Meet je SEO succes met Google Analytics

Besteed je veel aandacht aan de vindbaarheid van je website? Terecht! SEO kost je de nodige inspanning, maar de opbrengsten zijn waardevol en duurzaam. Het duurt alleen even voor de vruchten van je werk zichtbaar zijn. In deze post zetten we een aantal manieren op een rij waarmee je SEO succes zichtbaar kunt maken in Google Analytics.

We gaan er even van uit dat je Google Analytics (GA) hebt geïnstalleerd op je website. Is dat nog niet het geval? Kijk dan even naar de uitleg van Google zelf. Op deze plek gaan we verder met de tips voor SEO  monitoring.

1)      Koppel Search Console

We hebben er al eerder over geschreven op deze site: als je webeigenaar bent, dan kun je niet zonder Google Search Console. Op deze plek krijg je inzicht in het technisch functioneren van je site. Maar – misschien wel belangrijker -  je krijgt ook inzicht in het aantal keren dat je site in zoekresultaten wordt getoond.

Steeds apart inloggen op Analytics en Search Console is niet handig. Combineer daarom alle gegevens in je analytics-account. Zo krijg je alle informatie op 1 plek beschikbaar.

Search console bied je een schat aan informatie

2. Isoleer SEO verkeer in je analyse

Het gedrag van verschillende soorten bezoekers verschilt sterk. Social bezoekers zijn niet altijd even actiegericht, maar komen vaak terug. Campagnebezoekers hebben vaak interesse in een specifiek onderwerp: ze verdiepen zich erin en vertrekken snel daarna. Maar hoe ziet het gedrag van je SEO-bezoekers eruit?

De beste manier om dit te checken is door je bezoekers te filteren. Met een paar kliks krijg je statistieken die 100% SEO-based zijn. Daardoor leveren ze een schat aan informatie. Je ontdekt welke pagina’s het best bezocht zijn, hoe lang de bezoekers op je site verblijven, wat het bounce-percentage is etc. Allemaal data die je kunt gebruiken om de effectiviteit van je online vindbaarheid te verbeteren.

 

3. SEO sturen op snelheid

Hoe sneller je website, hoe groter de kans dat je een goede positie in de zoekresultaten verdient. Google beloont snelle websites. Net zoals ze trage sites een stapje terug zet. Het is als webeigenaar dus van belang te weten hoe snel je website is. Overall, maar ook per pagina.

Google Analytics heeft je hier een helder inzicht in. Ga naar “gedrag”en kies daar voor “page timing “ in het onderdeel “sitesnelheid”. Je ziet direct een overzicht van bovengemiddeld snelle, maar ook trage pagina’s. Het is een directe actielijst om verbeteringen door te voeren.

Handig overzicht: welke pagina's verdienen aandacht?

4. Geen SEO zonder doel

Te vaak zien we nog dat Google Analytics gebruikt wordt zonder dat doelen zijn ingesteld. Dat is jammer. Door een doel te koppelen aan je data (bijv. het invullen van een contactformulier of registreren van een verkoop) wordt het veel eenvoudiger de effectiviteit van je werkzaamheden in beeld te brengen.

GA toont je niet alleen hoe vaak een doel is bereikt. Je kunt ook snel herleiden wat de bronnen zijn geweest voor de behaalde doelen. Is het de adwords-campagne die je bedrijfsresultaat omhoog stuwt? Of is het rendement van SEO-bezoekers beter?

Verkoop je producten? Dan kun je de waarde per conversie eenvoudig koppelen aan de daadwerkelijke waarde van een bestelling. Bij bijvoorbeeld informatie-aanvragen is dat lastiger. Bedenk wat het je waard is om in contact te komen met een nieuwe klant. Deze waarde kun je eenvoudig zelf instellen per doel in Google Analytics. Doe je dat, dan rekent Google direct de waarde per SEO-bezoek op je site uit.

5. Dashboard: alle informatie bij elkaar

“Al die data: hoe houd ik het overzicht?” is een veel gehoorde vraag. Het antwoord is eenvoudig: werk met dashboards. Een standaard oplossing van Google Analytics waarmee je snel relevante data kunt bundelen.

Wanneer je door Google Analytics klikt, kun je vrijwel altijd gebruik maken van de button “toevoegen aan dashboard”.  Doe je dit consequent aan een dashboard met bijvoorbeeld de naam “SEO” dan bouw je stapsgewijs een handig totaaloverzicht op. Je kunt bij de dashboards ook instellen om bijvoorbeeld 1 x per week een rapportage naar je te laten mailen.

Wil je nu meer? Bijvoorbeeld door niet alleen de prestaties van je website, maar bijvoorbeeld ook van Facebook en je e-mails te bundelen in een dashboard? Lees dan eens onze post over KPI dashboards. Er is heel veel mogelijk.

 

propositie ontwerpDit waren onze vijf tips om beter inzicht te krijgen in het rendement van je SEO-activiteiten.

Wil je meer over dit onderwerp weten, neem dan even contact met ons op. We helpen je graag. Niet alleen om te groeien met SEO. Maar ook om de resultaten tastbaar te maken.