Onderzoeksbureau Fondsenwerving: in het hart van de donateur
Op welke vragen zoek jij het antwoord?
Diversions geeft onder andere inzicht in:
donor journeys
effectiviteit van communicatie
online verbeterkansen
Gedrag begrijpen door marktonderzoek
Er zit vaak ook groot verschil tussen wat mensen zeggen, denken en doen. Zeker bij fondsenwerving. Denk aan de keuze die mensen maken tussen verschillende goede doelen. Maar ook aan de redenen die mensen noemen bij een opzegging.
Mensen gedragen zich dus vaak anders dan dat ze zeggen te doen. Hoe ga je hiermee om in onderzoek?
Bij Diversions focussen we niet op wat mensen antwoorden in enquetes. We gaan op zoek naar achterliggende denkpatronen en gewoonten.
Deze diepere kijk vormt het startpunt voor de ontwikkeling van effectieve donor journeys en scherpe communicatie.
Onderzoek in het hart van de donateur. Ons onderzoek geeft onder andere handvatten bij:
- sturen op periodieke ipv eenmalige donaties
- de werving van nalatenschappen
- voorkomen van opzeggingen
- het geven van nieuwe impulsen aan collectes en fondsenwervende evenementen
- optimalisatie van online resultaten
Drie pijlers van gedrag
In onze onderzoeken maken we vaak gebruik van het Behavior Model van BJ Fogg. Dit model is ontwikkeld om te begrijpen hoe gedrag tot stand komt.
Na uitgebreide gedragdsstudies concludeerde Standford-hoogleraar BJ Fogg dat drie elementen nodig zijn om specifiek gedrag te laten plaatsvinden. Het gaat om trigger x motivatie x gelegenheid.
Op een rij
Gedrag volgens het Fogg Behavior Model
Het is belangrijk te weten dat de genoemde elementen met elkaar samenhangen. Stel: een gever voelt zich verbonden met je organisatie en vindt dat je goede dingen doet (motivatie). Ook in dit geval is het belangrijk je doel onder de aandacht te brengen en houden (trigger) en het geefproces (gelegenheid) zo eenvoudig mogelijk te maken.
In onze onderzoeken kijken we daarom naar de samenhang. We brengen in beeld wat triggert en motiveert in fondsenwerving. Daarnaast kijken we of mensen in de gelegenheid zijn om het gewenste gedrag (doneren, bijdragen) te vertonen.
Deze gerichte aanpak levert concrete insights op. Ze vormen de basis voor oa donor journeys en verbetering van communicatie. We tonen hieronder een voorbeeld.
Voorbeeldcases
Welke processen spelen een rol bij fondsenwerving? Het is goed te weten dat verschillende wervingsmethoden op een eigen manier mensen overtuigen om te geven. Ontwikkel je campagnes vanuit deze kennis? Dan vergroot je de effectiviteit van je werk.
We geven een aantal voorbeelden uit onderzoek die aantonen hoe verschillend geefgedrag tot stand komt. Gebaseerd op het Fogg Behavior Model.
Collecte
Het is een drukke dag. Het hele huishouden staat op z’n kop. Er is nog veel te doen: eten koken, kinderen van school, gewoon de alledaagse dingen.. Dan gaat de deurbel (trigger). Daar staat de buurvrouw van drie huizen verderop. In haar hand heeft ze een collectebus, van een fonds dat je niet kent. Maar je vindt de buurvrouw aardig (motivatie), dus je geeft iets zonder er verder teveel bij na te denken (gelegenheid).
Dit is zonder twijfel een herkenbare en veelvoorkomende situatie. Wat leren we uit het behavior model?
- Trigger: de deurbel gaat. Dit is een moeilijk te negeren trigger
- Motivatie: de motivatie komt niet uit binding met het goede doel, maar uit sympathie voor de collectant
- Gelegenheid: het is makkelijk, recht voor je neus, dus een kleine moeite
Conclusie
Het gewenste gedrag is vertoond. Er is immers geld gegeven. Het is wel jammer dat er na het geefmoment geen warme herinnering is achtergebleven. Weet de gever wel aan welk fonds is gegeven? En hoe het geld wordt besteed? Er is een grote kans dat dit snel vergeten is.
Fondsenwervende actie
Je krijgt een berichtje van een oude studievriend (trigger). Hij fietst 10 keer de Alpe D’Huez op voor een bekend goed doel.. “Ik ga de uitdaging aan voor meer onderzoek. Steun je mij met een gift?” Natuurlijk wil je dat. Je kent hem. Jullie hebben veel avonturen beleefd. Dus je steunt hem van harte in deze mooie actie. (motivatie)
Ha, wat handig. Er zit een linkje bij het bericht waarmee je direct via de bankieren app een online donatie kunt doen. (gelegenheid) Er staan zelfs drie bedragen al op een rijtje waar je uit kunt kiezen, €10, €25 en €50. Je pakt de middelste. Je kunt het wel missen en zo’n bedrag tikt mooi aan op zijn spaarmeter. Bovendien voelt het goed om hem een steuntje in de rug te geven én daarmee een goed doel te steunen, eentje die je van naam ook goed kent.
