfels bij het donatieproces. Met name de stellingen “ik weet waarvoor ik doneer” en “dit goede doel besteed mijn geld op een goede manier” blijken op weinig bijval te kunnen rekenen.
Met deze (en aanvullende) inzichten kunnen de marketeers aan de slag. Ze stellen een 2do lijst op bepalen de prioriteiten aan de hand van de onderzoeksuitkomsten. De eerste aanpassingen vragen weinig tijd. Amper een uur na het delen van de onderzoeksresultaten zijn de eerste optimalisaties doorgevoerd.
Voorbeeld 2: test van een nieuwe website over hypotheken
Een hypotheekadviseur heeft een prototype voor een nieuwe website ontwikkeld. Met de site moeten klanten van A tot Z worden geholpen bij het afsluiten van een hypotheek.
Doel is zoveel mogelijk bezoekers over te halen een afspraak te maken voor een adviesgesprek.
Bij het testen van het prototype wordt breed gekeken naar de behoeften van consumenten. Wat spreekt ze aan? Welke drijfveren spelen een rol? Hoe kan optimaal worden ingespeeld op het oriëntatieproces?
Om deze vragen te kunnen beatwoorden, zet het onderzoeksbureau een gemodereerde gebruikerstest op.
Een moderator voerde met behulp van een online tool 7 gebruikerstesten uit. De respondenten beoordeelden (vanuit hun eigen huis) het prototype, de huidige site van de hypotheekadviseur en de site van een belangrijke concurrent.
Wat levert deze test op?
Het was prettig om te zien dat de reacties op de nieuwe site in het algemeen positief waren. De gebruikers vonden snel hun weg, bleven geconcentreerd tijdens het invullen van een keuzehulp en gaven zeer positieve feedback op een rekentool die helpt je maximale hypotheek te berekenen.
De test toonde echter ook een belangrijk verbeterpunt. Bij de concurrent vonden de respondenten eenvoudiger de weg naar het afspraakformulier.
Ook waren ze positief over de manier waarop de concurrent de noodzaak van een afspraak uitlegde.
Met dit concrete inzicht konden de ux-specialist en copywriter direct aan de slag. Ook werden direct veel kleine verbeterpunten opgepakt.
Het draagt allemaal bij aan een betere gebruikerservaring in de toekomst.
Voorbeeld 3: Gebruikerstest van een app voor docenten
Een half jaar geleden werd op een middelgrote ROC een app gelanceerd. Docenten kunnen voortaan via een app eenvoudig informatie delen met studenten.
Denk aan het delen van opdrachten en toetsuitslagen. Maar het is ook mogelijk persoonlijke berichten te sturen van docent naar student en omgekeerd.
Op de app is enthousiast gereageerd, maar het gebruik valt tegen. Tijd voor een gebruikerstest om te kijken wat de oorzaak is.
In dit geval is gekozen voor een specifieke test: de diary study. Docenten werd bij de start van het nieuwe schooljaar gevraagd de app een maand te proberen.
Twee keer per week werd een concrete opdracht gedeeld. Zo kon de hele journey van het app-gebruik worden getest. Van onboarding tot herhaalgebruik.
Bij de onboarding bleek direct een groot probleem te ontstaan. Veel docenten hadden moeite om verschillende functies van de app te ontdekken.
Ook bleken de verwachtingen onjuist. Sommige gebruikers zochten zonder succes naar een optie om collega’s een bericht te sturen.
Toen de docenten meer vertrouwd raakten met de mogelijkheden, groeide ook het enthousiasme. Een docent schreef bijvoorbeeld: “Ik heb het idee dat studenten de appberichten beter lezen dan emails.” Wel werden een aantal technische fouten ontdekt tijdens het testen.
Resultaat van de test: een grote verzameling verbeterideeën. Deze zijn ingedeeld in drie categorieën:
- concept: hoe maken we duidelijk wat de app doet?
- ontwerp: hoe maken we de app gebruiksvriendelijk?
- techniek: hoe verhelpen we technische fouten?
Naast de optimalisaties kwamen er verschillende goede ideeën voor de uitbreiding van de app. De diary study maakte het allemaal inzichtelijk.
Wil je na het lezen van de voorbeelden zelf aan de slag? Lees dan ons artikel hoe je in vier stappen een gebruikerstest kunt uitvoeren.
Bedenk bij het lezen dat we slechts twee voorbeelden hebben laten zien. Met een gebruikerstest kan veel meer. Wil je daar meer over weten? Lees alles dan alles over gebruikerstesten of bel voor meer informatie: 055 20 32 193.
Over de schrijver
William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions:
"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."


