Onderzoeksbureau Reclame pretesting en effectmeting

Op welke vragen zoek jij het antwoord?

Krijg inzicht in:

optimalisatiekansen voor campagnes
customer journeys
effectiviteit van communicatie

onderzoeksbureau - marktonderzoek

Gedrag begrijpen door marktonderzoek

Het gedrag van mensen is vaak lastig te verklaren. Zeker bij reclame. Wat mensen zeggen aansprekend te vinden is niet altijd effectief.

Zo kan het zijn dat commercials die het beste scoren bij de Gouden Loekie niet per sé de reclamecampagnes die aanspraak kunnen maken op de effectiviteitsprijs Effie

Hoe ga je hiermee om in onderzoek? Bij Diversions focussen we niet op wat mensen antwoorden in enquetes. We gaan op zoek naar achterliggende denkpatronen en gewoonten.

Deze diepere kijk vormt het startpunt bij het pretesten van communicatie en het in beeld brengen van de customer journey: van campagne tot conversie. 

Ons onderzoek geeft onder andere handvatten bij het:

  • beoordelen van campagneconcepten
  • aanscherpen van designs en ads
  • optimaliseren van de customer journey
  • meten van de effectiviteit van een campagne
  • borgen van lessen voor reclame in de toekomst

 

 

Drie pijlers van gedrag

In onze onderzoeken maken we vaak gebruik van het Behavior Model van BJ Fogg. Dit model is ontwikkeld om te begrijpen hoe gedrag tot stand komt.

Na uitgebreide gedragdsstudies concludeerde Standford-hoogleraar BJ Fogg dat drie elementen nodig zijn om specifiek gedrag te laten plaatsvinden. Het gaat om trigger x motivatie x gelegenheid.

Gedrag volgens het Fogg Behavior Model

Het is belangrijk te weten dat de genoemde elementen met elkaar samenhangen. Stel: een gever voelt zich verbonden met je organisatie en vindt dat je goede dingen doet (motivatie). Ook in dit geval is het belangrijk je doel onder de aandacht te brengen en houden (trigger) en het geefproces (gelegenheid) zo eenvoudig mogelijk te maken.

Fogg Behavior Model

In onze onderzoeken kijken we daarom naar de samenhang. We brengen in beeld wat triggert en motiveert in reclame. Daarnaast kijken we of mensen in de gelegenheid zijn om het gewenste gedrag (websitebezoek, aankoop) te vertonen.

Deze gerichte aanpak levert concrete insights op. Ze helpen om reclamecampagnes effectiever te maken.

Voorbeeldcases

We geven twee voorbeelden die laten zien hoe onderzoek helpt de effectiviteit van reclame te verbeteren. We baseren ons hierbij op het Fogg Behavior Model.

Campagne: boekhoudpakket voor het MKB

Een startup heeft een nieuwe online administratiedienst ontwikkeld. De oplossing is gebruiksvriendelijk, goedkoper dan concurrenten en levert tijdswinst op. Ideaal voor het MKB.

Een reclamebureau ontwikkelt een LinkedIn campagne en stelt voor advertenties te plaatsen in enkele vakbladen.

De startup weet dat er slechts budget is voor één campagne in de komende periode. Er wordt besloten een pretest van het campagnemateriaal uit te voeren.

Trigger: onderzoek

In het onderzoek ligt de focus op de conversie van eerste contact t/m conversie. Daaruit blijkt al snel dat de campagne verschillende kansen onbenut laat:

  • Trigger: de LinkedIn ads (met woordgrap) blijken onduidelijk. Respondenten kunnen niet goed beschrijven wat het aanbod is. Daardoor blijkt de trigger om de website te bezoeken niet effectief.
  • Motivatie: respondenten zien de claims sneller/goedkoper/makkelijker niet als onderscheidend. Een alternatieve propositie "Administratie + AI = gemak" motiveert responten meer om zich te verdiepen in de startup.
  • Gelegenheid: de url van de startup blijkt lastig te onhouden. Respondenten bezoeken vanuit de vaklbladadvertentie een .nl-adres in plaats van het .io-adres.

Conclusie

De pretest vroeg niet veel tijd, maar leverde verschillende concrete verbeterpunten op. Zo kan de campagne nog voor het eerste mediabudget is verbruikt al worden geoptimaliseerd.

