Homepage optimalisatie: sliders gebruiken of niet?

Homepage slider: ja of nee?

Bij het designen van een homepage komen veel vraagstukken op je af. Je wilt bezoekers snel de juiste weg wijzen binnen je site. Maar ook inspireren met alles wat je te bieden hebt. Kan de contentslider een uitkomst zijn? Het geeft je de mogelijkheid verschillende onderwerpen van je site op groot formaat onder de aandacht te brengen. Hoe effectief is dat? En waar moet je bij je design op letten?

Sliders zijn populair. Bezoek een handvol sites, en je ziet hoe snel de slider is opgerukt in het webdesign landschap. Een site als Codecanyon heeft niet minder dan 1400 verschillende sliderscripts. Ieder met eigen kenmerken en eigenaardigheden. Maar er zijn niet alleen bewonderaars. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat sliders niet altijd effectief zijn en gewaardeerd worden.

Slider Revolution is 1 van de meest gebruikte sliders.

Sliders vanuit een conversiebril

Uit ervaring weet ik hoe verkeerd het kan gaan met sliders. Tijdens gebruikersonderzoeken en bij de analyse van user video’s (gemaakt met bijv. Hotjar) valt vrijwel altijd op hoe weinig aandacht sliders van bezoekers krijgen. Niet zelden wordt een slider zo kort bekeken dat amper 1 slide in beeld is geweest. Terwijl de overige slides simpelweg onopgemerkt blijven.

Hetzelfde is te zien in klikpercentages. Veel bezoekers weten heel goed wat ze zoeken op een site. Ze laten zich niet of beperkt beïnvloeden door de boodschappen die in de slider te vinden zijn. Waarom zou je dan in je homepage ontwerp kostbare ruimte reserveren voor een element dat bezoekers amper gebruiken?

Sliders kunnen op verschillende plekken in je site functioneel zijn. 

Conversie is ook niet alles

Een slider puur op de cijfertjes afrekenen is niet verstandig. Er is meer in de wereld dan directe sturing op conversie. Een goed vormgegeven slider kan ook een waardevol visitekaartje blijken voor je bedrijf. Misschien klikken bezoekers niet. Maar ze krijgen wel een professionele indruk van je aanbod. Dat kan later in de funnel weer de nodige waarde hebben.

Kies je ervoor een homepage slider in te zetten? Dan zijn er drie tips die ik je zeker mee wil geven:

Verleiden mag, navigeren niet

Stel: je hebt een fraaie campagne opgezet. Abri’s in het land. Commercial op de radio. En je verwijst vanuit deze media naar je website. En op je homepage staat het campagnebeeld prominent in je slider…

Wie zegt dat de bezoeker net deze slide onder ogen krijgt? Maak van navigatie geen zoekplaatje. Zorg dat belangrijke pagina’s ook zonder slider bereikbaar zijn. Zet de slider vooral in om extra bezoekers te verleiden om bijvoorbeeld je campagne te ontdekken.

Animeer met mate

Sliders met een animerende carrousel worden prima gewaardeerd. Test wel met de snelheid van de animatie. Zeker als je de nodige tekst in de slides plaatst. Voor bezoekers is er weinig zo irritant als een verspringende slide terwijl je middenin een zin aan het lezen bent.

Klaar? Hover!

Met de slider wil je de aandacht van een bezoeker vangen. Als dit lukt – bijvoorbeeld omdat de bezoeker de mousepointer op een specifieke slide laat rusten – dan is het tijd je proces te stoppen. Zorg dat de animatie “bevriest” en laat de gekozen slide in beeld. Net zo lang tot de mousepointer weer een ander focuspunt zoekt.

Testen, testen en nog eens testen

Of een slider effectief is binnen je homepage? Dat hangt zoals altijd van veel zaken af: de markt waarin je werkt, het imago dat je nastreeft, de functie van je site (verkoop vs leadwerving) etc. Daarom is het – juist ook bij sliders -  van belang verschillende testen uit te voeren.

Welke slides trekken de aandacht? Wanneer scrollen bezoekers je slider steevast voorbij? Met name uservideo’s kunnen je op dit terrein waardevolle inzichten bieden.

 

propositie ontwerp

Benieuwd? Bij Diversions helpen we je graag een effectieve slidertest op te zetten.

Wil je weten hoe we kunnen helpen jouw site tot een succes te maken? We komen graag langs voor een kennismakingsafspraak.