Binnen een minuutje is het al gebeurd en heb je de gift gegeven.
- Trigger: het berichtje van de studievriend
- Motivatie: hoog voor de studievriend, niet per se voor het doel. Had de studievriend een ander goed doel gekozen, dan had je daaraan gegeven.
- Gelegenheid: het is makkelijk, de link staat er al bij. Eenvoudig om een bedrag te kiezen.
Conclusie
Ook hier is het gewenste gedrag vertoond. De gever is ingegaan op het verzoek van de studievriend. Er is daarbij kans op een warme herinnering, zeker als de studievriend zijn fietservaringen deelt.
Maar is er ook sprake van een band met het goede doel? Was er geen gift gedaan als de studievriend besloten had zich sterk te maken voor een ander doel?
Radioreclame
Je bent onderweg naar een afspraak, ruim op tijd vertrokken van huis. Ondertussen luister je naar de radio waar een veel voorkomende ziekte wordt besproken. Een onderzoeker vertelt over een doorbraak: er is zicht op een nieuwe behandeling die het leven van patiënten kan veranderen.
Je spitst direct je oren, want een vriendin van jou heeft deze ziekte. Je weet hoe belemmerend de klachten zijn en welk verschil een goede behandeling zou maken. Het item laat je niet los, en je besluit 's avonds op de website van het betreffende gezondheidsfonds te kijken.
Daar vind je - naast oproepen om te doneren en nieuws over preventie - niets over de nieuwe behandeling. Het is ook niet duidelijk hoe het fonds onderzoeken precies steunt. Je aandacht wordt afgeleid door een appje, en je keert niet meer terug naar de website.
- Trigger: het radio-item dat je onderweg hoorde
- Motivatie: de verbondenheid met de vriendin. De duidelijke belofte op een betere behandeling.
- Gelegenheid: hier wordt het lastig. Je zoekt meer informatie, maar kunt het niet direct vinden. De kans dat het onderwerp nu van je radar verdwijnt (met zoveel online afleiding slechts één muisklik weg) is groot.
Conclusie
Het gewenste gedrag blijft in dit geval uit. De mogelijkheid bieden om te doneren is niet voldoende in dit geval. Het is belangrijk dat de bezoeker de informatie kan vinden die nodig is om een weloverwogen keuze (doneren ja/nee) te maken.
Deze eenvoudige voorbeelden laten zien hoe we in onderzoek niet alleen insights verzamelen, maar ook de stap naar oplossingen maken om gedrag positief te beïnvloeden. Wat is jouw vraagstuk?
Onze werkwijze
Wil je een onderzoek voor fondsenwerving starten? Onderzoeksbureau Diversions helpt je in vier stappen.
-
1. Analyse
Wat willen we leren? Welke kaders gelden bij het onderzoek?
-
2. Onderzoeksontwerp
Bepalen methode, onderzoeksvragen en doelgroepselectie.
-
3. Onderzoek
Het daadwerkelijke veldwerk. De uitvoering van het onderzoek.
-
4. Rapportage en vertaling
Pasklare presentatie van resultaten en aanbevelingen.
Wij werken onder andere voor klanten in de zorg, overheid, advocatuur, sociaal domein, energie, verzekeringen en reclame/communicatie. Je profiteert van onze brede ervaring!
Onderzoeksbureau Fondsenwerving: onderzoek op maat
Welke onderzoeksvorm past nu het beste bij jouw vraagstuk? Van belang is te kijken naar het verschil tussen de situatie nu en de gewenste situatie. Wat zijn de oorzaken? Welke oplossingen zijn er mogelijk?
Wij selecteren met jou de onderzoeksoplossing die antwoord geeft op deze vragen.
Diversions start iedere opdracht met een uitgebreide verkenning. We kijken naar de doelstellingen van het project, martksituatie, relevente doelgroepen, actuele data etc.
Is de analyse klaar? Dan formuleren we een centrale probleemstelling en hypotheses. Deze vormen de basis voor een onderzoeksoplossing op maat.
Meest gestelde vragen
Een onderzoeksbureau verzamelt en analyseert informatie. Bij fondsenwerving voeren we zowel onderzoek uit gericht op suspects als op donateurs en vrijwilligers.
Hoe kunnen wij je helpen?
Oeps! We konden je formulier niet vinden.