Organisch en betaald zoekverkeer: wat is het verschil?

Als je in Google iets zoekt dan krijg je over het algemeen twee verschillende soorten resultaten. Je ziet vaak eerst een lijstje met drie over vier resultaten waarbij vermeld staat dat het om advertenties gaat (voor de link staat “adv”) en vervolgens een gewone lijst met zoekresultaten.

Daarnaast staan er ook onderaan de pagina soms een aantal links waarbij aangegeven wordt dat het om advertenties gaat.

betaald vs onbetaald verkeer

SEA (betaald) versus SEO (organisch)

Bij deze Google advertenties (adwords) betaalt de adverteerder voor elke persoon die op de advertentie klikt. We noemen dit dus ook wel betaald verkeer. Als we het hebben over organisch verkeer dan hebben we het over de mensen die klikken op de andere linkjes die Google voorschotelt. Dit kun je beïnvloeden met SEO marketing.

De lijst met resultaten die Google samenstelt waarvan ze verwachten dat die aansluiten bij de zoekvraag. Dus als je op je website organisch verkeer hebt, dan is dat afkomstig van mensen die in Google iets gezocht hebben en dan niet op advertenties hebben geklikt, maar op de aanbevelingen van Google.

Tussen organisch & betaald

Als we het hebben over Search Engine Optimisation (SEO), dan hebben we het over deze laatste groep met resultaten in Google. Als we als specialist jouw website optimaliseren voor zoekmachines, dan doen we dat om meer organisch verkeer naar je website te krijgen. Het doel is dan dat jij het eerste zoekresultaat na de betaalde zoekresultaten bent.

Met zoekmachine optimalisatie oefen je geen invloed uit op de betaalde advertenties. Als je ook betaald verkeer naar je website wil krijgen, dan hebben we het over Search Engine Advertising (SEA).

Wat Diversions voor je kan doen

Zoek je de juiste balans tussen betaald en onbetaald zoekverkeer? Wij adviseren je graag!

Plan direct een vrijblijvende kennismakingsafspraak.

Wat is jouw schijf van 5?

schrijfv5-2

Onze experts geven je vijf gratis online groeitips.

 

Gratis groeitips