Wij werken oa voor

Home » Blog » SEO » SEO & Corona

Je weet hoe we denken over SEO: vindbaar zijn is leuk. Maar het krijgt pas waarde als het bijdraagt aan je verkoopresultaat. Zeker in tijden van onzekerheid. Daarom geven we je nu een aantal tips die je met de Corona-crisis in het achterhoofd kunt houden. Doe er je voordeel mee! 

1 Pas op met Corona updates

Het is logisch dat je op je site een melding over Corona wilt plaatsen. Wellicht loopt je dienstverlening anders dan normaal. Of ga je op een andere manier om met fysieke afspraken. Prima informatie om te delen. 

Let er wel op dat deze Corona updates niet je rankings in Google beïnvloeden. We zien nu sites waar complete tekstblokken de ‘normale’ content overschrijven. Dit kan een behoorlijk negatieve impact hebben op je vindbaarheid.  

SEO & Corona
Wat is de intentie van een bezoeker:
directe wens tot aankoop af even afwachten?

Hoe dan wel? Schrijf een korte Corona-update of plaats (als je echt meer wilt vertellen) een duidelijke verwijzing naar een pagina waar je alle informatie beschikbaar stelt. Zo informeer je je bezoekers op een goede manier. Zonder je verworven SEO marketing resultaten te ondermijnen.

2. Wat is de intentie van je bezoeker?

Misschien krijg je ze zelf ook aan de lijn: verkopers die nu tijd hebben om te bellen. En daarom je met enig aandringen willen overtuigen ‘juist nu’ een product af te nemen. Zo agressief zijn doet in deze tijd meer kwaad dan goed: in veel markten kijken klanten even de kat uit de boom. De drempel om te kopen of contact te zoeken is hoger dan normaal. 

Maar… ook nu zijn er mensen die wél actief op zoek zijn naar oplossingen. Hoe herken je nu wie je proactief kunt benaderen en wie je beter even de ruimte kunt laten om te oriënteren?

In Search Console ontdek je eenvoudig welke zoekopdrachten op dit moment leiden naar je best bezochte pagina’s. Schat zelf in: achter welke zoekopdracht zit een directe aankoopintentie? Stuur daar op je gebruikelijke manier naar aankoop of contact. 

Zoekopdrachten per pagina
Kies in Search Console een pagina en klik vervolgens op > zoekopdrachten:
nu zie je met welke intentie bezoekers op je pagina komen.

Lijkt een zoekopdracht meer oriënterend? Probeer dan tijd te kopen. Bied bijvoorbeeld een digitaal ebook of brochure aan en verzamel zo contactinformatie. Op een later tijdstip – als de Corona perikelen geluwd zijn – kun je dan alsnog verleiden tot conversie.

3 Het onderhoud waar je nooit aan toe komt

Hebben jij en je collega’s nu meer tijd dan anders? Dan loont het de moeite om oude artikelen door te lopen en een update door te voeren

Het zijn klussen waar je zelden aan toekomt, maar die wel van grote waarde zijn. Google waardeert ververste content minstens zo goed als een nieuw artikel.

Heb je tijd om daar nu in te investeren, dan is dat een absolute aanrader. .

Maak er maatwerk van

Bedenk dat we in dit artikel alleen algemene tips kunnen geven. Maar de Corona impact verschilt per bedrijf zoals je in de illustratie ziet. De één groeit als nooit tevoren. De ander zit echt in zwaar weer. 

Omzetstijging door Corona
De invloed van Corona op de omzet van de webwinkel van één van onze klanten.

Weeg zelf wat jouw belangrijkste aandachtspunten zijn. En wil je dat we met je meedenken? Dan plannen we graag een vrijblijvende afspraak is. Per video call. Wel zo praktisch.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"SEO zie ik als een winstgevend, doorlopend marktonderzoek. Zoekopdrachten bieden onmisbare informatie over de markt en klantmotieven."

Meest gelezen

Hulp bij SEO?

Wij helpen je vindbaarheid & online resultaat te verbeteren. 

Start de SEO Quickscan

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

seo diensten

SEO diensten die bouwen aan je online succes

search console

Search console van Google: onmisbaar

Google Search Console

Basic SEO: koppel Search Console aan Analytics

google ranking

Je Google rankings meten? Kies uit drie gratis tools