Van kennisquiz tot MBTI-test: je maakt het in WordPress

Wij werken oa voor:

Home » Blog » contentmarketing » rich content » Van kennisquiz tot MBTI-test: je maakt het in WordPress

Als je onze blog volgt, dan weet je dat we dol zijn op het verrijken van content. Door interactie toe te voegen aan een pagina weet je bezoekers beter te binden. Stijgt de kans op conversie. En het maken van een module als kennisquiz of MBTI-test is ook nog leuk. Zeker als je gebruik maakt van alle opties die WordPress je biedt.

Een quiz, test of calculator maken klinkt lastig. Maar als je er een beetje mee oefent, valt het reuze mee. Vroeger moest je direct diep in het code-werk duiken om een test te maken. Of je werd afhankelijk van tools als Surveymonkey of Surveygizmo. Dat is allemaal niet meer nodig.

Wij ontwikkelen testen graag in WordPress. In onze ervaring maak je daarmee snel en voordelig interactieve elementen die echt meerwaarde bieden voor je contentmarketing. Enkele voorbeelden op een rij.

1. Kennisquiz in WordPress

Het is altijd leuk om je kennis te toetsen toch? Het is bovendien een goede manier om kennis over te brengen.

Werk je met Gravity Forms (de beste formulieren-editor) in WordPress dan is het maken van zo’n quiz eenvoudig. Er is een speciale quiz-addon waarmee je een quiz in een handomdraai in elkaar klikt.

De techniek is geen issue. Zodat je – zoals het hoort – de meeste aandacht aan de content kunt schenken. De vormgeving van een dergelijke test is flexibel. Je kunt het – afhankelijk van beschikbare tijd en budget – zo fraai maken als je zelf wilt.

Zelf vinden we de 7-signalen test van de Maag Lever Darm Stichting (gemaakt in samenwerking met Radish Concepts) een fraai voorbeeld. De test is al enige jaren oud, maar weet dagelijks nieuwe bezoekers te verleiden om de test te maken.

Kennisquiz

Het bewijst nog eens de kracht van contentmarketing: tijdloos mensen aanspreken met een relevante boodschap.

2. De persoonlijkheidstest in WordPress

Niet voor niets scoren testjes in tijdschriften altijd goed. “Ben je een denker of doener: test het zelf!” of “Ontdek het in 5 vragen: wat voor minnaar ben jij?”. Voor veel mensen is de verleiding lastig te weerstaan om snel de vragen te beantwoorden.

Online werken dit soort testen ook uitstekend. En – als je de vragen slim opstelt – dan kun je er waardevolle data voor je marketing automation programma mee verzamelen.

In ons boek “Breingeheimen” vertellen we over de werking van ons brein: hoe vaste denkpatronen ons gedrag en keuzeproces kunnen beïnvloeden. Maar ieder mens heeft een eigen temperament: dit maakt voor welke ‘denkpatronen’ je meer of minder gevoelig bent. De één is gevoelig voor korting, de ander meer voor een aanbeveling van een expert.

Verweef enkele vragen in je persoonlijkheidstest die iets zeggen over het keuzegedrag van je bezoeker. Door dit op te slaan in je marketing automation systeem, kun je testen met boodschappen op maat.

Het maken van de test is weer heel eenvoudig. Met Gravity Forms kun je – wederom met de quiz-addon – scores toevoegen aan vragen. Door de totale score te koppelen aan een profiel kun je een uitslag op maat geven.

3. Een MBTI test in WordPress

Een persoonlijkheidstest is leuk, maar het blijft eenvoudig. Je kunt een stap verder gaan door een Myers-Briggs achtige test op te zetten. In dat geval stel je een test op die rondom verschillende thema’s informatie verzamelt én weegt.

MBTI-test

Het probleem met zo’n MBTI-test is de veelzijdigheid aan antwoorden. De meeste tools hebben moeite om dit te verwerken. Ook de standaard oplossingen in WordPress weten er geen raad mee. Google maar eens naar oplossingen: die zijn lastig te vinden.

Ga je op zoek? Dan kom je al snel bij betaalde oplossingen uit. Vaak werkend met vaste licentiekosten. Je moet zo’n tool bovendien leren kennen. En als je resultaten wilt vasthouden, dan krijg je te maken met de uitdaging je systemen te koppelen. Niet iets dat je als onderdeel van contentcreatie doet. Het wordt al snel een project op zich…

Of toch niet? We hebben bij Diversions inmiddels de techniek in huis om ook MBTI-testen snel en voordelig te kunnen realiseren.

De voorbeelden delen we op verzoek van onze opdrachtgever niet op deze site, maar heb je interesse: neem dan even contact op. We tonen je graag een demo.

Aan de slag!

Als je veel tijd steekt in het maken van content, dan is het investeren in interactie een absolute aanrader. Dat kan met quizen en testen, maar er zijn meer mogelijkheden op het terrein van rich content.

Het belang van het verrijken van je content neemt alleen maar toe. Zeker nu page experience door Google is aangewezen als belangrijke SEO marketing factor.

Wij helpen je graag met advies, creatie en realisatie om de kansen te benutten!

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Het mooiste van contentmarketing is dat je groeit door jezelf te zijn. Geen trucjes. Geen valse beloften. Maar bewijzen dat je staat voor je werk."

Meest gelezen

De weg naar groei

Wij maken van contentmarketing een motor voor groei. Weten hoe?

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

diversions insights

Interactieve content: geef je content een opfrisbeurt

rich content

Rich content en interactieve afbeeldingen

homepage sliders: doen of niet?

Rich content: plaats een calculator op je site

rich content

Rich content: onderscheid je van de massa