Goede voornemens: van inzicht naar betrokkenheid

Wij werken oa voor:

Home » Blog » optimalisatie » Goede voornemens: van inzicht naar betrokkenheid

Dasboards en rapportages veroveren de werkvloer. Medewerkers krijgen daardoor de kans om op dagbasis te zien wat het effect van hun werk is in termen van omzet, efficiency of klanttevredenheid. Zowel de kwantiteit als kwaliteit van deze data neemt toe.

Hoewel het een prachtige ontwikkeling is dat steeds meer medewerkers inzicht krijgen in de bedrijfsresultaten, moeten we ons tegelijkertijd afvragen of het niet raadzaam is om daarna nog een flinke stap te zetten. Want willen we ons beperken tot uitsluitend informeren van onze medewerkers of bereik je meer als je anders omgaat met data?

Bij Diversions denken we dat de focus niet moet blijven liggen op rapportages, daarom geven we je in dit artikel tips hoe je inzicht vertaalt naar concrete verbeterideeën. 

1) Waak voor overdaad

Deze valkuil van het gebruik binnen bedrijven is veelbesproken, maar herhalen kan geen kwaad. Zorg ervoor dat medewerkers niet overladen worden met data. Het is eenvoudig om bijvoorbeeld sales-data ook onder servicemedewerkers te verspreiden. De data is immers aanwezig en iedereen draagt indirect of direct bij aan de sales, toch?

Maar meer informatie leidt af van de aandachtspunten waar het werkelijk om zou moeten draaien. Stem je dashboards en rapportages daarom dus af op je ontvanger. Focus hierbij op de kritieke prestatie indicatoren (KPI’s) waar de ontvanger echt invloed op heeft.

2) Maak het visueel aantrekkelijk

Als we zeggen dat je data visueel aantrekkelijk moet maken, bedoelen we niet dat je iedere vorm en kleur die binnen een dashboard wordt aangeboden dient te gebruiken. Aantrekkelijk design schuilt vaak juist in eenvoud. Animaties en 3d grafieken ogen mooi, maar de vorm kan snel afleiden van de inhoud.

Hetzelfde geldt met kleuren. Gebruik ze vooral functioneel, bijvoorbeeld met de kleurconventies. Groen = goed, oranje = oppassen en rood = probleem. Een helder design met duidelijke accenten helpt je om de aandacht van je publiek keer op keer te trekken.

3) Maak het persoonlijk

Als analist zie je andere trends in data dan de gemiddelde lezer. Het is slim om die inzichten te delen als je data met andere medewerkers deelt. Plaats bijvoorbeeld een persoonlijke voetnoot bij een rapportage: “let vooral op grafiek A, het rendement stijgt voor de vijfde week op rij”.

Zo’n persoonlijke toevoeging maken jouw rapportages leuker om te lezen. Daarnaast zorg je dat niemand belangrijke data over het hoofd ziet. Door jouw begeleidende voetnoot leg je de focus op dat wat belangrijk is. Daarnaast komt daarin jouw rol als expert tot uiting. Drie vliegen in één klap.

4) Organiseer brainstormsessies

Voor veel medewerkers blijft het lastig om data te vertalen naar hun eigen werkzaamheden en dus naar actie. Het is al een winst als je werknemers weten wat er speelt binnen het bedrijf, maar dit proactief vertalen naar verbeteracties blijft lastig. Onze ervaring hiermee is dat brainstormsessies hier enorm bij kunnen helpen.

De formule voor een dergelijke sessie is simpel: nodig medewerkers met verschillende achtergronden uit. Bespreek vervolgens een aantal datatrends met hen. Vervolgens vraag je ieder van hen na te denken over een tweetal vragen:

  1. waarom zij denken dat de trend zich voordoet en
  2. hoe zij denken dat de trend versterkt of gebroken kan worden.

Als een dergelijke brainstorm in een multidisciplinair team wordt gedaan dan levert dit vaak verrassende inzichten op. Niet alleen voor de deelnemers, maar ook voor de analist. Achter de cijfers schuilen vaak verrassende verhalen en het helpt iedereen als deze duidelijk worden.

Werk uit handen

Wil je collega’s actief betrekken bij rapportages en een stroom van verbeterideeën op gang brengen? Diversions helpt je graag!

Waarom Diversions?

William-Burghout

Over de schrijver

William Burghout is oprichter van marketingbureau Diversions: 

"Verbetering van je conversiepercentage verhoogt het rendement van iedere marketingactie. En het leert je veel over de wensen en drijfveren van je klant."

Meest gelezen

Start met optimalisatie

Van training tot compleet optimalisatieprogramma. Ontdek de mogelijkheden. 

Waar mogen we jou mee helpen?

Laat het ons weten en bel: 055 20 32 193.

Lees ook...

Onderzoeksruimte

Nu geopend: de Diversions onderzoeksruimte

emotions

E-motions: echte emoties op het web

mobile-header

Mobile testkit: verhoog je conversie met gericht onderzoek

header-mkb

Weten hoe het zit: onze MKB Benchmark 2018