Web vitals: de invloed op je SEO

Wij werken oa voor

Home » Blog » SEO » Web vitals: de invloed op je SEO

Heb je al gehoord over Web Vitals? Google introduceert een nieuwe rankingfactor die invloed zal hebben op de vindbaarheid van heel veel sites. We zetten alle informatie op een rij. Niet in de laatste plaats omdat goede vital-scores je op meer terreinen helpen dan vindbaarheid alleen…

Google stelt zich regelmatig op als politieagent van het web. Dat klinkt onvriendelijk, maar is eigenlijk heel prettig. Door sites te beoordelen op snelheid of geschiktheid voor mobiel gebruik krijgen veel site-eigenaren een extra impuls om hun prestaties te verbeteren. Dat is gunstig voor iedere internetgebruiker.

De nieuwste stap van Google is gezet met de introductie van ‘Web Vitals’. Volgens Google zelf een initiatief om gebruiksvriendelijkheid te monitoren aan de hand van uniforme kwaliteitssignalen. Klinkt wellicht nog vaag. Maar dat valt mee.

Laten we starten bij het gebruikersperspectief met drie startpunten.

Largest Cotentful Paint

Als je een website opent, maar het even duurt voor deze zichtbaar is.
Dit is wat we kennen uit de wereld van Pagespeed. Sommige sites doen er lang over vanwege techniek, content of server om zichtbaar te worden. Dat is vervelend voor bezoekers.

Google meet deze gebruiksvriendelijkheid aan de hand van de LCP. LCP staat voor Largest Cotentful Paint. Bedraagt de laadtijd van je website 2,5 seconden of minder? Dan doe je het goed.

First Input Delay

Als je een website ziet op je scherm, maar interactie nog niet mogelijk is.

We kennen het fenomeen allemaal. Soms is een website geladen, maar je kunt nog niets. Buttons zijn nog niet klikbaar. Interactieve elementen zijn nog bevroren. Het kost tijd om interactie op een site mogelijk te maken. Maar hoeveel vertraging is acceptabel?

Google meet dit aspect van gebruiksvriendelijkheid aan de hand van First Input Delay (FIP). Streefcijfer voor een goede gebruikerservaring is een FID van 100 milliseconden.

Web Vitals op een rij

Cumulative Layout Shift

Als elementen verschuiven op een webpagina, net als je aan het lezen bent.

Dit is mijn persoonlijke favoriet in de Web Vitals. Veel commerciële sites worden in laagjes opgebouwd. Je ziet een overzichtspagina en net als je klikt op een interessant artikel, blijkt dat een banner de link heeft verschoven. De misklik zet je af op een irrelevante adverteerdesboodschap of ongewenst artikel. Verre van gebruiksvriendelijk.

Google bedacht hiervoor de CLS, de Cumulative Layout Shift. Ze spreken erover in termen van ´visuele stabiliteit´. Norm van de CLS is 0.1 of minder.

Meten en optimaliseren

Met de Web Vitals brengt Google door veel site-eigenaren en developers vergeten aspecten van gebruiksvriendelijkheid onder de aandacht. Google zou Google niet zijn als ze niet zouden helpen om verbeterstappen te zetten op deze terreinen.

Daarom is er weer een set aan analysetools beschikbaar gekomen. Search console houd je voortaan op de hoogte met het Core Web Vitals Report. PageSpeed Insights biedt inzichten. En ook het Chrome User Experience Report geeft alle relevante informatie over je Vitals-prestaties.

Mogen we even kritisch zijn? De streefcijfers die Google meegeeft zijn bizar. We haalden een aantal sites langs de meetlat, en vrijwel niemand voldoet aan de criteria. Ook Google zelf niet (zie hieronder de score van Google Ads).

analyse google web vitals
Ook Google zelf heeft nog enig werk te doen.

Vergelijk dus liever met scores van branche-collega’s. Dat zegt meer dan de algemene cijfers.

Web Vitals vanaf 2021

De Web Vitals spelen vanaf 2021 een rol in het bepalen van rankings. Je hebt dus even tijd om voor te bereiden. Maar bedenk dat niet alleen goede zoekresultaten van belang zijn. Met Web Vitals verbeter je het gebruiksgemak van je site. Dat helpt je om je online conversie te verbeteren.

Ook belangrijk: bedenk dat Web Vitals slechts één rankingfactor zijn. Al je aandacht inzetten op het versnellen van je site is nobel, maar weinig effectief als elementen als je content en sitestructuur niet kloppen. Bedenk dus altijd voor je start met optimaliseren wat je de meeste kans op succes biedt.

Meer weten? Wij helpen je graag bij het verbeteren van je vindbaarheid en online conversie.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"SEO zie ik als een winstgevend, doorlopend marktonderzoek. Zoekopdrachten bieden onmisbare informatie over de markt en klantmotieven."

Meest gelezen

Hulp bij SEO?

Wij helpen je vindbaarheid & online resultaat te verbeteren. 

Start de SEO Quickscan

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

seo diensten

SEO diensten die bouwen aan je online succes

search console

Search console van Google: onmisbaar

seo in tijden van corona

SEO & Corona

Google Search Console

Basic SEO: koppel Search Console aan Analytics