Diary Study krijg inzicht in journeys met een doorlopende gebruikerstest

Waardevolle inzichten:

 herken gebruik, gedrag en gewoontes
 in het dagelijks leven
 tijdens een zelf gekozen periode

design sprint

De kenmerken van een diary study

Soms wil je dat een gebruikerstest meer is dan een momentopname. Omdat sommige processen tijd vragen. Of er sprake is van herhaalgebruik. Of op plekken plaatsvinden die je niet in een testomgeving kunt nabootsen.

In deze gevallen biedt een diary study (dagboekstudie) een uitstekende oplossing.

Wat een diary study biedt:

Wil je weten of een diary study past bij jouw onderzoeksvraag? Tijdens een verkennende online afspraak laten we je graag zien wat mogelijk is.

Bel: 055 20 32 193 of plan een online afspraak.

Snel naar

    Zo werkt het

    Bij het opzetten van een diary study doorlopen we als onderzoeksbureau vier eenvoudige stappen. 

    • 1. Intake

      We leggen de kaders van je onderzoeksvraag vast.  

    • 2. Focus

      We bepalen de doelstellingen van de diary study.  

    • 3. Testen

      We voeren de diary study uit.

    • 4. Rapportage

       Je ontvangt opnames, rapportages en aanbevelingen. 

    Gebruikerstesten kunnen we op verschillende manieren vormgeven. Iedere optie heeft eigen voor- en nadelen. Wij zetten ze voor je op een rij.

    Soorten diary studies

    De diary study kent verschillende vormen. Zo kun je kiezen voor een open diary study, waarbij we de gebruiker geheel vrij laten tijdens het onderzoek. Of een meer gestructureerde/gesloten vorm, waarbij we de gebruiker volgens een script of vooraf bepaalde vragen door het product of dienst leiden.  

    Bij een verkennend onderzoek, zoals in de beginfase van een product of dienst om ideeën te genereren, sluit een open diary study vaak beter aan.

    Is het doel van het onderzoek vooral toetsend? Dan zien we dat een gesloten diary study vaak de meest nuttige inzichten geeft. Samen bepalen we wat de beste opzet is voor je onderzoeksvraag.

    Een diary study kan offline of online gedaan worden. Ook dit hangt weer samen met de wensen rondom de doelen, opzet en het te testen product of dienst. Beide geven zeer waardevolle inzichten. 

    Bij online studies maken we gebruik van een onderzoekstool met gezichts-expressie. Je kunt de voortgang daarbij goed volgen.

    Bij offline onderzoek moet je denken aan het bijhouden van een dagboek. De resultaten zijn zeer objectief, maar er is minder zicht op vooruitgang en begrip van het onderzoek. 

    diary study

    Voorbeeld uit de praktijk

    De makers van een gezondheidsapp liepen tegen een probleem aan. Veel gebruikers die de app installeerden haakten al na één of twee bezoeken af. Een traditionele survey gaf te weinig handvatten om het probleem op te lossen. Reden genoeg om een diary study op te zetten.

    Gewenste inzichten:

    • primair: inzicht krijgen in de reden waarom gebruikers afhaken na de onboarding
    • secundair: ontdek verbeterkansen in de volledige journey:
      introductie > installatie > onboarding > doorlopend gebruik
    • inzicht krijgen in gedrag van gebruikers (triggers en tijdstippen van gebruik)

    Opzet:

    De study is opgezet aan de hand van een scenario voor 3 weken. De zorgvuldig geselecteerde respondenten ontvangen tijdens deze drie weken verschillende opdrachten. Met behulp van een onderzoeksapp wordt iedere uitgevoerde taak in beeld gebracht. Zo krijgen we inzicht in navigatiegedrag + gesproken feedback + gebruikersemotie.

    Uitkomst:

    De onderzoeksresultaten zijn op basis van het Fogg behavior model in beeld gebracht, verdeeld over de thema's:

    • concept: begrijpen de gebruikers wat het doel is van de app?
    • techniek: werken alle onderdelen naar behoren?
    • UX/design: zijn er onderdelen die verwarrend zijn of foutief gebruik in de hand werken?

