KPI: gericht sturen op online resultaat

kpiEen website maak je nooit zomaar. Je hebt bijvoorbeeld het doel om nieuwe klanten via internet te bereiken of juist de band met je huidige klanten te versterken.

Je wilt naast je winkelpand ook online zichtbaar zijn of je bent juist alleen als webwinkel te vinden. Je wilt een website als online visitekaartje of als alternatief marketingmiddel. 

Welk doel je ook stelt, uiteindelijk wil je resultaten zien. En welke doelen stel je, hoe meet je die doelen en wat doe je met de resultaten? In dit artikel vertellen we je meer over Key Performance Indicators (KPI’s) en hoe ze jouw website kunnen ondersteunen.

KPI is de afkorting voor het Engelse Key Performance Indicator. In het Nederlands wordt er ook wel gesproken over “prestatie indicatoren”, “operationele doelstellingen” en “kritieke prestatie indicatoren”.

Prestatie indicatoren maak je aan de hand van de doelstellingen die je hebt op het gebied van de prestaties van je onderneming. Het is een vertaling van je doelstelling naar een meetbare variabele. Een kritieke prestatie indicator kan bijvoorbeeld zijn dat je wilt dat je website minstens x aantal nieuwe klanten oplevert en dat dit doel binnen x aantal maanden bereikt moet worden.

Daarbij is het advies om te kijken of je KPI voldoet aan het SMART-principe. Dit betekent dat de doelstelling eenduidig is (specifiek), het duidelijk is op welk moment het doel bereikt is (meetbaar), dat je doel acceptabel is voor zowel de doelgroep als het management (acceptabel), dat je doelstelling haalbaar is (realistisch) en dat je aangeeft wanneer je doelstelling bereikt moet zijn (tijdgebonden).

Tijd voor groei?

Deel je ambities en maak kennis met de mogelijkheden van Diversions.

Als je prestatie indicatoren vaststelt voor je website, dan kun je deze het beste meten aan de hand van Google Analytics. Deze tool geeft je inzicht over verschillende aspecten van je website en dus ook de mogelijkheid om doelen te stellen voor verschillende gebieden van je website. Je kunt bijvoorbeeld doelstellingen maken op het gebied van conversie, de tijd die een bezoeker op je website doorbrengt, welk apparaat iemand gebruikt om je website te bezoeken, de manier waarop iemand op jouw website terecht is gekomen, welke zoekwoorden iemand heeft gebruikt en het is zelfs mogelijk om doelstellingen te stellen aan de geografische afkomst van je bezoeker.

Dit laatste is bijvoorbeeld handig als je een lokaal bedrijf hebt en ook vooral gericht bent op lokale klanten. Dan zijn niet-lokale klanten mogelijkerwijs minder interessant.

Prestatie indicator: conversie

metenWat conversie is verschilt per website en doel van de desbetreffende website. De ene ondernemer spreekt van conversie als een bezoeker van de website zich inschrijft voor de nieuwsbrief, de andere ondernemer spreekt van conversie als er een product uit de webshop wordt aangeschaft en weer een andere ondernemer spreekt van conversie als er via het contactformulier een offerte wordt opgevraagd.

Uiteindelijk zal echter elke ondernemer met een website een conversie doelstelling kunnen formulieren. Of het nou gaat om het binden van klanten via een nieuwsbrief, het krijgen van nieuwe klanten via het contactformulier of het verleiden van een aankoop via de webshop.

Een prestatie indicator zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat: je wilt dat tien procent van de bezoekers zich aanmeldt voor je nieuwsbrief. Aan de hand van Google Analytics kan je zien hoeveel van je bezoekers dat op dit moment doet en kan je vervolgens ook bijhouden wat het effect is van veranderingen op je website. Helpt het bijvoorbeeld om je nieuwsbriefbutton een andere kleur te geven? Of onderaan elke blog een verwijzing naar je nieuwsbrief te maken?

