Organisch en betaald zoekverkeer Verbeter je vindbaarheid en effectiviteit

Wil je meer bezoekers op je website? Wij helpen startups, groeibriljanten én gevestigde namen om te groeien met organisch en betaald zoekverkeer.

Vertel ons wat jouw startpunt is. Dan sturen wij je een
analyse van je site + groei-inspiratie.

Wat zijn mijn vindbaarheidskansen?

Organisch en betaald zoekverkeer: wat is het verschil?

Zoek je in Google, dan krijg je verschillende soorten resultaten. Je ziet vaak eerst een lijstje met drie over vier resultaten waarbij vermeld staat dat het om advertenties gaat (voor de link staat “adv”) en vervolgens een "gewone" lijst met zoekresultaten.

Daarnaast staan er ook onderaan de pagina soms een aantal links waarbij aangegeven wordt dat het om advertenties gaat.

betaald vs onbetaald verkeer

SEA (betaald) versus SEO (organisch)

Bij de Google advertenties (adwords) betaalt de adverteerder voor elke persoon die op de advertentie klikt. We noemen dit dus ook wel betaald verkeer. Als we het hebben over organisch verkeer dan hebben we het over de mensen die klikken op de andere linkjes die Google voorschotelt. De effectiviteit hiervan kun je beïnvloeden met SEO marketing.

Google stelt de lijst met resultaten samen waarvan wordt verwacht dat deze aansluit bij de zoekvraag.

Tussen organisch & betaald

Als we het hebben over Search Engine Optimisation (SEO), dan hebben we het over de organische zoekresultaten in Google. Als we als specialist jouw website optimaliseren voor zoekmachines, dan doen we dat om meer organisch verkeer naar je website te krijgen. Het doel is dan dat jij het eerste zoekresultaat - na de betaalde zoekresultaten - bent.

Met zoekmachine optimalisatie oefen je geen invloed uit op de betaalde advertenties. Als je ook betaald verkeer naar je website wil krijgen, dan hebben we het over Search Engine Advertising (SEA). Bij dit spel draait alles om je relevantie (sluit je informatie aan bij de zoekvraag) en het geld dat je te besteden hebt.

De juiste mix

Doe je er nu goed aan in te zetten op organisch of betaald zoekverkeer? Dat verschilt. Er is bijna geen online markt meer waar weinig concurrenten zijn. Het is zaak je eigen plek te veroveren.

Bij Diversions starten we met het maken van analyses om de beste marktkansen te ontdekken. We brengen het concurrentieveld in kaart. Houden je eigen startpositie tegen het licht. En stippelen aan de hand daarvan een groeistrategie uit.

We maken tijdens ons werk gebruik van de beste tools in de markt. Bij ons profiteer je van de inzichten uit oa Semrush, Textmetrics en de kracht van een marketing automation tools als Sendinblue.

Deze krachtige tools gecombineerd met onze jarenlange ervaring staan garant voor de beste resultaten.

 

Tijd voor groei

Zoek je de juiste balans tussen betaald en onbetaald zoekverkeer? Wij adviseren je graag!

Plan een vrijblijvende kennismakingsafspraak of bel: 055 20 32 193.

In het kort

Wat is organisch zoekverkeer?

Binnen zoekmachines onderscheiden we betaalde en onbetaalde zoekresultaten. De stroom bezoekers die je werft via onbetaalde zoekopdrachten noemen we “organisch zoekverkeer”.

Hoe kom je organisch hoog in Google?

Veel organisaties richten zich op de werving van organische bezoeken via Google. Om zelf hoog te scoren, is het verstandig een goed zoekmachine optimalisatieplan op te stellen. Dit wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd.

Waar vind ik organisch verkeer in Google Analytics?

Ga naar Acquisite > Campagnes > Organische zoekwoorden. Helaas geeft dit rapport alleen inzicht in aantallen bezoekers. Wil je weten welke zoekopdrachten leiden naar je site, koppel Analytics dan met Search Console.

Hoe kan ik trends in organisch zoekverkeer volgen?

Er zijn verschillende tools die je hierbij kunnen helpen. Variërend van Search Console tot Ubersuggest. Lees onze blog over drie gratis ranking tools en oordeel welke oplossing het beste bij je past.