Rich content en interactieve afbeeldingen

Wij werken oa voor:

Home » Blog » contentmarketing » rich content » Rich content en interactieve afbeeldingen

Het is jammer maar waar: veel blogs zijn vrij voorspelbaar. Er verschijnen goed geschreven teksten. Fotootje van Pexels of Pixabay erbij. En na een week verschijnt het volgende artikel. Dat kan anders! Maak de stap van “content” naar “rich content”. Bijvoorbeeld met interactieve afbeeldingen.

We horen het vaak: een beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Kijk naar de heatmaps van je site: niet zelden zijn het de afbeeldingen die veel mouse-overs en kliks verdienen.

Maar hoe waardevol is dat als het verder niet leidt tot actie? Je maakt je contentmarketing krachtiger als je foto’s en illustraties rijker maakt. Dit kan door interactie toe te voegen. Het is het geheim van rich content.

Interactie met hotspots

Met afbeeldingen kun je op verschillende manieren een compleet verhaal vertellen. Dit doe je door gelaagdheid aan je bestanden toe te voegen. Het is de interactie van de bezoeker die de verschillende lagen activeert.

Meest gebruikt zijn image hotspots. Dit zijn mini-buttons die aangeven dat er informatie in een afbeelding verscholen zit.

Nieuwsgierige bezoekers lopen vaak de verschillende buttons af: zo heb je een prima middel op bijvoorbeeld USP’s onder de aandacht te brengen. Zie bijvoorbeeld dit voorbeeld van Wout.eu – aanbieder van indoor bomen.

Before/after interactieve afbeeldingen

Een andere mooie manier om je bezoeker tot actie uit te dagen is de before/after techniek. Met behulp van een slider kun je wisselen tussen verschillende beelden. Door met dit gegeven te spelen, creëer je verrassende effecten.

Een mooi, functioneel voorbeeld vind je bij Shortpixel. https://shortpixel.com/ Hier wordt getoond hoe weinig kwaliteit je inboet wanneer je deze plugin voor image compressie gebruikt.

Ander voorbeeld: ons werk voor het Nederlands Albert Schweitzer Fonds. Bij een crowdfunding actie wilden we in beeld brengen hoe je de reis van twee jonge gezondheidspioniers van Nederland naar Afrika mogelijk kunt maken. Beide voorbeelden zie je in de video.

Interactieve kaarten

Wil je een stap verder gaan? Dan zijn interactieve kaarten een geweldige optie. Je kunt hiermee tot in detail aangeven welke onderdelen van je image een interactie op moeten roepen. Zo wek je landkaarten, kantoorcomplexen (wat is verhuurd / wat niet) en productpresentaties eenvoudig tot leven.

De interactie beperkt zich niet tot het tonen van een verborgen layer. Het is ook mogelijk te verwijzen naar bijv. video’s of andere pagina’s. Zo gebruik je illustraties als waardevolle navigatie component.

Bekijk het voorbeeld

We hebben hier een eenvoudig voorbeeld van een interactieve kaart van Nederland.

Heatmaps tonen aan hoe sterk het effect is van dit soort animaties.

Veel bezoekers worden verleid om verschillende provincies te “onthullen”.

Zelf aan de slag?

Interactieve afbeeldingen zien we nog relatief weinig. Dat maakt dat je er extra attentiewaarde mee kunt verdienen. De techniek is goedkoop. Kijk bijvoorbeeld naar Genially of H5P. Maar focus niet alleen op techniek: het gaat er vooral om dat je een sterk concept bedenkt en dit op praktische wijze vormgeeft.

Er zijn vele vormen van rich content. Bij Diversions helpen we je graag de oplossing te kiezen die bij jouw organisatie past. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie: 055 20 32 193.

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Het mooiste van contentmarketing is dat je groeit door jezelf te zijn. Geen trucjes. Geen valse beloften. Maar bewijzen dat je staat voor je werk."

Meest gelezen

De weg naar groei

Wij maken van contentmarketing een motor voor groei. Weten hoe?

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

homepage sliders: doen of niet?

Rich content: plaats een calculator op je site

rich content

Rich content: onderscheid je van de massa

contentrecycling

Content recycling: omdat nieuw niet altijd beter is

homepage sliders: doen of niet?

Homepage optimalisatie: sliders gebruiken of niet?