Optimaliseer je landingspagina in drie stappen

landingspagina optimaliserenIedere website eigenaar krijgt ermee te maken. Je investeert in de vindbaarheid van je site, zet je beste beentje voor op social media en maakt werk van online campagnes. Maar het rendement uit al die inspanningen is nog niet zoals je had gehoopt. Hoe zorg je ervoor dat de bezoekers die je weten te vinden veranderen in klanten? Een belangrijke kans op verbetering schuilt in de landingspagina. In dit artikel zetten we drie basistips op een rij die je helpen de effectiviteit van je landingspagina’s te verhogen.

Waarom deze drie stappen? Omdat ze in onze ervaringen direct effect hebben op zo goed als iedere landingspagina: ongeacht of het nu gaat om een homepage, blog of campagnepagina. Lees mee en bedenk wat je op jouw website kunt verbeteren.

Stap 1: de Eerste Indruk Toets

Welk gevoel laat je website bij bezoekers achter? Wanneer je site veel vragen oproept, dan is de kans op conversie klein. Bedenk vooral dat wat voor jou vanzelfsprekend is (“mensen weten toch dat we verzekeringen verkopen?”) niet voor iedereen duidelijk hoeft te zijn. Besteed daarom extra aandacht aan de volgende vragen:

  • Is duidelijk wie de informatie aanbiedt?
  • Voor wie is de informatie bedoeld?
  • Wat bied je bezoekers aan?
  • Welke keuzes hebben bezoekers: wat is voor hen een logisch vervolg?

Op ieder device

Bezoekers moeten deze vragen kunnen beantwoorden na de eerste seconden van hun websitebezoek. Dat is minder makkelijk dan het lijkt. Een landingspagina kan bijvoorbeeld helder en overtuigend zijn op desktop of tablet, maar een povere indruk maken op een smartphone.

Toets daarom de belangrijkste pagina’s van je website standaard op verschillende devices. Een online testtool als Screenfly kan je hierbij helpen.

Tip: laat niet alleen de maker van een webpagina de Eerste Indruk Toets uitvoeren. Vraag altijd een collega mee te kijken en denken.

Werkt je website correct op alle devices?

Stap 2: lezen & scannen

Vanzelfsprekend denk je scherp na over de manier waarop je jouw diensten in de etalage zet. Woorden worden gewikt en gewogen. Toelichtingen met zorg geschreven. Zodat iedere bezoeker alles te weten kan komen dat voor hem of haar van belang is. Maar helaas…

Websitebezoekers blijken zelden nauwkeurige lezers te zijn. Bekijk maar eens een website recording van Mouseflow: bezoekers vliegen in hoog tempo door je webpagina heen. Bekijken tekstkoppen en illustraties vluchtig, en zijn niet zelden al weg geklikt voor er ook maar twee regels gelezen zijn. Dat is niet erg. Maar het is wel heel belangrijk dat je met deze wetenschap rekening houdt.

Een paar punten om goed op te letten:

  • Voorkom lastig taalgebruik. Hou de informatie toegankelijk voor iedere bezoeker.
  • Daag je lezer uit met verrassende tussenkoppen. Stel bijvoorbeeld een vraag die pas in de onderliggende tekst wordt beantwoord.
  • Let op de opmaak. Kies een letterype dat voldoende groot is en maak links en tussenkoppen duidelijk herkenbaar.
  • Goede afbeeldingen en illustraties kunnen je verhaal meer kracht geven.
  • Maak alinea’s niet te lang. Een massief tekstblok schrikt bezoekers af.

De concurrentie op internet is moordend. De kans dat andere site dezelfde informatie bieden als jij is groot. Zorg er daarom extra voor dat er geen reden is om naar een concurrent over te stappen!

Stap 3: hoe sterk is je call to action?

Goed: je hebt je bezoeker nu duidelijk laten zien wie je bent en waar je voor staat. Je hebt je landingspage zo vormgegeven dat het prettig is om te bekijken en lezen. Dan is het hoog tijd voor het aandachtspunt waarmee je bezoekers echt in beweging kunt krijgen: de call to action (CTA).

Bij de oproep tot actie gaat het nogal eens mis. Soms vergeten schrijvers bij een prachtige blogpost simpelweg te vermelden welke diensten ze kunnen bieden. Dat gebeurt vanuit het idee: “als mensen mijn expertise ontdekken, dan nemen ze zelf contact op”. In sommige gevallen zal dit zeker het geval zijn, maar waarom zou je bezoekers niet helpen door de stap om contact op te nemen zo eenvoudig en concreet mogelijk te maken?

Tegenover bescheidenheid staat overdaad. Sommige pagina’s staan zo vol CTA’s dat een bezoeker moeite krijgt om te beslissen. Abonneren op een nieuwsbrief, demo aanvragen, rapportages downloaden, afspraak maken… het kunnen stuk voor stuk goede call to actions zijn. Maar plaats ze niet allemaal op dezelfde landingspagina.

Twijfel je aan dit advies? Bekijk dan eens deze TED-talk over de paradox of choice. De boodschap is duidelijk: beperk het aantal keuzes voor bezoekers en beperk de afleiding daar omheen.

De bonustip

Een belangrijke bonustip tot slot: gebruik bij het optimaliseren van je landingpage de juiste data. Vaak wordt bij landingspagina’s de bouncerate als leidende statistiek gebruikt, maar kijk vooral naar je overall conversie.

Soms kun je er beter voor kiezen een kleine groep bezoekers recht in het hart te raken, dan te proberen een groot publiek te vermaken. Een voorbeeld.

Een advocaat merkte dat veel bezoekers op zijn website niet geïnteresseerd waren in zijn diensten, maar puur zochten naar een uitleg van verschillende wetten. Hij was blij met de bezoekersaantallen, maar de omzet bleef uit.

landingspagina optimaliserenConversie optimalisatie bleek de sleutel tot succes. In plaats van te starten met het bieden van informatie, plaatsten we een formulier waarin gevraagd werd naar de specifieke situatie van de bezoeker. Veel informatiezoekers haakten af in deze stap: de bouncerate steeg duidelijk. Maar wat ook steeg was de conversie: het aantal contactaanvragen en bijbehorende omzet nam met meer dan 300% toe!

Schrik dus niet als een aanscherping van je landingspagina propositie niet voor iedere bezoeker waardevol blijkt te zijn.

 

propositie ontwerpWil je hulp bij het optimaliseren van je landingspagina's? Maak dan kennis met ons conversie optimalisatie programma. Tijdens een afspraak of videocall tonen we graag de mogelijkheden voor jouw website.