Gebruikerstesten zo maak je websites en apps effectief

Ontdek wat je kunt verbeteren

Speel in op:

 de verwachtingen van bezoekers
 verbeterpunten in gebruiksvriendelijkheid
 optimalisatiekansen in communicatie

usability test

De kenmerken van een gebruikerstest

Bij gebruikerstesten (ook wel: usability testen) gaan we in gesprek met je doelgroep. We verzamelen inzichten, checken aannames en testen concepten.  Op deze manier valideren we of een concept of propositie voldoet aan de verwachtingen van de markt. 

Tijdens het onderzoek combineren we een kort interview met het daadwerkelijk testen van een app of website.  Dit doen we aan de hand van een duidelijk test script. 

Je bereikt het beste resultaat als marketeers, productmanagers en designers actief bijdragen aan de gebruikerstest. We zorgen er daarom voor dat iedereen - live of online - kan bijdragen tijdens de gebruikersonderzoek dag.

 

Zo werkt het

Bij het opzetten van een gebruikerstest doorlopen we als onderzoeksbureau vier eenvoudige stappen. 

  • 1. Intake

    We leggen de kaders van je onderzoeksvraag vast.  

  • 2. Focus

    We bepalen de doelstellingen van de gebruikerstest.  

  • 3. Testen

    We voeren de gebruikerstest uit.

  • 4. Rapportage

     Je ontvangt opnames, rapportages en aanbevelingen. 

Gebruikerstesten kunnen we op verschillende manieren vormgeven. Iedere optie heeft eigen voor- en nadelen. Wij zetten ze voor je op een rij.

Kies de beste oplossing voor jouw vraagstuk

ZELFTEST OP AFSTAND
ongemodereerd

Heb je een website die gebruiksklaar is? Hebben de meeste bezoekers ervaring met het doorlopen van de taken die je wilt onderzoeken? Dan is een ongemodereerde zelftest een goede optie.

Hoe het werkt

  • we selecteren de respondenten en nodigen ze uit in onze online testomgeving.
  • in een korte introductievideo leggen we de respondenten het testproces uit.
  • in onze testomgeving presenteren we een serie van uit te voeren taken + een aanvullende vragenlijst
  • de testresultaten worden opgeslagen en geanalyseerd.
  • we presenteren de uitkomsten en vullen deze aan met een brainstorm. 

Een voordeel bij deze onderzoeksvorm is de korte doorlooptijd. Respondenten kunnen aan de slag op ieder door hun gewenst moment. Ook de kosten van een zelftest zijn relatief beperkt.

De methode is minder geschikt bij concepttesten of bij testen rond een nieuwe dienst. In deze gevallen is 1-op-1 begeleiding van de respondent door een onderzoeker gewenst.

TEST OP AFSTAND
gemodereerd

Gemodereerde gebruikerstesten op afstand zijn populair. Wil je een concept testen dat in ontwikkeling is? Of wil je de meest uitgebreide insights bij het testen van je website? Dan is deze vorm van testen op afstand een geschikte keuze. 

Hoe het werkt

  • we selecteren de respondenten en nodigen ze uit voor een online afspraak.
  • de onderzoeker start met een introductie gevolgd door een kort interview.
  • de respondent voert een aantal taken uit. Aanvullend worden verdiepende vragen gesteld.  
  • testresultaten worden opgeslagen en geanalyseerd.
  • we presenteren de uitkomsten en vullen deze aan met een brainstorm. 

Een voordeel bij deze onderzoeksvorm is dat respondenten een eigen device (laptop en/of telefoon) gebruiken. De onderzoeker kan afhankelijk van de observaties op maat verdiepende vragen stellen. Dit leidt tot de beste insights. 

Deze methode is minder geschikt voor testen waarbij microfoon en geluid worden gebruikt. Ook bij complexe websites of premature concepten is testen op afstand niet de meest geschikte methode. 

TEST OP LOCATIE
gemodereerd

Een gebruikerstest op locatie biedt specifieke voordelen. Wil je een complexe website testen? Of wil je tijdens het onderzoek je volledige ontwikkelteam laten meekijken? Dan biedt een test op locatie interessante voordelen.  

Hoe het werkt

  • we selecteren de respondenten en nodigen ze uit voor een afspraak.
  • de onderzoeker start met een introductie gevolgd door een kort interview.
  • de respondent voert een aantal taken uit. Aanvullend worden verdiepende vragen gesteld.  
  • het deelnemende team kan naar wens extra vragen delen.
  • de testdag wordt afgesloten met een eerste brainstorm. 
  • testresultaten worden opgeslagen en geanalyseerd.
  • we presenteren de uitkomsten. 

Een voordeel bij deze onderzoeksvorm is dat technische issues tot een minimum kunnen worden beperkt. Zo ontstaat volledige focus op het vraagstuk. Ontwikkelteams betrekken kan ook online, maar leidt tot een andere (meer beperkte) energie dan live aanwezigheid.

