Pretest: in drie stappen Kies de weg naar marketingsucces
Start een pretest voor:
de start van een campagne
het verbeteren van proposities
de beoordeling van een webdesign
Voor startups & marktleiders
Zo werkt een pretest
Laten we starten met de vraag: wat is een pretest? Bij een pretest onderzoek je de kwaliteit van je marketing, nog voor je producten/communicatie openbaar worden gedeeld. Je krijgt zo direct inzicht in verbeterkansen. Zonder hier bijvoorbeeld advertentiebudget voor te moeten inzetten.
Pretesten zijn mogelijk in alle fases van marketingontwikkeling. Zo kun je al tijdens het creatieve proces starten met een pretest van ideeën. Dit is een principe dat je ook in design sprints tegenkomt. Daarnaast kun je natuurlijk een test starten om verschillende concepten te laten beoordelen. Zo ontdek je welk concept het meest kansrijk is. Tot slot is het mogelijk een uitgewerkte uiting aan te scherpen. Is de copy scherp genoeg? Is het design functioneel en effectief?
Je kunt de pretesten op verschillende manieren opzetten. Maak je gebruik van AI + expertreview, dan ontvang je de resultaten razendsnel. Een vorm van kwalitatief of kwantitatief onderzoek geeft meer zekerheid, maar vraagt meer doorlooptijd.
Welke vorm je ook kiest: een pretest helpt om de kwaliteit van je marketing te verbeteren. Het vergroot de kans op succes van concepten, campagnes en websites. Significant.
Snel naar
Pretest in drie stappen
Bij het opzetten van een pretest hoef je slechts drie stappen te doorlopen:
-
1. Selectie
Selecteer de uitingen die je wilt testen.
-
2. Keuze doelgroep
Geef een zo scherp mogelijke beschrijving van je doelgroep.
-
3. Doelen
Beschrijf je doelen. Liefst in termen van kennis, houding en gedrag.
Alles klaar? Ons onderzoeksbureau verwerkt je briefing tot een pretest voorstel. Dit nemen we door tijdens een online meeting om de punten op de "i" te zetten. Voorstel akkoord? Dan start de pretest. Afhankelijk van je keuzes kunnen we de eerste uitkomsten al binnen een dag leveren.
Liever advies over de opzet van je pretest? Plan een vrijblijvende onderzoeksintake of bel: 055 20 32 193.
Waarom pretesting van belang is
Er zijn verschillende redenen om een pretest te starten. Misschien heb je het doel om de opbrengst van je advertentie-uitgaven te maximaliseren. Maar een pretest is ook waardevol als er binnen je organisatie discussie is over een marketingplan: vertrouw je hierbij op meningen of wil je een onafhankelijke weging?
Bij het ontwikkelen van websites is een pretest van nog crucialer belang. Je kunt websitedesigns en -concepten laten beoordelen, nog voordat je site wordt gebouwd. Uit een pretest blijkt regelmatig dat aanpassingen in de ideeën wenselijk zijn. Door dit te ontdekken vóór de bouw van de site, kun je veel tijd, budget en frustratie besparen.
In onze blog bespreken we twee praktijkvoorbeelden van pretesting.
De rol bij media-inkoop
Het proces van media-inkoop is de laatste jaren sterk veranderd. Er zijn - zeker bij online media - steeds meer statistieken beschikbaar over de effectiviteit van specifieke advertenties.
Je kunt een pretest vormgeven door gebruik te maken van deze statistieken. Reserveer een klein bedrag (bijvoorbeeld 5%) van je totale mediabudget, en meet de resultaten van deze prelaunch. Dit biedt altijd inzicht in verbeterkansen.
Maar soms heb je de tijd niet om te kiezen voor een prelaunch. Ook vertellen statistieken slechts een deel van het totale verhaal. Je kunt het gedrag van je doelgroep meten. Maar de vraag: "Waarom gedraagt de doelgroep zich zo?" blijft onbeantwoord. Wil je gericht sturen op optimalisatie, dan is kwalitatief onderzoek waardevol om doelgroepgedrag echt te begrijpen.
De basis van onze pretesten
Bij Diversions gebruiken we het Fogg behavior model als basis voor onze pretests. Waarom? Er is bij iedere marketinguiting een concreet doel. Je wilt specifiek gedrag zien bij je doelgroep. Denk aan:
- het kopen van je product
- het bezoeken van een specifieke pagina op je site
- het delen van een like
- etc
Onderzoek heeft aangetoond dat dit 'gedrag' afhangt van drie factoren: trigger, motivatie en gelegenheid. In iedere marketinguiting moeten deze factoren verenigd zijn.
Onze pretests zijn zo ingericht dat we zowel verbeterkansen al sterke punten in beeld brengen. Zo is tijdens het optimalisatieproces helder waaraan je moet werken. Maar ook voor welke onderdelen aanpassing ongewenst is.
Voorbeeld van testcriteria
Tijd voor een concreet voorbeeld. Welke testcriteria kunnen we hanteren bij het beoordelen van een website? In dit geval zijn de testcriteria verdeeld over drie categorieën. Belangrijk hierbij is dat testbevindingen kunnen worden vertaald naar concrete aanbevelingen. Het helpt je direct je site te verbeteren.
Gedrag
- Navigatie
- Knelpunten
- Non-verbaal gedrag
Begrip
- Begrijpelijkheid
- Efficientie
- Consistentie
- Aansluiting bij doelgroep
- Toegankelijkheid
Ervaring
- Uitstraling en gevoel
- Logica in gebruik
- Doet de dienst wat het belooft
Planning
Wil je starten met pretesten? Als je direct inzichten nodig hebt, dan kunnen we deze bieden met behulp van eyetracking simulatie. Ook kwantitatieve onderzoeken (surveys) kunnen op zeer korte termijn inzichten leveren.
Kwalitatief onderzoek helpt om doelgroepgedrag niet alleen te meten, maar ook te begrijpen. Dit vraagt meestal meer doorlooptijd. Reken op 2-4 weken bij een pretest.
Benieuwd naar de beste oplossing bij jouw vraagstuk? Vraag direct een onderzoeksvoorstel aan of plan een vrijblijvende onderzoeksintake.
"Pretest before invest"
In de wereld van beleggingen is een vaak gehoorde uitspraak: "pretest before you invest". Dit gaat ook in marketing zeker op. Een groot deel van marketingbudgetten gaat op aan adverteren en communicatie. Het is budget dat je maar één keer kunt uitgeven. Reden genoeg om er zorgvuldig mee om te gaan.
Durf je het aan om op basis van buikgevoelg een complete website of campagne te realiseren? Of kies je ervoor tijdens het creatieve proces te testen of je ideeën aansluiten bij je doelgroep? Een pretest kost natuurlijk geld. Maar het kan je vooral ook veel budget besparen.
Meer weten? We plannen graag een vrijblijvende intake om de mogelijkheden van pretesting te bespreken. Bel: 055 20 32 193.
Een pretest is een onderzoek waarmee je marketingcommunicatie kunt testen, nog voor het wordt gepresenteertd aan de markt. Door te pretesten verhoog je het niveau van je creatie en de kans om succesvol te zijn.
Inspiratie
In ons werk zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe methodieken en technieken om de beste insights te verzamelen. Bij pretesting maken we oa gebruik van de kennis en diensten van:
Massachusetts Institute of Technology
Hoe kunnen wij je helpen?
Oeps! We konden je formulier niet vinden.