Effectmeting: wervingscampagne

Een hogeschool organiseert jaarlijks een grote wervingscampagne. Verschillende opleidingen presenteren zichzelf. Vaak met wisselend succes.

Door enkele personele wisselingen is veel merketingkennis binnen de hogeschool verloren gegaan. Welke campagnes in het verleden effectief waren (of juist niet) kan niet worden teruggevonden.

Een onderzoeksbureau wordt ingeschakeld om een pre- en posttest uit te voeren bij de nieuwe campagne.

Gelegenheid: onderzoek

Binnen het onderzoek kunnen verschillende vragen worden beantwoord. Zo kan inzicht worden verkregen in:

  • de drijfveren en motivatie van studenten bij het kiezen van een opleiding
  • voorkeuren voor communicatie
  • veranderingen in kennis, houding en gedrag door de campagne
  • verbeterkansen voor volgende campagnes
  • etc

Wanneer we kijken naar de grove onderzoeksopzet, dan zien we 4 fases:

1. Pretest (voor de start van de campagne) 

De onderzoekers starten met het afnemen van een enquête onder een representatieve groep van potentiële studenten. Zo wordt duidelijk wat de huidige kennis en perceptie van de opleiding en hogeschool is.

Aansluitend is het mogelijk enkele marketingmaterialen en boodschappen met de doelgroep te delen. Wat motiveert de potentiële studenten? Welke boodschappen kunnen het meest effectief zijn?

2. Lancering van de campagne

Met de inzichten uit de pretest, kan de hogeschool een gerichte wervingscampagne ontwikkelen. Ook hierbij is het mogelijk enkele A/B testen aan de campagne toe te voegen voor directe optimalisatie.

3. Posttest (na afloop van de campagne)

Na de lancering van de campagne, voeren de onderzoeker een posttest uit bij een vergelijkbare groep potentiële studenten. Ze meten veranderingen in kennis, houding, en gedragsintenties ten opzichte van de pretest.

4. Vastlegging en Optimalisatie

In deze fase worden alle gegevens gecombineerd. Niet alleen de inzichten uit de enquetes, maar ook conrete data zoals het bereik van de campagne, kliks op de website en aanmeldingen.

Is er een significante positieve verandering in de kennis en perceptie van de opleiding? En heeft dit geleid tot meer aanmeldingen? Dan was de campagne succesvol.

Maar ook succesvolle campagnes kennen altijd verbeterpunten. De enquete maakt inzichtelijk waar deze kansen op verbetering liggen. het vormt een waardevol startpunt voor een volgend jaar.

Onze werkwijze

Wil je een reclame onderzoek starten? Onderzoeksbureau Diversions helpt je in vier stappen.

  • 1. Analyse

    Wat willen we leren? Welke kaders gelden bij het onderzoek?

  • 2. Onderzoeksontwerp

    Bepalen methode, onderzoeksvragen en doelgroepselectie.

  • 3. Onderzoek

    Het daadwerkelijke veldwerk. De uitvoering van het onderzoek.

  • 4. Rapportage en vertaling

    Pasklare presentatie van resultaten en aanbevelingen.

Wij werken onder andere voor klanten in de zorg, overheid, advocatuur, sociaal domein, energie, verzekeringen en fondsenwerving. Je profiteert van onze brede ervaring!

Insights - onderzoeksbureau

Onderzoeksbureau Reclame: onderzoek op maat

Welke onderzoeksvorm past nu het beste bij jouw vraagstuk? Van belang is te kijken naar het verschil tussen de situatie nu en de gewenste situatie. Wat zijn de oorzaken? Welke oplossingen zijn er mogelijk?

Wij selecteren met jou de onderzoeksoplossing die antwoord geeft op deze vragen.

Diversions start iedere opdracht met een uitgebreide verkenning. We kijken naar de doelstellingen van het project, martksituatie, relevente doelgroepen, actuele data etc.

Is de analyse klaar? Dan formuleren we een centrale probleemstelling en hypotheses. Deze vormen de basis voor een onderzoeksoplossing op maat.

Meest gestelde vragen

Dit verschilt vanzelfsprekend per campagne. Onderzoek helpt bij het vinden van de juiste doelgroep, het begrijpen van consumentengedrag, het ontwikkelen van effectieve boodschappen, en het meten van de impact van de campagne op merkbekendheid, perceptie en verkoop.

Hoe kunnen wij je helpen?

Oeps! We konden je formulier niet vinden.