Dergelijke kleine veranderingen kunnen grote veranderingen in het gedrag van je bezoekers tot gevolg hebben. En er dus ook voor zorgen dat bezoekers gaan doen wat jij in je doelstelling hebt vastgelegd. Dit is dus een gerichte vorm van website optimalisatie

Prestatie indicator: tijd op je site

tijdDe tijd die bezoekers op je website doorbrengen is om verschillende redenen belangrijk. Allereerst is de kans dat bezoekers een actie ondernemen die jij wenst groter, naarmate ze langer op je website verblijven. Ten tweede is de tijd die een bezoeker doorbrengt op je website een goede indicatie van hoe interessant zij jouw content vinden. En ten derde ziet Google het als mensen lang op jouw website verblijven. Als dit het geval is dan zullen zij jou hoger in de zoekresultaten tonen omdat je content interessant geacht wordt.

De tijd die bezoekers op je website doorbrengen kan dus een belangrijke prestatie indicator zijn ter ondersteuning van je doelstelling. Als je wilt dat bezoekers langer op je website blijven hangen, dan kun je bijvoorbeeld suggesties geven van andere artikelen die zij ook interessant vinden.

De motor voor groei van
Leefjepensioen.nl:

Leef je pensioen

Contentmarketing

Jaarlijks dubbele groeicijfers in een low interest markt.

Prestatie indicator: zoekwoorden

contentNieuwe klanten bereik je via verschillende kanalen. Een mooie manier om met je website nieuwe klanten te bereiken is door gebruik te maken van Google. Als mensen in Google zoeken op producten, diensten of andere zaken die jij levert, dan wil je dat jij zichtbaar wordt in de lijst met resultaten. Niet pas op pagina twee, maar direct bij de eerste drie resultaten. Deze resultaten ontvangen statistisch gezien namelijk de meeste bezoekers.

Je maakt een start met SEO door te onderzoeken welke zoekwoorden interessant zijn, te zorgen dat jij hier ook aandacht aan besteedt op je website (Google kan niet zelf bedenken dat je bepaalde diensten levert als je dat niet op je website benoemt) en dan in de gaten te houden of deze zoekwoorden ook resultaten opleveren. Je hoeft echter niet vanaf nul te beginnen. Je kan ook in Google Analytics onderzoeken welke zoekwoorden al bezoekers opleveren en deze zoekwoorden verder versterken.

Je kan daarom ook verschillende prestatie indicatoren aan een zoekwoord koppelen. Bijvoorbeeld dat je binnen x aantal maanden op pagina één wilt staan met een nieuw zoekwoord, het aantal bezoekers via een bestaand zoekwoord binnen x aantal maanden wil verdubbelen of de conversie van bezoekers via een bepaald zoekwoord wil vergroten.

Prestatie indicator: geografisch

worldSommige ondernemers maakt het niet uit waar de bezoekers van hun website vandaan komen, simpelweg omdat ze bijvoorbeeld een wereldwijde afzetmarkt hebben, maar vaker is het wel degelijk van belang waar je bezoekers vandaan komen. Je kunt met jouw onderneming bijvoorbeeld alleen lokale klanten bedienen of opereert landelijk maar niet buiten de landsgrenzen. Dan heb je niets aan bezoekers die buiten dat gebied vallen. Die zijn mooi voor je bezoekersaantallen, maar voor daadwerkelijke conversie zijn zij waarschijnlijk oninteressant.

Naast dat je een prestatie indicator voor de geografische afkomt van de bezoekers kan vaststellen,  kun je bijvoorbeeld ook onderzoeken waar het merendeel van je bezoekers momenteel afkomstig is en of bezoekers van een bepaald gebied langer op je website blijven. Het kan zijn dat bezoekers buiten jouw doelgroep kort op je website verblijven, maar wat doen de bezoekers binnen jouw geografische regio en hoe kun je dit verbeteren?

propositie ontwerp

Wil je weten hoe we kunnen helpen je websiteresultaten scherp te meten? En op welke manier we de inzichten uit KPI kunnen vertalen naar groei? We komen graag langs voor een kennismakingsafspraak.