NostalgieNet gold als een succesvolle digitale tv-zender in Nederland. Helaas spreken we over verleden tijd, want in januari 2015 werd de zender overgenomen door een nieuwe eigenaar. NostalgieNet (inmiddels omgedoopt tot ONS) stond te boek als een gewilde overnamekandidaat, mede dankzij de sterke band met de achterban. Een band waar Diversions op online terrein met plezier aan heeft meegewerkt.

Marktsituatie

De markt voor digitale tv-zenders is niet eenvoudig. Het is aannemelijk dat de fusie UPC/Ziggo gevolgen zal hebben voor zendervergoedingen. Adverteerders verschuiven budget van tv-commercials naar online. En kijkers kiezen in toenemende mate voor video on demand diensten. Door deze ontwikkelingen staan de verschillende verdienmodellen van digitale zenders onder druk.

Klantvraag

Hoe kan de positieve ontwikkeling van kijkcijfers worden vertaald naar meer verkopen in de Winkel van de Nostalgie en een grotere relevantie voor adverteerders?

Oplossing

Diversions ontwikkelde en implementeerde een nieuwe online strategie voor NostalgieNet. Belangrijkste keuze hierbij was om ons te richten op het centrale thema Nostalgie. Een thema dat breder en rijker is dan tv-programmering.

Door de koerswijziging kwam er ruimte voor nieuwe online diensten, zoals een e-magazine en acties rondom vinyl en telefonie. Binnen de Winkel van de Nostalgie plaveide een aangepast traffic-programma de weg naar klantgroepen die van oudsher niet via kabel-tv bereikt worden.

Belangrijk in de ontwikkeling is de binding met websitebezoekers en kijkers. Dit is de sleutel naar een grotere commerciële waarde op de b2b-markt.

Resultaat

NostalgieNet slaagde er duidelijk in het kijkerspubliek ook buiten de tv-uitzendingen aan te spreken. Dit werd zichtbaar in een stijgend aantal e-mailabonnees, een groei van het aantal Vrienden van de Nostalgie en verkooprecords in de webwinkel van NostalgieNet.

Minstens zo belangrijk: een gerichte b2b-campagne (gebaseerd op webvideo en e-mail) bleek een krachtige impuls bij het werven van adverteerders.

In de woorden van oud-eigenaar Camiel Swildens: “We zijn de samenwerking met Diversions gestart om onze website en webwinkel te verbeteren. Maar Ieteke en William hebben vooral geholpen om onze internetactiviteiten echt te koppelen aan de tv-zender. In korte tijd hebben we daar grote stappen in gezet.“

Kort daarna werd de zender verkocht. Met enige weemoed denken we eraan terug, maar vormt weemoed niet juist een prachtige combinatie met een merk als NostalgieNet?

nostalgienetwebsite
magazine

 

William Burghout Strateeg

Meer weten over deze case?

William Burghout vertelt je er graag alles over. Neem direct contact op voor een afspraak.