Zoeken met Google: wat mensen wensen

Bij zoekmachine optimalisatie denken veel mensen aan techniek: hoe zorg ik ervoor dat Google mijn website optimaal indexeert? Dit is zonder twijfel belangrijk, maar er is een vraagstuk dat minstens zo belangrijk is.  Het gaat dan om de vraag: hoe speel je optimaal in op het gedrag van zoekende consumenten? Hoog tijd om te duiken in de wereld van zoekopdrachten.

De kern van marketing is inspelen op de wensen van je doelgroep. Enerzijds door de beste producten en diensten te leveren. Maar in toenemende mate ook door gebruik te maken van de informatiebehoefte van klanten. De aanbieder die dit het beste doet kan niet alleen rekenen op hogere bezoekersaantallen. Ook de omzet zal stijgen. We nemen je graag mee langs verschillende soorten zoekvragen.

Rankings verdienen door in te spelen op informatievragen.

Informatie graag!

Veel mensen gebruiken Google om snel informatie te vinden. Wat zijn de weersverwachtingen? Hoe oud is Linda de Mol? Hoeveel inch is een meter? En ga zo maar door.

Past zo’n informatievraag bij je website of organisatie? Dan loont het de moeite een goed antwoord te formuleren. Het kan je site veel extra bezoekers opleveren. Een direct effect in verkopen hoeft er niet te zijn. Maar relevante informatie bieden helpt je reputatie en naamsbekendheid op te bouwen.

Goed om te weten: Google streeft ernaar informatievragen al binnen de zoekmachine af te handelen. De zoekopdracht: “weer Amsterdam” levert bijvoorbeeld het volgende zoekresultaat op:

zoekresultaat informatie

Google beantwoordt steeds vaker direct de vraag van een bezoeker.

In dit geval pakt Google dus zelf de regie. Maar dat kan lang niet in alle gevallen. Daarom kun je als organisatie zelf een kansrijke plek verdienen in de rankings door in te spelen op informatievragen. Een prachtige manier om je naam en reputatie te bevestigen.

Wegwijzer gezocht!

In veel gevallen wordt Google gebruikt om de website te vinden van een specifieke partij. Mensen zoeken bijvoorbeeld naar websitenaam, merk of voeren een complete domeinnaam in. Dat is niet verwonderlijk: zoeken in Google is vaak eenvoudiger dan zelf een webadres in een browser invoeren (bijvoorbeeld bij een lastige of lange url).

Word je website vaak gevonden met een gerichte zoekopdracht naar je naam? Dan is dat goed nieuws over je naamsbekendheid. Maar pas op: laat je vindbaarheid niet alleen van je merknaam afhangen. Dan mis je een potentieel groot publiek.

Er zijn ook partijen die er een sport van maken een topranking te verdienen op de merknaam van een concurrent. Dat raden we van harte af. Het aantal kliks blijft bij dergelijke strategie vaak beperkt. En echt sportief is het ook niet. Richt je liever op kansen waarmee je zelf je naam kunt vestigen.

ljpDe motor voor groei van
Leefjepensioen.nl:

Contentmarketing

Jaarlijks dubbele groeicijfers in een low interest markt.

Kopen, kopen, kopen!

Een significant deel van de zoekopdrachten in Google verraden een aankoopintentie. Hierbij wordt gezocht naar specifieke productkenmerken. Soms gericht om direct een aankoop te kunnen doen. Soms bij de start van een aankoop oriëntatie. Denk  aan zoekopdrachten als:

  • “fietsenmaker Amsterdam”
  • “mountainbike of racefiets”
  • “goedkope Giant hybride”

Google heeft speciaal voor dit soort zoekopdrachten Google Shopping in het leven geroepen. Zo kan een zoekopdracht direct leiden tot pagina’s waar de winkelmand niet meer dan 1 klik verwijderd is.

 

google shopping

Een directe link naar relevante producten.

Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe groter de kans op een conversie. Geen wonder dus dat de concurrentie op deze zoekwoorden vaak enorm groot is. Terwijl de zoekvolumes vaak beperkt zijn.

 De intentie van je bezoeker

Google zou Google niet zijn als ze niet actief zouden inspelen op de intentie achter een zoekopdracht. Ze spreken in dit kader van Go, Do en Know. Know staat voor de zoektocht naar informatie. Go voor de wegwijsfunctie. En Do voor (orientatie) op een aankoop.

De verhouding in zoekvolume is (afhankelijk van de branche waarin je werkt) te schommelen rond Know (80%) -  Go (10%) – Do (10%).

Wij raden aan je alle zoekintenties serieus te nemen bij zoekmachine optimalisatie. Maar stel reële verwachtingen: iedere zoekopdracht heeft een eigen waarde voor je.

William Burghout Strateeg

Meer weten over zoekmachine optimalisatie?

William Burghout vertelt je er graag alles over. Neem direct contact op voor een afspraak.