    Wat is nu het antwoord op de hoofdvraag: waarom haken gebruikers na onboarding af? Er blijken verschillende factoren een rol te spelen. Zo blijkt dat tijdens de introductiefase verkeerde verwachtingen worden gewekt. Ook zijn er bij gebruik van de app twijfels over de betrouwbaarheid van getoonde data.

    Terwijl de app-bouwer veel zocht naar optimalisatie van UX en pushberichten, blijkt de sleutel tot verbetering te liggen in de brede communicatie over en binnen de app.

    Naast de hoofdbevindingen heeft het onderzoek ook verschillende technische bevinden en suggesties van gebruikers opgeleverd.

    taken diary study

    Benieuwd naar wat we voor jouw vraagstuk kunnen betenen? Plan een kennismakingsafspraak.

    Alles op een rij

    ervaring diary study

    Wat is een diary study?

    Een diary study of dagboekstudie is een onderzoeksmethode die wordt gebruikt om kwalitatieve gegevens te verzamelen. Het geeft inzicht in gebruik,  gedrag en gewoontes. 

    Bij het onderzoek rapporteren respondenten zelf gegevens over een zelf te bepalen periode. Dat kan variëren van enkele dagen tot een maand of langer. 

    Tijdens de onderzoeksperiode maken respondenten regelmatig een verslag, bijvoorbeeld in de vorm van een videoboodschap of eenvoudige gebruikerstest. Het verslag kan rond een gebruiksmoment zijn geconcentreerd (bijv. bezoek aan een arts) of op basis van opdrachten (bijv. zoek een lunch recept voor vandaag). 

    Het grote voordeel van de diary study is de actualiteit. Respondenten geven direct feedback op verschillende ervaringen. Ook zijn trends tijdens een proces zichtbaar: hoe verandert gedrag tijdens een journey?

    rapportage

    Wat levert een diary study op?

    We schreven het al: een diary study laat gebruikersgedrag in de werkelijke context zien. Respondenten voeren taken uit in hun eigen woon- of werkomgeving. Er is geen sprake van een onderzoekssetting.  

    Zo krijg je een reëel beeld van de manier waarop respondenten producten gebruiken en/of processen ervaren. 

    Door gebruik te maken van videoboodschappen en kleine gebruikerstesten is deze kwalitatieve onderzoeksvorm schaalbaar. Dat maakt het geschikt om om bijvoorbeeld de impact van een proces of product per doelgroep te testen.

    taken dagboek studie

    Wanneer is dit een goede methode?

    Diary studies zijn waardevol wanneer je inzicht wilt krijgen in lange termijn gedrag, zoals:

    • gewoonten - op welk tijdstip en op welke plek gebruiken mensen een product?  
    • scenario’s - op welke manieren gebruiken mensen een product? Wat zijn hun belangrijkste taken? 
    • motivatie - wat motiveert mensen om taken uit te voeren? 
    • veranderingen in gedrag en waardering - hoe gemakkelijk is het om te werken met een product? Hoe loyaal zijn mensen in de loop van de tijd? 

    Een diary study is daarnaast zeer geschikt om journeys beter te doorgronden. Denk aan patient journeys, waarbij een onderzoek tijdens een behandeltraject kan worden gestart.

    Start zelf een diary study

    Wil je zelf een diary study starten? De experts van Diversions helpen je graag. Tijdens een kennismaking nemen we graag de kaders van je project door. Zo bepalen we samen welke onderzoeksvorm het beste aansluit bij je vraagstuk.

    Benieuwd naar wat we voor jouw vraagstuk kunnen betenen? Bel: 055 20 32 193 of plan een kennismakingsafspraak 

    Insights Propositie Communicatie

    Een diary study is een onderzoeksmethode waarbij deelnemers gedurende een bepaalde periode hun ervaringen, gedragingen en interacties vastleggen in een dagboek of digitaal logboek. 

    Hoe kunnen wij je helpen?

    Oeps! We konden je formulier niet vinden.