5 valkuilen op het pad van contentmarketing

valkuilen contentmarketingSteeds meer bedrijven realiseren zich dat contentmarketing één van de effectiefste manieren is om je bedrijf op de kaart te zetten. Alles wat je hoeft te doen is een aantal keer per week een verrassend artikel online te zetten. Toch? Niet dus!

In dit artikel delen wij vijf valkuilen als het aankomt op contentarketing, zodat jij je weg naar succes kan vervolgen zonder te vallen.

Fout 1: Je weet niet wat je doel is

Als je besluit contentmarketing in te zetten voor je bedrijf, dan is de belangrijkste stap om te bedenken op welke manier je dit wilt doen. Gewoon in het wilde weg gaan schrijven omdat je hebt gehoord dat het plaatsen van blogs schijnt te werken, is niet goed genoeg. Contentmarketing is namelijk meer dan het plaatsen van teksten, video’s en foto’s op je website. Bij goede contentmarketing draait het om het nastreven van concrete doelen.

Je voornaamste motivatie om te kiezen voor contentmarketing kan bijvoorbeeld zijn dat je potentiële nieuwe klanten wilt bereiken. Dit kun je vervolgens vertalen naar diverse subdoelen. Denk hierbij aan doelstellingen wat betreft de groei van het aantal bezoekers op de website, doelen over je vindbaarheid in Google en doelen die betrekking hebben tot de online conversie. Voordat je dan nieuwe content ontwikkelt, bedenk je wel (sub)doel het desbetreffende item zou moeten ondersteunen en op welke wijze.

goalsAls je met een blog bijvoorbeeld nieuwe inschrijvingen voor een nieuwsbrief wil ontvangen, dan moet de lezer hier echt toe worden uitgenodigd. Of als je wil dat de kijkers van een Youtube-filmpje vervolgens een actie ondernemen, dan moet je dit zo makkelijk maken door de benodigde links aan te leveren.

Het klinkt vanzelfsprekend. Maar het gaat vaak, heel vaak mis in de praktijk.

In goeden doeningoedendoen

Van 0 naar 1 miljoen bezoekers per jaar
zonder marketingbudget.

Sterk concept + doorlopende optimalisatie

Fout 2: Je focust te veel op verkoop

Als je met contentmarketing begint dan heb je waarschijnlijk een doel voor ogen. Jouw doel is altijd een uniek doel. Jouw doel kan zijn om meer inschrijvingen voor je nieuwsbrief te zijn krijgen, terwijl een ander het doel heeft om meer verkoop te realiseren via de site. Hoewel het onderliggende doel van jouw contentmarketing strategie wellicht het verkopen van een bepaald product is, mag dat (bijna) nooit het enige onderwerp van een artikel dat je schrijft zijn.

Don't pushJe kunt je online beter niet gedragen als de deur-aan-deur-verkoper die uitsluitend een verkoopverhaal komt afsteken. Probeer informatie te geven die inspeelt op de behoefte(vraag) van je lezer en bewaar jouw persoonlijke rol binnen die oplossing tot het einde.

Als je bijvoorbeeld bezoekers vanuit Google op jouw website krijgt omdat ze willen weten hoe ze de batterij van hun telefoon vervangen. Dan leg je eerst uit hoe zij dit kunnen doen. En pas in de laatste alinea leg jij uit dat jij dit als expert ook kan doen en waarom de keuze voor een expert raadzaam is. Op die manier kom je niet over als een deur-aan-deur-verkoper maar als iemand die een uitgestoken hand biedt en betrokken is.  Je presenteert jezelf als expert op een gebied en laat zien dat je voor gerelateerde diensten betaald wordt. Om die reden wordt soms gesteld dat de focus van contentmarketing in eerste instantie educatie moet zijn en pas in tweede instantie verkoop.

Een voorbeeld van Nederlandse bodem waarbij een bedrijf erin slaagt deze regel toe te passen is Albert Heijn met het tijdschrift de Allerhande. Al meer dan zestig jaar worden in dat blad diverse recepten gedeeld. Daarmee inspireert het bedrijf consumenten op het gebied van maaltijden die zij kunnen bereiden, maar indirect wordt er ook verkocht. Alle gerechten worden tenslotte bereid met producten van Albert Heijn.

