Rich content: onderscheid je van de massa

Wij werken oa voor:

Home » Blog » contentmarketing » Rich content: onderscheid je van de massa

Overdaad: het is de vloek van contentmarketing. Hoeveel blogs, video’s en social updates kan een mens aan? De concurrentie om de aandacht van het publiek is moordend. Met rich content onderscheid je je van de massa concurrenten. Maar hoe creëer je rich content?

Een probleem bij veel marketingactiviteiten is dat ze zielloos lijken. Content wordt geproduceerd omdat de contentplanning het voorschrijft. Niet meer. Niet minder. Dat is jammer. Want als je werkt aan de hand van een goede contentmarketing strategie, dan bereik je aanzienlijk betere resultaten. Zowel op het terrein van bereik als engagement.


Rich content:
Nederland – Provincies

Eenvoudig voorbeeld van rich content: de verborgen informatie verschijnt bij mouse-over.

Heatmaps tonen aan dat hiermee de aandacht voor de illustratie met meer dan 75% toeneemt.

Wat wil je lezer bereiken?

Kernvraag is altijd: wat wil mijn lezer bereiken? De neiging
bestaat om vanuit jezelf te redeneren. Je hebt doelstellingen. Het is logisch
content daar omheen te bouwen toch?

Maar lezers zijn lang niet altijd klaar om nu al te kopen, contact op te nemen of informatie aan te vragen. Volg je de customer journey, dan zie je dat je publiek vaak eerst enkele denkstappen moet hebben gemaakt om je aanbod echt interessant te vinden.

De kracht van empowerment

Juist in deze fase is rich content van waarde. Je bezoekers
hoeven niet langer te lezen wat de waarde van je aanbod is. Nee, ze kunnen het
zelf ontdekken:

Voorbeelden genoeg. Denk aan:

Al deze vormen hebben één ding gemeen. Je framet een verhaal zoals je zelf wilt. Maar de lezer zelf is aan zet om deze informatie te ontdekken. Dat geeft mensen het gevoel van controle: empowerment. Het is een gevoel dat mensen zeer waarderen en dat actief bijdraagt aan het behalen van je business doelstellingen.

Rich content en SEO

Zeker in het verleden werd nogal eens aangenomen dat rich
content en SEO niet samengaan. Zoekmachines waren tekstgericht. Een illustratie
zou slechts beperkt bijdragen aan het verbeteren van je vindbaarheid. Hetzelfde
geldt voor video’s.

In onze ervaring met SEO marketing blijkt echter het tegenovergestelde. Rich content vormt een geweldig argument bij het werven van backlinks. Bovendien verhoogt het de tevredenheid van bezoekers, en verlaagt het dus bouncepercentages. Google geeft je hier weer betere rankings voor terug.

Experimenteren en leren

Rich content kun je op verschillende manieren vormgeven. Het
is slim daarmee te testen. Iedere doelgroep heeft eigen kenmerken. Wat goed
werkt in markt A hoeft niet succesvol te zijn in markt B.

rich content ab test

Rich content kun je op verschillende manieren vormgeven. Het is slim daarmee te testen. Iedere doelgroep heeft eigen kenmerken. Wat goed werkt in markt A hoeft niet succesvol te zijn in markt B.

Ontdek wat voor jou het beste werkt. Bij rich content gaat het niet om de hoeveelheid, maar om de kwaliteit. We hebben cases waarbij één nieuw element zorgde voor een duurzame bezoekersstijging van > 5.000 per maand en een verdubbeling van leads.

Wil je daar meer over weten? Neem even contact met ons op. We helpen je graag om rich content relevant en effectief voor je organisatie in te zetten. Bel: 055 20 32 193


Rich content: een stukje geschiedenis

Zo rond de eeuwwisseling was het tekst, tekst, tekst wat het
internet domineerde. Het was technisch nog niet zo eenvoudig om fraaie websites
te creëren. En de beperkte internetsnelheid dwong aanbieders ertoe voorzichtig
om te gaan met afbeeldingen, video’s etc.

Het is in deze periode dat de term “rich content” voor het eerst werd gedeeld. Je leest het nog op websites als iAdvize.com : “rijk” had toen nog de betekenis van het combineren van verschillende contentvormen.

Het “rich” karakter van toen is de standaard van vandaag.
Tekst, video en afbeeldingen worden als vanzelfsprekend gecombineerd. Nu draait
rich content vooral om het toevoegen van extra’s aan deze content. Met name
interactie zorgt ervoor dat je met content echt kunt verrassen.


In het kort

Wat is rich content?

De oude definitie van rich content is: content waarbij mediaformaten (geluid, afbeeldingen, video) op hetzelfde moment woden gebruikt. Dit is nu zo vanzelfsprekend geworden dat de betekenis van rich content kantelt. Het draait nu met name om de combinatie van contentvormen in relatie tot interactie.

Wat maakt rich content effectief?

Bezoekers worden graag verrast. Rich content daagt mensen uit zelf actief aan de slag te gaan met jouw informatie. Daarmee verlaag je meetbaar de drempel tot conversie, zoals “contact opnemen” of “aankoop”.

Wat zijn voorbeelden van rich content?

Het gaat om de combinatie van een “mediaformaat/vorm” met “interactie”. Denk aan online testen, calculators, interactieve afbeeldingen, online magazines en interactieve video’s. Zoek altijd de vorm die echt iets toevoegt aan het verhaal dat je wilt vertellen.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Het mooiste van contentmarketing is dat je groeit door jezelf te zijn. Geen trucjes. Geen valse beloften. Maar bewijzen dat je staat voor je werk."

Meest gelezen

De weg naar groei

Wij maken van contentmarketing een motor voor groei. Weten hoe?

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

rich content

Rich content en interactieve afbeeldingen

homepage sliders: doen of niet?

Rich content: plaats een calculator op je site

contentrecycling

Content recycling: omdat nieuw niet altijd beter is

homepage sliders: doen of niet?

Homepage optimalisatie: sliders gebruiken of niet?