Nadeel van de methode schuilt in de voorbereiding en bijkomende kosten. Het uitnodigen van respondenten op locatie is lastiger dan het maken van online onderzoeksafspraken.

Wat je moet weten over onze gebruikerstesten

lookback

Hoe we werken

  • We werven en instrueren de respondenten
  • Onze interviews zijn kwalitatief en half-gestructureerd. 
  • We vragen respondenten om spontaan en hardop op je app/site te reageren (‘Denk-Hardop’ techniek).
  • Een interview duurt circa 45-60 minuten.
  • Online interviews ondersteunen we met ‘Lookback’.
  • Live interviews houden we in onze onderzoeksruimte of naar wens bij jou op locatie.
  • Interviews worden opgenomen voor analyse-doeleinden.
  • Tijdens de testdag delen we ons onderzoeksplatform
  • Alle betrokkenen kunnen meekijken en input leveren.
attentie onderzoek

Testcriteria

Gedrag

  1. Navigatie
  2. Knelpunten 
  3. Non-verbaal gedrag

Begrip

  1. Begrijpelijkheid
  2. Efficientie 
  3. Consistentie
  4. Aansluiting bij doelgroep
  5. Toegankelijkheid

Ervaring

  1. Uitstraling en gevoel
  2. Logica in gebruik
  3. Doet de dienst wat het belooft
rapportage

Inzichten & rapportage

Hoe zorg je ervoor dat je de inzichten die een gebruikerstest oplevert optimaal worden benut? Dit begint al tijdens het testen zelf. We kijken graag samen met jou als opdrachtgever naar de testen. Zo kunnen direct eerste insights, maar ook aanvullende aandachtspunten worden genoteerd.

Daarmee stopt het werk natuurlijk niet. Na afloop nemen we de tijd om interviews en testresultaten grondig te analyseren. We brengen hierbij bevindingen per thema in kaart.

De resultaten verzamelen we in een rapportage. Deze presenteren we vervolgens, inclusief verduidelijkende quotes en thematische trends.

Met onze inzichten kun je direct aan de slag. We bieden actiegerichte inzichten en duiden  kansen op basis van het Fogg behavior model (trigger, motivatie en gelegenheid).

ongemodereerd

Planning

Wil je starten met gebruikerstesten? Houd rekening met een doorlooptijd tussen de 2 - 6 weken. Ieder project is anders: we stellen een offerte en planning op maat voor je op.

Haast?

Heb je direct inzichten nodig, ontdek dan de mogelijkheden van onze eyetracking simulatie.

Verschillende vormen van gebruikerstesten

Veel mensen denken bij gebruikerstesten vooral aan kwalitatief onderzoek. Maar bij onderzoeksbureau Diversions zetten we ook vaak kwantitatieve vormen in. Bij beide geldt: je start met de vraag aan een respondent om enkele taken uit te voeren en kijkt hoe goed dit verloopt.

Kwalitatieve gebruikerstesten

Deze vorm van onderzoek is primair op observatie gericht. Gedrag van de respondent vormt de basis voor gerichte vervolgvragen: waarom zijn sommige keuzes gemaakt en hoe is dit ervaren? Door na het testen gerichte vervolgvragen te stellen worden waardevolle insights verzameld. Hiervoor zijn 5-9 testen nodig. 

Kwantitatieve gebruikerstesten 

Bij kwantitatieve testen worden meetbare resultaten verzameld. Denk aan de tijd om een taak te volbrengen of slagingspercentages. Meetbaar resultaat is prettig bij vergelijkingen. Bijvoorbeeld wanneer je de effectiviteit van verschillende designs wilt vergelijken. Er zijn tussen de 20-40 respondenten nodig om goede inzichten te verzamelen. 

Diversions zoekt actief de combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Je ziet dit ook terug in onze gebruikerstest voorbeelden.

De combinatie van kwalitatief en kwantitatief vinden we onder andere door traditionele vragenlijsten te verrijken met slimme extra's (zoals geluids- en video-opname). Zo kan na het afnemen van onderzoek gericht, per respondent een verdiepingsslag worden gemaakt op basis van waarneming.

Benieuwd? Plan een kennismakingsafspraak.

Bij een gebruikerstest onderzoek je de gebruikservaring van een digitaal product (meestal website of app). Voor het testen start kijk je naar wensen en verwachtingen van klanten. Vervolgens toets je deze tijdens de test aan gedrag en ervaringen. Hierbij benut je de combinatie van observatie en klantfeedback.

Inspiratie

Bij Diversions zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe methodieken en technieken om ons werk beter te maken. Bij gebruikerstesten maken we oa gebruik van de inzichten en diensten van:

Hoe kunnen wij je helpen?

Oeps! We konden je formulier niet vinden.