 Contentmarketing is a commitment,
not a campaign. - John Buscall

Fout 3: Je komt niet over als een expert

Uit de tweede fout vloeit bijna automatisch de derde fout voort, namelijk dat jij je onvoldoende als expert presenteert. Als jij content schrijft met als doel een bepaald product of een specifieke dienst te verkopen, is het belangrijk dat je weet waar je het over hebt. Dat betekent niet alleen dat jij je product goed kent, maar ook dat je geen beloftes maakt die je niet waar kan maken. Investeer daarentegen zodat je weet waar je over praat en daarmee geloofwaardig overkomt bij je publiek.

expertEen voorbeeld van een Nederlands merk dat zich in zijn website neerzet als expert is de wijnhandel By the grape. Op de website vind je niet alleen het aanbod van wijnen maar ook columns en nieuws op wijngebied. Daarnaast hebben ze een eigen wijn-wiki waarin de verschillende wijnsoorten besproken worden. Of je nou wil weten wat een Chardonnay is of een Cava, het bedrijf legt het uit. In die teksten zit geen directe link naar de webwinkel waar de desbetreffende wijnen te koop zijn. De artikelen zijn dus uitsluitend bedoeld om te laten zien dat het bedrijf expert is op het gebied van wijnen.

Fout 4: Je content is niet tijdloos

Content die je voor online doeleinden maakt is niet alleen voor het moment van publiceren maar ook nog voor de tijd daarna. Houd daar dus rekening mee als je iets maakt. Want je wilt dat je content ook nog interessant is als iemand het over een jaar vindt.

tijdloosAls je inhaakt op de actualiteit is het dus verstandig om ook tijdloze elementen toe te voegen (bijvoorbeeld door wat achtergrondinformatie over het onderwerp te geven) of om een link te maken naar informatie die gerelateerd is aan het onderwerp maar geen houdbaarheidsdatum heeft. Daarbij kan het verstandig zijn als bepaalde informatie veranderlijk is - bijvoorbeeld als je het hebt over aantallen – om duidelijk te vermelden van welke periode je cijfers zijn.

Door je content meteen vanaf het begin af aan tijdloos te maken, kun je er op latere momenten ook weer gebruik van maken voor andere doeleinden. Dat artikel van een jaar geleden kan je weer gebruiken voor een e-book. Of je kunt het artikel een jaar later weer delen op je sociale mediakanalen of onderdeel laten zijn van een webinar die je geeft. Door tijdloos te produceren, investeer je dus eenmaal in plaats van telkens opnieuw.

Fout 5: je content is niet geoptimaliseerd

Je kan de content die je maakt op twee manieren optimaliseren: voor zoekmachines en sociale media. Als je content wil inzetten als onderdeel van een marketingstrategie dan zijn beiden zinvol. Door je content te optimaliseren voor sociale media, maak je het mogelijk dat mensen je content delen en je bereik daarmee wordt vergroot.

Social optimalisatie doe je allereerst door het mogelijk te maken om je content via één klik op de knop (sociale buttons) te delen. Ten tweede zorg je dat de content die je zelf deelt afgestemd is op het desbetreffende kanaal. Je verkoopt hetzelfde verhaal op een andere manier op LinkedIn dan op Facebook, Twitter of Instagram.

Op Twitter zal je misschien een spannende quote delen die uitnodigt om te retweeten, op Instagram ligt de nadruk meer op een aansprekend plaatje en op LinkedIn gaat het niet alleen om likes maar vooral om een professionele toon.

valkuilen contentmarketing

Bij het optimaliseren van je content voor zoekmachines (SEO) gaat het erom dat je de wetten en regels van Google kent. Google hanteert vaste patronen waarmee ze bepalen wie als eerste getoond wordt in de lijst me zoekresultaten en wie daarna. Wie als eerste getoond wordt geeft - volgens Google - het beste antwoord op de vraag die gesteld wordt.

zoekenAls je van dit systeem op de hoogte bent is de kans groter dat je content bovenaan in het lijstje met zoekresultaten verschijnt.  Zodra je in de top tien van zoekresultaten op bepaalde zoektermen verschijnt, zal je zien dat het aantal bezoekers van je website enorm toeneemt. Dat bezoekersaantal neemt nog sterker toe als je richting top 3 schuift.

Investeren in SEO als onderdeel van contentmarketing loont dan ook sterk. Je kunt de impact eenvoudig berekenen met de SEO waarde tool.

 

propositie ontwerp

5 gratis tips speciaal voor jou

Wil je meer tips over het verbeteren van de effectiviteit van je content en website? Vraag dan onze Schijf van Vijf aan. Een gratis advies met concrete tips van onze experts om je online resultaten te verbeteren.