SEO resultaten meten met Google Analytics

Met zoekmachine optimalisatie ben je nooit klaar. Oude en nieuwe concurrenten roeren zich. Google past regelmatig de indexeringsregels aan. Reden genoeg om je SEO resultaten scherp te volgen. Dat kan met gespecialiseerde tools. Maar zeker ook met Google Analytics. 

De afgelopen jaren is er een enorm aanbod aan specialistische SEO-tools ontstaan. Een groot aantal daarvan helpen je waardevolle statistieken te verzamelen. Meestal tegen betaling. Heb je die extra’s nu werkelijk nodig?

Bij Diversions werken bij SEO marketing met verschillende geavanceerde tools, zoals Semrush. Maar we zien dat veel spelers in de markt vergeten dat je de basics prima kunt verzorgen met Google Analytics (GA). 

Hoog tijd om daar verandering in te brengen! Wij helpen je op weg om met GA waardevolle SEO resultaten te verzamelen. 

1. Koppel analytics aan search console

Startpunt van monitoring: koppel Google Search Console aan je GA. Over Search Console schreven we al eerder: het is een onmisbare dienst van Google. Het biedt je inzicht in actuele rankings, aantal kliks per zoekwoord, bezoek per landingspage etc.

Nu is het niet prettig als je tijdens een analyse in verschillende tools moet grasduinen. Daarom is de koppeling van GA aan Search console zo wenselijk. Je verzamelt daarmee alle data op 1 plek. Maar hoe doe je dat?

seo search console

  1. zorg dat je eigenaar bent van zowel de GA- als Search Console-property
  2. ga naar Beheerder > Property-Instellingen
  3. kies (onderaan de pagina) voor de optie Search Console aanpassen
  4. Doorloop het stappenplan en alle waardevolle informatie is voortaan op 1 plek beschikbaar

2. SEO-bezoek per pagina

Nu de eerste stap is gezet gaan we door naar de analyse zelf. GA toont je het aantal bezoekers per pagina van je site. Maar welke rol speelt SEO in deze bezoekersaantallen? Dat zoeken we uit! 

seo organic

  1. Kies voor gedrag > alle pagina’s
  2. Selecteer in de dropdown “secundaire dimensie” de optie:  acquisitie > medium
  3. Klik op “advanced” en vul het zoekveld met “organic
  4. Kies voor “toepassen”. Nu heb je het complete overzicht

Kijk met extra aandacht naar de kolom Instappunten. Deze geeft aan op welke pagina’s Google-zoekers je site zijn binnengekomen. 

seo bestemming3. Zoekgedrag

Tijd voor de volgende stap. We weten nu hoe SEO-bezoekers op je site komen. Maar we weten weinig over het proces dat eraan vooraf ging. Tijd om te kijken naar zoekgedrag.

  1. Kies voor Acquisitie > Search Console > Bestemmingspagina’s
  2. Nu zie je een overzicht van vertoningen (zó vaak wordt je site vertoont in zoekresultaten), gemiddelde positie en kliks.

Dit is leerzame SEO-informatie. Heb je een goede ranking, maar weinig kliks? Dan is het tijd om je meta description onder de loep te nemen. Sta je op een zoekwoord rond plek 11 t/m 20? Geef iets meer gas om de top 10 te bereiken. Etc.

4. Snelheid

De snelheid van websites geldt steeds vaker als belangrijke rankingfactor. Maar hoe weet je hoe Google de laadtijd van je site beoordeeld? He kunt tools als GTmetrix gebruiken om dit te meten, maar ook GA geeft je de informatie:

  1. Kies voor Gedrag> Sitesnelheid > Pagetiming
  2. Je ziet nu direct welke pagina’s sneller of juist trager zijn dan het website gemiddelde

Zo krijg je een goede prioriteitenlijst waarmee je IT-partner aan de slag kan!

5. Conversies

SEO levert je bezoekers. Maar wat heb je aan bezoekers zonder online conversie? Door goed te volgen welke SEO instappunten daadwerkelijk leiden tot omzet / leads, weet je meer over de waarde van je online vindbaarheid.

seo filters

  1. Stel doelen in bij Beheerder > Doelen of check de Google handleiding. (vul ook een conversiewaarde in € in voor leads)
  2. Wacht enkele dagen: het kost tijd om de statistieken te verzamelen.
  3. Ga naar Gedrag > Site-content > Alle pagina’s
  4. Klik op “Kies segment uit lijst” en kies het segment “Organisch verkeer”
  5. Sorteer op “Instappunten” en bekijk de waarde per SEO-bezoek

Tevreden? Probeer meer bezoekers te bereiken door je rankings te verbeteren. Niet tevreden? Tijd voor conversie optimalisatie!

Aan de slag!

Je ziet: met enkele eenvoudige stappen verzamel je waardevolle SEO informatie met Google Analytics. Binnen enkele minuten is het geregeld. En het levert je directe input voor je marketing actielijst. 

Laat je SEO-analyse en –optimalisatie liever aan anderen over? Dan helpen wij je graag. Bel vrijblijvend voor een kennismaking: 055 20 32 193.