Hoe het werkt
Kies: welke zoekwoorden wil je optimaliseren?
Bekijk wat het zoekvolume is per zoekwoord
Bijvoorbeeld met search console
Check wat je huidige ranking is
Hoe? Lees ons artikel.
Bekijk wat een plek winst in de rankings je oplevert
De calculator toont het direct
Over de calculator
Met onze rekentool ontdek je snel de waarde van SEO marketing.
Onze tool maakte oorspronkelijk gebruik van de data van de website Advancedwebranking.com. In 2020 hebben we een update doorgevoerd met behulp van de data van Backlinko. Hier vonden we de meest recente data over klikratio’s in relatie tot je Google rankings.
In de grafiek zie je de cijfers van 2020, gebaseerd op niet minder dan 5 miljoen onderzochte keywords bij meer dan 870.000 webpagina's.
Stel: je hebt een zoekopdracht waarbij je nu op positie 10 in Google staat. Op zich geen slechte score. Hoeveel winst behaal je dan wanneer je investeert om op bijvoorbeeld positie 3 uit te komen? Test het met de SEO Waarde Calculator.
En wil je hulp bij het verbeteren van je rankings? Als SEO specialist helpen we je graag. Ontdek alle mogelijkheden!
Meest gestelde vragen
Er zijn veel spelers op de SEO-markt. Sommigen bieden hun diensten voor een paar tientjes per maand. Anderen starten pas bij € 3.000 +. Wat is nu reëel?
Bedenk dat SEO per markt verschilt. Bij sommige thema’s (oa verzekeringen en reizen) is de concurrentie enorm. Je hebt daar veel tijd en bijbehorend budget nodig om de top te bereiken. Soms valt de concurrentie mee: dan kan je vanuit een goede basis al veel bereiken.
Twee tips: goedkoop is duurkoop. Je hebt niets aan een lage prijs als het geen effect heeft. Tip twee: vergelijk met de kosten van Adwords. Als je weet wat de klikprijs per zoekwoord is, dan kun je ook inschatten wat de waarde van een SEO-programma moet zijn.
Op de markt zijn veel tools die je helpen goede keywords te vinden. Varierend van de keyword tool van Google Adwords tot gespecialiseerde SEO-programma’s. Ze geven je inzicht in zoekvolumes en (soms) concurrentie. Bepaal zelf altijd welke keywords de beste kans op conversie bieden. Daar schuilt nu eenmaal de echte waarde van SEO.
Bij SEO zet in op organische groei. Je creëert dus waarde voor de lange lange termijn. Deze waarde kun je uitdrukken in klikprijzen of conversies.
Klikprijzen zijn eenvoudig te monitoren. Kijk wat de prijs is van een keyword in Adwords. Kijk hoeveel SEO-bezoekers je krijgt op deze zoekterm. Bezoekers x klikprijs = de SEO waarde.
Nu levert een bezoeker meer of minder helaas niet direct geld op. Daarom is het beter te kijken naar conversies. Weet je de winstmarge van je product? Of kun je aangeven hoeveel waarde een lead heeft? Reken dan uit hoeveel conversies x waarde je SEO-bezoekersstroom heeft opgeleverd.
Goede SEO bestaat uit een mix van taken. Soms kijk je naar techniek, copywriting, linkbuilding, strategie & analyse etc. Niet ieder “ambacht” is even duur. Prijzen van professionals variëren van € 40 tot € 120 per uur. Praat daarom met je bureau over de slimme inzet van beschikbare middelen.