Wat is een zoekwoord? En wat is de waarde ervan?

Stel je hebt een bloemist in Amsterdam die je de naam Anja’s Anjers hebt gegeven. Grote kans dat als je in Google zoekt op de naam van je bedrijf (Anja’s Anjers in dit geval), jij bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. Google zal tenslotte niet veel andere sites vinden die beter antwoord geven op de vraag van iemand die in de zoekmachine naar Anja’s Anjers zoekt dan jij.

Waarschijnlijk komt je vermelding in de telefoongids ook naar boven. Of in een artikel dat bij de opening van je winkel in de krant is verschenen. Langs welke weg dan ook: jouw website zal bovenaan verschijnen.

Maar wat als je zoekt naar "bloemist Amsterdam"? Verschijnt Anja’s Anjers dan nog steeds in de top van de zoekresultaten? Of worden andere bloemisten beter gevonden?

Zoekwoorden & zoekopdrachten

Dat wat iemand intypt in Google noemen wij het zoekwoord of de zoekopdracht. Uiteindelijk wil je natuurlijk niet alleen gevonden worden op mensen die zoeken op de naam van je bedrijf. Je wilt vooral mensen bereiken die zoeken naar wat jij aanbiedt. Dit zijn de nieuwe klanten waarmee jij je huidige klantenbestand kan uitbreiden.

Zoekwoord

Hoe kies je het juiste zoekwoord?

We noemen het woord (of de combinatie van woorden) waarop jij gevonden wilt worden het zoekwoord of de zoekopdracht. In het geval van Anja’s Anjers kan dat de naam van haar bedrijf zijn, maar juist ook “bloemist Amsterdam”, “boeket kopen” en “goedkope bloemen” zijn.

Zoekwoordenonderzoek

Je kunt natuurlijk zelf een lijst samenstellen van zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, maar de SEO specialisten van Diversions pakken het anders aan.

Als we nadenken over de perfecte serie zoekwoorden voor jouw website, dan beginnen we met de meest logische zoekwoorden die bij ons opkomen. Daarna komt de stap waar echt het verschil wordt gemaakt: het zoekwoordenonderzoek.

Bij zo'n onderzoek gaan we verder dan onze eigen ingevingen en onderzoeken wij op welke woorden jouw potentiële klanten daadwerkelijk zoeken. Zoeken ze bijvoorbeeld op "bloemist"? Of gebruiken ze het woord "bloemenwinkel"? Daar stoppen we echter niet.

Het is natuurlijk één ding om te weten welke woorden je klanten gebruiken. Het is vervolgens ook belangrijk om te onderzoeken welke woorden kansrijk zijn. Je kunt kiezen voor een zoekwoord wat veel in Google wordt ingetoetst, maar wat als de concurrentie moordend is? Dan is het vaak beter om een ander zoekwoord te kiezen. Als jij rechts gaat waar de concurrentie links gaat, dan is de kans dat je opvalt en effectief bent groter.

Wat Diversions voor je kan doen

Zoek je de zoekwoorden en zoekopdrachten waarmee je echt meer groei bereikt? Wij adviseren je graag!

Plan direct een vrijblijvende kennismakingsafspraak.

Wat is jouw schijf van 5?

schrijfv5-2

Onze experts geven je vijf gratis online groeitips.

 

Gratis groeitips